Timp de peste patru decenii, căutarea a constat, practic, într-o corelare a cuvintelor cheie cu interogările. Pentru un motor de căutare, cuvintele era doar atât – cuvinte. De exemplu, termenul phoenix are în România o semnificaţie mult mai bogată. Acesta poate indica o formație de muzică foarte cunoscută în România, un oraș din Statele Unite sau o pasăre mitologică. De aceea, Google a creat un model inteligent, un „grafic”, care înţelege entităţile din lumea reală şi relaţiile dintre ele.

Knowledge Graph permite utilizatorilor să caute lucruri, oameni sau locuri pe care Google le cunoaşte – simboluri, celebrităţi, oraşe, echipe sportive, clădiri, forme de relief, filme, lucrări de artă şi multe altele — şi să primească pe loc informaţiile relevante pentru căutarea făcută. Este un prim pas esenţial către căutarea de nouă generaţie, care are la bază inteligenţa colectivă a internetului şi oferă o perspectivă asupra lumii mai apropiată de cea a oamenilor.

Knowledge Graph de la Google nu se bazează doar pe surse publice, cum ar fi Freebase, Wikipedia şi CIA World Factbook, ci acționează la o scară mult mai mare, vizând o acoperire și profunzime mult mai vaste. În prezent, Knowledge Graph conţine peste 570 milioane de elemente – oameni, locuri, lucrări, obiecte, etc., precum şi peste 18 miliarde de date concrete şi relaţii dintre aceste obiecte diverse. În plus, este adaptat în funcţie de ce se caută şi ce informații există pe internet.

Cu Knowledge Graph, căutarea Google este mai eficientă în principal din trei puncte de vedere:

1. Oferă un răspuns mai bun

Cuvintele pot fi ambigue – interogarea se referă la formația Phoenix sau la localitatea cu același nume? Google poate înţelege diferenţa şi restrânge rezultatele căutării doar la ceea ce îl interesează pe utilizator – un singur click pe unul din link-uri oferă rezultatul care era de interes:

Aceasta este una dintre modalităţile prin care Knowledge Graph face căutările mai relevante: Google înţelege aceste entităţi şi nuanţele semnificaţiei lor aşa cum le înţeleg şi utilizatorii.

2. Generează cel mai bun rezumat

Cu ajutorul Knowledge Graph, Google înţelege mai bine interogarea, aşa că poate sintetiza informații despre acel subiect. De exemplu, pentru căutarea Maria Tănase, apar informații despre perioada de viață, dar și detalii despre cele mai cunoscute melodii interpretate de cântăreață.

Pentru a alege ce informații se afișează, Google analizează date agregate despre căutările făcute pe fiecare subiect. De exemplu, oamenii sunt interesaţi să afle ce cărţi a scris Mircea Eliade, însă în cazul lui Gheorghe Dinică sunt mai interesați de filmele în care a jucat, decât de melodiile interpretate.

Prin Knowledge Graph, utilizatorii pot înţelege şi relaţiile dintre lucruri. Lucian Pintilie, unul dintre cei mai cunoscuți regizori români, a regizat filmul Balanța, realizat după cartea omonimă a lui Ion Băieșu, iar interpreta rolului principal din film este Maia Morgenstern, care a jucat și în filmul Patimile lui Christos, regizat de Mel Gibson. Toate aceste informații sunt corelate în Knowledge Graph. Acesta nu este doar un catalog de informații, ci reliefează şi relaţiile dintre ele.

3. Oferă profunzime căutării și un sens mai larg

Nu în ultimul rând, partea cea mai distractivă este că utilizatorii pot face descoperiri neașteptate cu ajutorul Knowledge Graph. O nouă căutare sau conexiune duce utilizatorul la o nouă informație. De exemplu: de unde a luat Matt Groening, creatorul familiei Simpson, ideea pentru numele lui Homer, Marge şi Lisa, personajele serialului? Răspunsul îl oferă informațiile despre familia lui.

Credem că motorul de căutare perfect ar trebui să înţeleagă exact ce vor să spună utilizatorii şi să le ofere exact ceea ce își doresc. În multe cazuri, putem să dăm răspunsul la următoarea întrebare chiar înainte de a fi formulată, întrucât informațiile pe care Knowledge Graph le prezintă sunt documentate în funcţie de ceea ce au căutat alte persoane. De exemplu, informațiile pe care Knowledge Graph le afișează despre Tom Cruise răspund în procent de 37% la interogările ulterioare despre el.

Funcția „Alții au căutat şi” din Knowledge Graph oferă la rândul ei posibilitatea de a face noi descoperiri. De exemplu, o persoană care face o căutare după Vârful Moldoveanu află de locuri pe care poate nu le cunoaște, din România sau străinătate, precum vârfurile Viștea Mare și Parângul Mare, din România, sau vârful Vârful Gerlachovský, din Slovacia.

Google a început să implementeze treptat această secțiune, a Knowledge Graph, pentru utilizatorii vorbitori de română. Funcționalitatea urmează să fie disponibilă şi pe smartphone-uri şi tablete.

Mai multe informații și material video sunt disponibile pe pagina dedicată Knowledge Graph, care permite explorarea în profunzime a detaliilor şi tehnologiei, prin vocea celor care au lucrat la acest proiect.
<iframe width="640" height="360" src="//www.youtube.com/embed/mmQl6VGvX-c?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>