ul „La Bloc” si emisiunea „Stele verzi”. Cu toate acestea, televiziunea din Pache Protopopescu ramane in continuare numarul unu in preferintele telespectatorilor. AutoPROmovarea este ingredientul miraculosLocul intai detinut de PRO TV este justificat de datele de audienta. Incepand din 2002, distantele dintre PRO TV, Antena 1 si TVR1 au crescut in mod constant, atat in ceea ce priveste audienta masurata pe intreaga zi, cat si in prime time. In 2002, PRO TV conducea cu doar cateva sutimi in fata Antenei 1 si TVR1. In 2004, statia condusa de Adrian Sarbu si-a marit avantajul la un punct in fata Antenei 1 si la aproape doua puncte in fata TVR1. Practic, atacul pornit de Antena 1 si motivat de o distanta care putea fi recuperata a dus in final la un decalaj si mai mare intre cele doua statii.Transferurile masive de know-how catre Antena 1 nu au afectat audientele PRO, fapt ce demonstreaza ca pozitia dominanta nu a fost sustinuta doar de imaginea vedetelor. Ca in fiecare an, PRO TV si-a construit o campanie de autopromovare spectaculoasa, care a surmontat disparitia unor vedete in care se investise considerabil. Cel mai bun exemplu este chiar numarul de logo-uri pe care fiecare canal l-a difuzat de-a lungul anului. In timp ce TVR a difuzat aproape 900 de logo-uri, iar Antena 1 a ajuns la aproximativ 3.000 de difuzari, PRO TV a inserat in pauzele sale peste 5.000 de logo-uri de autopromovare.
Antena 1, condamnata la locul secund?
In ciuda tuturor incercarilor de schimbare a grupului tinta, a transferurilor si a autopromovarii incrucisate intre toate canalele grupului media din Baneasa, Antena 1 continua sa sufere de sindromul PRO TV. Eforturile extraordinare facute de conducerea Antenei 1 sunt remarcabile, dar locul intii este departe. Grupul activ al telespectatorilor cu varste intre 18 si 49 de ani, in care exceleaza PRO TV, ramane doar un vis greu de atins pentru statia din nordul Capitalei, care, in loc sa recupereze decalajul, a pierdut examenul in fata concurentei. Mai mult, Antena 1 a pierdut si din avantajul pe care si-l crease in anul precedent in fata TVR1.Problema cu care se confrunta Antena 1 provine dintr-un paradox care se perpetueaza in interiorul statiei din Baneasa. Conducerea statiei isi doreste, pe de o parte, programe noi pentru a le inlocui pe cele vechi care i-au atras un public cu varsta prea ridicata. Pe de alta parte, nu poate renunta atat de usor la productiile care au facut audiente remarcabile. In acest fel s-a nascut o televiziune cu o grila construita din amestecul a doua tipuri de programe diferite, unele o apropie de PRO TV, altele de TVR1.
TVR 1, nevoia de constanta
A fost un an bun pentru televiziunea publica, desi a inregistrat o mica scadere pe audientele generale din mediul urban. Conform datelor, TVR1 a reusit sa stopeze pierderea accelerata de audienta din anii trecuti si sa o limiteze in media generala a consumului de TV. Programele traditionale ca „Surprize, Surprize”, „Iarta-ma” sau meciurile din Divizia A si Campionatul European de Fotbal au permis televiziunii publice sa simta, din nou, aerul tare al primului loc in topul audientelor pe programe.In calitate de statie publica, TVR1 nu poate si nici nu trebuie sa conduca plutonul televiziunilor din Romania. Flexibilitatea redusa, in comparatie cu PRO TV si Antena 1, nu ii poate permite sa lupte de la egal la egal cu statiile private. In acelasi timp, prezenta sa, foarte aproape de cele doua canale private, le forteaza pe acestea sa investeasca mai mult si sa fie mai inventive.
