Google face și desface: până și cea mai mică schimbare în algoritmul său complex îi poate conferi unei companii renume instantaneu pe internet, sau dimpotrivă, o poate face irelevantă. Așa că firmele care nu au site-uri mobile tremură acum de frică, sau sunt nevoite să găsească o soluție-fulger în weekend, pentru că Google urmează să-și prezinte cea mai recentă modificare a formulei secrete de căutare. Companiile au timp numai până marți, când cel mai mare motor de căutare din lume va realiza clasamentul în funcție de adaptabilitatea la versiunile mobile.

Prieten sau dușman

Dar ce înseamnă de fapt mobile-friendly? Dacă acest text ar fi mult prea mic pentru a fi citit pe telefonul mobil, sau anumite link-uri nu ar funcționa optim, probabil că site-ul respectiv și telefonul mobil nu s-ar putea numi ”prieteni”. Pentru a-și asigura un loc în clasamentul Google, site-urile trebuie să fie compatibile cu telefoanele mobile și cu tabletele. Userii trebuie să le poată folosi cu ușurință. Cele care nu respectă acest criteriu vor ajunge să fie uitate pe ultimele pagini ale clasamentului.

Chiar dacă această nouă formulă se referă numai la căutările pe telefoane mobile, ea ar putea schimba radical deciziile oamenilor legate de unde, cum și pe ce își cheltuie banii. Din ce în ce mai mulți consumatori folosesc telefonul mobil atunci când caută un restaurant, un magazin sau o destinație de vacanță. Conform unui studiu al comScore Inc., 29 la sută, adică aproape 19 miliarde dintre căutările ultimelor trei luni în Statele Unite au fost efectuate pe telefonul mobil. Iar aproape două treimi din căutări s-au făcut pe Google.

Chiar și atunci când cauți cel mai banal termen pe Google, găsești mii de rezultate. Iar locul pe care e clasat un site poate să propulseze sau să distrugă o companie.

Mobil sau deloc

 

Deși smart phone-urile există pe piață de ceva timp, multe companii au rămas în urmă, blocate în epoca de piatră a lumii virtuale. Un studiu publicat de Internet Advertising Bureau, din Marea Britanie, arată că între cele mai renumite 250 de companii din UK, una din zece e ”mobile-unfriendly”. E ca și cum ai pune o plăcuță pe care scrie ”Închis” pe ușa unui magazin, în timpul programului. Mai grav e că peste o treime dintre magazinele online, care au participat la acest studiu, nu aveau site-uri mobile pe care se pot face tranzacții. Experții avertizează că prin această nouă formulă, Google ar putea provoca un fel de apocalipsă în mediul online.

”Unele site-uri ar putea să se trezească cu o surpriză neplăcută, când vor descoperi schimbările drastice în numărul de accesări de pe device-urile mobile”, spune Itai Sadan, CEO al serviciului de realizare de site-uri, Duda. Editorul șef al publicației Search Engine Land, Matt McGee, consideră că această decizie este de fapt cea mai mare schimbare făcută vreodată de Google în ranking-ul căutărilor pe telefoane mobile și tablete.

Totul e să fii vizibil

Tot felul de exemple din trecut arată că și cele mai mari companii din lume devin neputincioase în fața mastodontului din Mountain View, California.

eBay a simțit-o pe propria piele în luna mai, anul trecut, când Google a venit cu un update la filtrul de spam. Deși avea un nume drăgălaș, ”Panda 4.0”, această modificare a distrus peste noapte vizibilitatea eBay, mai exact ranking-ul acesteia pe Google.

Searchmetrics, o companie care analizează căutările pe internet, a estimat că probabilitatea ca eBay să fie găsită de potențialii clienți a scăzut cu 33 la sută, ceea ce a avut o influență negativă asupra vânzărilor. Analistul Colin Sebastian, de la Baird Equity, citat de Business Insider la începutul săptămânii, a declarat că această modificare a diminuat volumul comercial brut al eBay cu aproximativ 5 puncte procentuale.

Un exemplu și mai pregnant a fost compania de vânzări de bilete Songkick, a cărei vizibilitate pe Google a scăzut cu 75 de procente. La extrema cealaltă, ranking-ul site-ului de știri Zimbio a crescut incredibil, cu 500 de procente.

Cu alte cuvinte, de fiecare dată când Google ”umblă la butoane”, creează avalanșe. Dar pentru a minimaliza plângerile, de această dată Google a creat un ghid pas cu pas și un instrument, prin care se poate testa dacă site-urile sunt mobile-friendly sau nu. Iar antreprenorii nu vor avea de ales, decât să se conformeze. Altfel, riscă să le fie distrusă afacerea. ”Disponibilitatea face parte din relevanță”, spune analistul Whit Andrews. ”Dacă ceva nu apare pe telefonul mobil, devine pentru mulți irelevant”.