Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale (MMSS) are evidente clare doar asupra romanilor plecati prin acordurile incheiate la nivel guvernamental: peste 25.000 de romani au plecat anul trecut sa lucreze in strainatate, din care circa 18.000 prin acordul incheiat cu Germania. Estimarile facute pentru acest an indica o crestere semnificativa a iesirilor pe piata europeana: 40.000 de persoane.
Cine va alcatui grosul migratiei fortei de munca nu este greu de configurat. Occidentalii au nevoie de mana de lucru sezoniera, in domenii si activitati in care strainii nu se inghesuie. Deschiderea granitelor cu Romania i-a determinat sa ia masuri preventive in calea exodului muncitorilor din tarile candidate la admiterea in Comunitatea Europeana.
Multe guverne s-au grabit sa incheie acorduri bilaterale cu Romania, astfel incat sa poata tine sub control miscarile fortei de munca. Initial, prin crearea unui nou cadru juridic privitor la intermedierea fortei de munca in strainatate, MMSS a introdus un sistem de acreditare si control al firmelor de profil. De la opt firme acreditate in 2000 pe baza Legii nr. 156, acum s-a ajuns la 167, din 400 care si-au depus dosarele la MMSS. Numar greu de controlat, dovada scandalurile izbucnite din cauza escrocheriilor depistate chiar la unele dintre aceste firme. Urmarea? La inceputul acestui an a inceput sa functioneze Oficiul National pentru Recrutare si Plasare a Fortei de Munca in Strainatate (ONRPFMS), care a preluat „derularea” tuturor conventiilor sau acordurilor incheiate la nivel interguvernamental cu Germania, Elvetia, Luxemburg, Ungaria, Spania, Portugalia si, probabil, toate cate vor mai fi.
Cu toate ca secretarul de stat de la MMSS, dl Razvan Cirica, a tinut sa precizeze ca ONRPFMS nu este decat un alt concurent intrat pe piata, presedinta asociatiei Acord, creata imediat de firmele exportatoare de forta de munca, dna Roxana Prodan, spune ca statul a instituit monopolul in domeniu. ONRPFMS a incheiat un protocol cu Asociatia Nationala a Antreprenorilor si Constructorilor din Israel (ANACI), astfel incat toate contractele se vor derula prin oficiul Ministerului Muncii. Dl Cirica argumenteaza insa: „Aproape toate firmele acreditate de MMSS fac intermedieri in Israel. De la 1 ianuarie 2002 nu s-a mai trimis nici un om in aceasta tara. Oficiul a incheiat acordul de colaborare cu ANACI, nu cu statul. Nu toti antreprenorii si constructorii din Israel sunt membri ANACI, asa ca nu toate firmele sunt obligate sa treaca prin Oficiu. Eu zic sa asteptam sa functioneze acest protocol.” Roxana Prodan explica existenta unui lant de monopoluri:
1. Toti solicitantii sunt obligati sa efectueze controalele medicale numai prin Caritas, unde taxele ajung la 150 de dolari, spre deosebire de oricare alta clinica particulara, unde costurile nu sunt mai mari de 50 de dolari. Sunt respinsi oameni pentru ca au dintii stricati sau varice la picioare;
2. Toti muncitorii, chiar si cei care sunt agreati de patroni pentru ca au mai lucrat in Israel, trebuie sa fie testati profesional si psihologic. Sistemul si rezultatele sunt de cele mai multe ori irelevante;
3. Prin instituirea noului cadru de protectie sociala, statul va lua bani anticipat, pentru un an, de la zeci de mii de oameni pentru plata asigurarilor sociale si de somaj. Firmele particulare de intermediere puteau face acest lucru prin intermediul politelor cu Casa Nationala de Pensii si de Asigurari Sociale, ce pot fi platite o data la sase luni, din salariul castigat de muncitor in strainatate.
Reprezentantul MMSS, anunta ca se lucreaza la un nou cadru legislativ menit sa permita firmelor de intermediere libera functionare pe piata si intarirea controlului asupra activitatii desfasurate. Toate bune si frumoase, numai ca respectivele societati vor ramane fara obiectul muncii, pentru ca ONRPFMS deruleaza toate contractele pentru tarile importatoare de forta de munca temporara din Europa.
In mod normal, MMSS ar trebui sa permita accesul tuturor firmelor de intermediere pe locurile contingentate prin acorduri si sa intareasca sistemul de control. Prin mentinerea actualului mod de lucru nu numai ca nu va fi incurajata reglementarea libera a pietei de intermediere, dar solicitantii sunt obligati sa vina toti la Bucuresti, pentru ca Oficiul nu are filiale in tara.