Goana după cupon: turismul la preţ redus câștigă teren

Agenţiile de turism au început deja să simtă o concurenţă acerbă din partea site-urilor de reduceri. Peste 130.000 de români au cumpărat vouchere, anul trecut, pentru o vacanţă în ţară sau în străinătate

Născute în vremuri de criză, când fiecare bănuţ este atent administrat, atât de companii, cât şi de consumatori, site-urile de reduceri au cunoscut un ritm de dezvoltare uluitor, piaţa de profil numărând în prezent circa 200 de jucători. Doar pe serviciul de monitorizare Facebrands.ro sunt prezente peste 181 de site-uri de profil.
Din activitatea site-urilor de reduceri, toate părţile implicate au de câştigat mai mult sau mai puţin: companiile îşi fac reclamă, îşi vând produsele şi atrag noi clienţi, intermediarii încasează procente cuprinse între 10% şi 20% din încasări, iar clienţii fac economii.
Mizând pe goana după reduceri şi dorinţa companiilor de a se promova la preţuri minime, aceste portaluri vând orice: de la servicii de toate felurile la haine, călătorii, bijuterii sau parfumuri. În decembrie, chiar şi bancherii se promovau pe site-urile de reduceri, anunţând dobânzi preferenţiale la un depozit de 1.000 de lei. Însă cele mai multe vouchere cumpărate de români sunt cele din categoria Sănătate&Frumuseţe, urmate de cele turistice, care reprezintă aproximativ 25% din totalul ofertelor. Dincolo de reducerile în sine, site-urile care oferă cupoane au devenit, pentru unii, un aspect important în stabilirea planurilor de petrecere a timpului liber. Anul trecut, 60.000 de români au achiziţionat, prin intermediul site-urilor de cupoane, vacanţe la munte, în timp ce alte 20.000 de persoane au fost la mare. 24.000 au fost în Italia, 16.000 în Bulgaria, 5.000 de români au vizitat Parisul, iar 4.000, Veneţia.
„În România, ofertele de sezon sunt cele mai căutate. Aşă că vara avem mare, iarna, munte. Mă bucur să văd că sunt persoane care vor să meargă şi în alte locuri, cum ar fi Dubova, Mehedinţi“, ne-a spus un reprezentant al site-ului Kuponiada.
Deşi discountul oferit este un factor relevant în decizia de achiziţionare a unui pachet turistic, el nu este şi decisiv. „Cel mai mult contează pachetul pe care îl oferim. Cu cât este mai complet şi mai transparent, cu atât va avea şansa de a fi mai cumpărat“, a adăugat reprezentantul site-ului Kuponiada. Pe lângă acest aspect, reprezentanţii Fundeal, un alt site de reduceri, subliniază originalitatea ofertei, locaţia şi calitatea serviciilor. Zumzi nu se ghidează după anumite criterii în funcţie de care contactează diversele agenţii de turism. „În general, contactăm orice agenţie existentă pe piaţă, urmând să discutăm ulterior despre ce pachete de servicii este dispusă să ofere la preţuri reduse, pe o perioadă scurtă de timp“, explică cei de la Zumzi. În schimb, reprezentanţii de la Kuponiada susţin că, în proporţie de 90%, agenţiile de turism sunt cele care apelează la serviciile lor.
Deşi oarecum reticente faţă de discounturile propuse de site-urile de reduceri, agenţiile de turism şi hotelierii sunt dispuşi să colaboreze cu aceste platforme, din dorinţa de promovare. Strategia de comunicare a grupului Happy Tour nu este construită pe astfel de canale de vânzare sau promovare, acest tip de business nefiind potrivit pentru pachetele turistice, aşa cum ne-au declarat oficialii Happy Tour. „Agenţia de turism este în mare parte un intermediar de servicii, iar marginile de profit sunt extrem de mici în această industrie. Astfel, este aproape imposibil să susţinem reduceri importante doar pentru a genera volum. În urma celor două experienţe scurte, încasările agenţiei nu au fost influenţate în niciun fel. Ne-am bucurat de posibilitatea de a testa un canal nou de vânzare care funcţionează bine pe piaţa din România şi reprezintă un business de succes în foarte multe alte domenii“, spune Mădălin Măncilă, specialist marketing la Happy Tour.
„Câştigul e mult mai mic faţă de preţul întreg, dar aşa mai află lumea de noi“
Principala nemulţumire a agenţiilor de turism şi a hotelierilor este legată de discountul de 50% solicitat de site-urile de reduceri, la care se adaugă un comision de 15%-30% din încasări.
„Această colaborare nu reprezintă o afacere, ci o modalitate de reclamă. Ei cer discounturi de 50%, iar în aceste condiţii avantajul e doar dacă vorbim despre un volum foarte mare de vouchere vândute. Parteneriatele sunt utile pentru rezervări în timpul săptămânii, când hotelul e gol, sau în weekend, când nu sunt toate camerele ocupate. Câştigul e mult mai mic faţă de preţul întreg, dar aşa mai află lumea de noi“, ne-a declarat proprietarul unui hotel din Sinaia, care colaborează de jumătate de an cu site-urile de reduceri.