Google a înregistrat o scădere a acţiunilor de la începutul acestui an, iar încrederea investitorilor în viitorul companiei a scăzut gradual, aspect alimentat printre altele şi de ancheta Federal Trade Comission (FTC) care cercetează dacă Google a profitat sau nu în interes propriu de poziţia dominantă pe care o are pe piaţă.
Compania concurează în prezent cu cea mai mare reţea de socializare, Facebook, care urmăreşte să înlocuiască Google pe piaţa motoarelor de căutare. Google+ , lansat pe 28 iunie a fost gândit ca o lovitură în această relaţie de concurenţă, fiind proiectat ca un veritabil rival pentru Facebook, scriu cei ce la The Economist.
Încă sub formă de trial, Google+ vine cu îmbunătăţiri. Astfel, grupurile pot fi separate mai strict pe diverse categorii şi există posibilitatea de o susţine conferinţe video-chat în grupuri de până la 10 persoane. Tendinţa de inovare a fost cea care a menţinut Google pe poziţia pe care o deţine şi tocmai această poziţie dominantă a sa este cea care a atras atenţia autorităţilor.
Compania a urmărit întotdeauna să se extindă, iar acest caracter multilateral a fost cel care i-a determinat pe critici să susţină ideea că Google îşi favorizează produsele prin algoritmul de căutare. Suspiciunile cresc cu atât mai mult dacă se ia în considerare numărul uriaş de altogoritmi construiţi şi utilizaţi de motorul de căutare. Google a reacţionat şi a declarat că algoritmii au scopuri precise care se aliniază dorinţei sale de a îmbunătăţi constant serviciile. A declarat, de asemenea, că utilizatorii rămân fideli acestui motor de căutare deşi rivalii săi, Yahoo şi Bing, sunt la un click distanţă. Concluzia indusă este că motorul Google este mai popular pentru că este mai performant.
Bing reprezintă o mare ameninţare pentru Google, mai ales că lucrează cu Facebook la îmbunătăţirea serviciiilor. S-ar putea spune că acesta este motivul pentru care Google+ a apărut. Un alt pericol este extinderea smartphone-urilor şi faptul că utilizatorii se îndreaptă către aplicaţiile nou-apărute, către noi surse de informaţie digitală şi noi motoare specializate.
Google nu este nici pe departe invincibil, aşadar, iar costul schimbării Google cu o alternativă este infim. Mai mult, trecutul său arată că orice acuzaţii i-au zdruncinat semnificativ imaginea, lucru care s-ar putea întâmpla şi în urma anchetei FTC.
Un lucru este cert: Google provoacă dependenţă şi utilizatorii sunt ataşaţi de serviciile sale, însă tot ei pot renunţa cu uşurinţă la Google, în favoarea unui concurent de-al acestuia.