Serviciile Google, extensii ale capacităţii noastre de cunoaştere

Google calendar le aminteşte utilizatorilor săi de programul acestora, Google docs păstrează cu grijă orice documente, fie ele valoroase, fie neimportante, Google reader îi furnizează utilizatorului tot ceea ce merită citit, potrivit preferinţelor acestuia, prin Google search tot ceea ce utilizatorul caută se află la numai câteva clic-uri distanţă, Google translator traduce din aproape orice limbă, Google maps memorează orice adrese şi rezolvă incapacitatea de orientare în spaţiu, Google images suplineşte carenţele memoriei vizuale, iar Google analytics îi scuteşte pe utilizatori de efortul de a face analize complexe în vederea optimizării strategiilor de marketing, de pildă.
O mulţime de servicii, de avantaje, însă ce le mai rămâne utilizatorilor de făcut?

Cum ne schimbă Google capacitatea de memorare

Dacă în trecut a cunoaşte presupunea o căutare îndelungată printre surse limitate de informaţie, în prezent orice informaţie se află la un clic distanţă. Mai mult, dacă înainte de era internetului, indivizii găseau forme prin care să memoreze informaţiile de interes, în ultimii ani acest fenomen a început să dispară. Cu atâta informaţie în jur, utilizatorii preferă să o externalizeze, păstrând-o pe motorul de căutare şi nu să o internalizeze. Atunci când informaţia este stocată în extern, aceasta nu este memorată, iar când dispare de pe internet, dispare definitiv.

Consecinţele

Relaţia utilizator-computer devine una simbiotică, de falsă prietenie şi colaborare, iar acest lucru este parţial nefast.

Deşi informaţiile sunt accesibile, erorile sunt rare, iar inovaţia stă la ordinea zilei, utilizatorii internetului pierd treptat capacitatea de a memora detaliile, păstrând în memorie numai generalităţile. În plus, capacitatea de cunoaştere conceptuală tinde să se atrofieze, iar pericolul dezinformării reprezintă este iminent.
Pentru mai multe informaţii, aveţi alături infograficul realizat în urma cercetării.