Google se angajează să respecte normele UE. Compania va efectua mai multe modificări
Pentru a-și alinia în continuare practicile la legislația UE – în principal în ceea ce privește lipsa de transparență și de informare clară a consumatorilor – Google s-a angajat să introducă modificări în mai multe dintre produsele și serviciile sale.
În urma unui dialog inițiat în 2021 cu Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC), coordonată de Comisia Europeană și condusă de Autoritatea olandeză pentru consumatori și piețe și de Direcția Generală de Inspecție Economică din Belgia, Google a fost de acord să abordeze problemele ridicate de autorități și să introducă modificări în Google Store, Google Play Store, Google Hotels și Google Flights pentru a asigura conformitatea cu normele UE în materie de protecție a consumatorilor.
Comisarul pentru justiție, Didier Reynders, a declarat: „Chiar și în prezent, la aproape trei ani de la începutul pandemiei COVID-19 și de la blocajele ulterioare, observăm că un număr tot mai mare de consumatori apelează la internet pentru a-și rezerva vacanțe, pentru a face cumpărături sau pentru a consulta o recenzie. Consumatorii din UE au dreptul la informații clare și complete, astfel încât să poată face alegeri în cunoștință de cauză. Angajamentele asumate de Google reprezintă un pas înainte în această direcție. Facem apel la Google să respecte pe deplin Regulamentul privind geoblocarea, garantând că consumatorii se pot bucura de aceleași drepturi și pot accesa același conținut, indiferent unde se află în UE.”
Modificările pe care le promite Google
În urma dialogului, Google s-a angajat să își limiteze capacitatea de a face modificări unilaterale legate de comenzi în ceea ce privește prețul sau anularea acestora și să creeze o adresă de e-mail a cărei utilizare este rezervată autorităților de protecție a consumatorilor, astfel încât acestea să poată raporta și solicita eliminarea rapidă a conținutului ilegal.
În plus, Google a fost de acord să introducă o serie de modificări ale practicilor sale, cum ar fi:
Google Flights and Google Hotels
- Să le explice clar consumatorilor dacă încheie un contract direct cu Google sau dacă Google acționează ca un simplu intermediar;
- Să clarifice prețul utilizat ca referință atunci când sunt anunțate reduceri pe platformă, precum și faptul că recenziile nu sunt verificate pe Google Hotels;
- Să accepte aceleași angajamente de transparență ca și alte mari platforme de cazare în ceea ce privește modul în care prezintă informații consumatorilor, de exemplu, cu privire la prețuri sau la disponibilitate.
Google Play Store and Google Store
- Să furnizeze informații precontractuale clare privind costurile de livrare, dreptul de retragere și disponibilitatea opțiunilor de reparare sau de înlocuire. În plus, Google va facilita, de asemenea, informații despre companie (de exemplu, denumirea juridică și adresa) și puncte de contact directe și eficiente (de exemplu, un agent telefonic în direct);
- Să clarifice modului de navigare în versiunile din diferite țări ale magazinului Google Play Store și informarea dezvoltatorilor cu privire la obligațiile care le revin în temeiul Regulamentului privind geoblocarea pentru ca aplicațiile lor să fie accesibile la nivelul întregii UE, precum și pentru a permite consumatorilor să utilizeze mijloace de plată din orice țară din UE.
Rețeaua de cooperare va monitoriza punerea în aplicare a acestor angajamente
Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) va monitoriza în mod activ punerea în aplicare a acestor angajamente, iar autoritățile naționale vor monitoriza și vor impune respectarea acestora în cazul în care persistă preocupări.
Mai ales că există o practică a Google care încă nu respectă pe deplin Regulamentul privind geoblocarea, deoarece compania aplică limitări tehnice pentru utilizarea aplicațiilor care ar fi în mod normal disponibile în țara în care se află temporar utilizatorul.
Google a justificat faptul că utilizatorii își pot schimba țara de reședință o dată pe an pentru a avea acces la aplicațiile și jocurile locale din alt stat membru. Cu toate acestea, această schimbare poate duce la pierderea conținutului achiziționat și a creditului restant, ceea ce este considerat o încălcare a Regulamentului privind geoblocarea.
Cooperarea pentru protecția consumatorilor (CPC) este o rețea de autorități responsabile de aplicarea legislației UE privind protecția consumatorilor. Pentru a aborda problemele transfrontaliere, acțiunile acestora sunt coordonate la nivelul UE.
Autoritățile naționale sunt responsabile de aplicarea legislației UE privind protecția consumatorilor. Datorită Regulamentului actualizat privind cooperarea în materie de protecție a consumatorilor, acestea au acum puteri mai mari pentru a detecta neregulile și a lua măsuri rapide împotriva comercianților necinstiți.
În plus, noua directivă privind o mai bună aplicare și modernizare a normelor Uniunii în materie de protecție a consumatorilor a modificat instrumentele existente ale legislației UE în materie de protecție a consumatorilor, sporind și mai mult transparența pentru consumatori atunci când aceștia cumpără de pe piețele online.
Cooperarea se aplică normelor de protecție a consumatorilor care acoperă diverse domenii, cum ar fi practicile comerciale neloiale, comerțul electronic, geoblocarea, pachetele de vacanță, vânzările online și drepturile pasagerilor, scrie Comisia Europeană.