Realitatea TV, surpriza anului
Plutonul doi al televiziunilor autohtone este condus indiscutabil de Acasa TV. Desi ingradita de adresabilitatea catre segmentul feminin al publicului, postul Acasa nu are nici o problema in a atrage public de toate categoriile, fie ca e vorba de programele de divertisment cu tenta latino-americana, fie ca e vorba de prima telenovela de succes produsa pe meleagurile mioritice.Marea pierdere continua sa fie reprezentata de Prima TV. In urma cu doi ani, Prima era marea speranta. Astazi, statia se zbate sa supravietuiasca in lupta audientelor, undeva intre Acasa si TVR2. Comparatia nu ar fi stat in picioare in 2002. In 2004, diferenta dintre audientele Prima si TVR2, inregistrate in intervalul de prime time, pe publicul activ cu varste intre 18 si 49 de ani, a ajuns la 0,7%, in timp ce in 2002 aceasta era de 2,1%.Pe ultimele locuri se claseaza B1TV si National TV care par sa navigheze in ape tulburi si agitate. Fara strategii si cu grile construite in functie de criterii neclare, cele doua statii pot concura doar intre ele.Surpriza anului 2004 este, fara indoiala, Realitatea TV. Cu o „operatie faciala” reusita, canalul de stiri croit pe spatele Rosal a reusit sa iasa din mediul toxic in care se nascuse si sa demonstreze ca o statie de nisa poate sa supravietuiasca si sa fie interesanta intr-o piata supraaglomerata. Plecand de la aceste premise, anul 2005 se anunta mai interesant si mai competitiv decit cel care s-a terminat. PRO TV a renuntat, aparent inexplicabil, la lupta pentru suprematie in programele de stiri speciale. Noua echipa de conducere de la Antena 1 este obligata sa atace cu toate fortele fotoliul de lider. TVR1 trebuie sa isi pastreze locul si directia pozitiva. Esalonul doi si noile venite care s-au anuntat deja pentru 2005 sunt fortate sa ne demonstreze ca o piata de televiziune nu este sufocata, indiferent cat de multe televiziuni poti gasi cu butonul de la telecomanda.
Varfurile anului 2004
· Finala Campionatului European dintre Portugalia si Grecia, difuzata de TVR1, in luna iulie, a inregistrat cea mai mare audienta, cu o medie de 2.271.000 de telespectatori pe minut.
· Fotbalul a fost, de altfel, de departe preferatul barbatilor care, pe langa finala din Portugalia, s-au ingramadit la Steaua-Besiktas (1.253.000 de telespectatori) si Dinamo-Manchester United (1.149.000 de telespectatori), ambele meciuri fiind difuzate de TVR1.
· Femeile din urban au preferat show-ul „Cei mai iubiti” (cu o medie de 1.340.000 de telespectatoare pe minut) difuzat de TVR1 la inceputul anului, iar pe locul doi s-a instalat confortabil „Din Dragoste” (1.108.000 telespectatoare) de la Antena 1, la concurenta cu alta productie lazaroviana „Surprize, Surprize” (1.078.000 telespectatoare).
· Spotul cu cea mai mare audienta a apartinut Bergenbier si a fost difuzat in timpul meciului Romania-Germania difuzat de TVR1 (25,7%).
· Cel mai vizionat film in mediul urban a fost „Vagabondul”, difuzat de TVR1, cu 1.640.000 de telespectatori. Pe locul doi s-a clasat „Evadatul”, difuzat de Pro TV, cu 1.533.000 de telespectatori, iar pe trei „O floare si doi gradinari”, difuzat de TVR1, cu 1.380 de telespectatori.
· In topul emisiunilor de stiri, Observatorul de noapte al Antenei 1 conduce detasat. Cu un varf de 2.237.000 de telespectatori in medie pe minut, Observatorul de la ora 22:00 ocupa primele zece pozitii din topul anului 2004.