Instanța europeană a anulat o amendă de 1,49 miliarde de euro aplicată Google, subliniind erori în evaluarea Comisiei Europene. Cazul face parte dintr-o serie de sancțiuni antitrust împotriva companiei, dar și alte mari corporații tehnologice.

Tribunalul european anulează amenda împotriva Google

O instanță UE a decis să anuleze amenda de 1,49 miliarde de euro impusă companiei. Sancțiunea viza abuzul de poziție dominantă pe piața publicității online prin intermediul serviciului Google AdSense.

Instanța din Luxemburg a explicat în comunicatul oficial: „Tribunalul anulează decizia Comisiei (Europene) în întregime”, adăugând că instituția „a comis erori în evaluarea sa”. Aceasta a subliniat că Bruxelles-ul nu a luat în calcul toate circumstanțele relevante în evaluarea clauzelor contractuale considerate abuzive.

Comisia Europeană a reacționat imediat, menționând că „ia notă” de hotărâre și că va „studia cu atenție” decizia înainte de a stabili pașii următori. Aceștia ar putea include un apel, menționează autoritățile europene.

Google, sub lupa autorităților în Europa și SUA

Această victorie legală vine după ce săptămâna trecută, cea mai înaltă instanță a UE a confirmat o altă amendă de 2,42 miliarde de euro. Aceasta fusese aplicată în 2017 pentru că Google a favorizat propriul serviciu de comparare a prețurilor.

Între 2017 și 2019, UE a impus companiei amenzi în valoare totală de 8,2 miliarde de euro. Amenda anulată recent este a treia dintre aceste sancțiuni și se axează pe serviciul AdSense.

În plus, Google contestă și o altă amendă de 4,3 miliarde de euro impusă în 2018 pentru restricții aplicate smartphone-urilor Android. Deși instanța europeană a redus sancțiunea la 4,1 miliarde de euro în 2022, aceasta a menținut majoritatea acuzațiilor Comisiei Europene. Compania a făcut apel la Curtea Europeană de Justiție.

Noua lege europeană, Digital Markets Act (DMA), oferă autorităților un cadru legal mai strict pentru a reglementa comportamentul giganților IT. În loc de investigații lungi și complexe, DMA oferă companiilor reguli clare despre ce pot și nu pot face.

Investigații globale în jurul afacerilor Google

Google nu se confruntă doar cu probleme în Europa. Autoritățile de reglementare din SUA și Marea Britanie cercetează, de asemenea, practicile gigantului tehnologic.

Săptămâna trecută, Google a fost implicată în al doilea proces antitrust major din SUA, legat de tehnologia publicitară. Sistemul complex care decide ce reclame online sunt vizibile și cât costă este investigat pentru potențialul său monopolist. În august, un judecător american a decis că afacerea de căutare a Google reprezintă un monopol ilegal, deschizând calea pentru o posibilă separare a activităților companiei.

Și în Marea Britanie, autoritățile au acuzat Google de abuz de poziție dominantă pe piață, în timp ce UE a recomandat, în 2022, separarea afacerii de tehnologie publicitară a companiei.

Cu toate acestea, Alphabet, compania mamă a Google, rămâne una dintre cele mai profitabile firme din lume. În al doilea trimestru al acestui an, veniturile din publicitatea online au ajuns la 48,5 miliarde de dolari.