Vânzările de dispozitive GPS (Global Positioning System) erau pe val în urmă cu un an, însă, criza economică a dat peste cap planurile companiilor de profil. Dacă în 2008, un GPS avea un cost mediu de 300 euro, în 2009 acesta este comercializat la un preţ mediu de 150 de euro.

Garmin, Mio, Evolio, Pioneer, Smailo, Navon, TomTom sunt doar câteva din numele aparatelor GPS care se găsesc pe piaţa românească.

Liderul acestei pieţe este Mio, care a reuşit anul trecut să comercializeze peste 50.000 de unităţi şi are în prezent o cotă de piaţă de 45%. La începutul anului oficialii companiei estimau că vor vinde în jur de 70.000 de dispozitive GPS însă, criza economică i-a determinat pe aceştia să îşi revizuiască estimările la doar 35.000 de unităţi.

Mio a vândut în primele trei luni ale anului  6.000 de dispozitive de navigaţie, ceea ce reprezintă o  scădere de 35% comparativ cu perioada similară a anului 2008.  „Chiar dacă au scăzut vânzările cu aproximativ 35% faţă de 2008, ne-am păstrat prima poziţie pe piaţă, avem în continuare o cotă de piaţă, conform calculelor, de peste 45%”, potrivit reprezentanţilor companiei. Cel mai bine vândut produs al companiei pe plan autohton este Mio Moov 500 România, lansat în luna februarie.

Evolio se aşteaptă la o creştere a vânzărilor

Evolio este o altă prezenţă importantă pe piaţa românească de echipamente GPS, încă din anul 2007.„La fel ca marea majoritate a companiilor şi noi am fost afectaţi de criză, dar putem spune că ne-am aşteptat la acest lucru. În momentul de faţă, din studiile de care dispunem ne clasăm în primii trei pe piaţa din România, iar în perioada următoare cu siguranţă ne vom menţine poziţia”, a declarat pentru capital.ro, Marius Diaconu, Key Account Manager, Televoice Grup.

Evolio a vândut până în prezent  20.000 de unităţi GPS, iar până la sfârşitul anului oficialii estimează că  vor vinde încă 10.000 de exemplare. „Aşteptăm o creştere a vânzărilor deoarece GPS-urile Evolio dispun de programul iMap (momentan  oferit gratuit utilizatorilor Evolio) care permite utilizatorului actualizarea online a aparatului. De asemenea, există un proiect de extindere a acestui software care  va permite utilizatorului să primească informaţii în timp real (dacă doreşte) în momentul în care trece pe lângă un supermarket, despre anumite oferte special care se regăsesc în magazin”, a precizat Diaconu.

„În momentul de faţă cel mai bine vândut produs este noul Evolio E450 Full Europe, produs care a fost lansat pe 1 septembrie 2009 şi care a depăşit toate aşteptările din punct de vedere  al sell-outului”, ne-a mai spus Diaconu.

Garmin actualizează gratuit hărţile

Garmin, liderul global în vânzările de sisteme de navigare portabile, prezent în România prin partenerul unic Sheba Distribution, a adoptat o poziţie de susţinere a partenerilor.„Vânzările de GPS-uri au fost grav afectate de criza economică. Politica noastră a fost să ne sprijinim partenerii din lanţul de distribuţie să-şi vândă stocurile de produse Garmin pe care le aveau şi pentru asta am făcut upgrade gratuit pentru toţi clienţii, care au cumpărat de la lanţurile mari, la ultima versiune de harta ROAD2008 disponibilă la momentul respectiv”, a declarat pentru capital.ro, Bogdan Condurăţeanu, director tehnic al Sheba Distribution.

„Garmin a vândut anul acesta mai puţin de 50% decât vindea anul trecut. Ca strategie pentru anul acesta vom continua promoţia actuală de actualizări gratuite ale hărţilor şi vom aduce ultimele modele scoase de Garmin, seria Nuvi 14xx. În acelaşi timp lucrăm la viitorul ROAD2010 la care cuvântul cheie va fi 3D”, a precizat Condurăţeanu.

Garmin a vândut până la sfârşitul lunii august,  PND (portable navigation devices)  : 2.427 unităţi, Outdoor: 538 unităţi, Fitness: 17 unităţi, Marine: 74 unităţi, OEM : 41 unitaţi. Cele mai vândute produse au fost  PND: Nuvi 255w – 691 unităţi, Nuvi 205ee – 419 unităţi, Nuvi 205w – 404 unităţi şi Outdoor: eTrex HCx – 191 unităţi.

Modele de criză

Cei care îşi doresc un  aparat GPS, în prezent,  se gândesc de două ori înainte de a-l cumpăra, iar cea mai importantă caracteristică  este preţul. Rata de penetrare a dispozitivelor GPS este sub 10% în România faţă de aproximativ 50% în ţările din vestul Europei, iar 90% dintre cumpărători sunt persoane fizice, restul de 10% fiind companii. Numărul de sisteme de navigaţie vândute în 2008 s-a ridicat la 90 – 100.000 unităţi.

Mio Moov500RO

0-38628-mio.jpg

Ecran:  4.7 inch, TFT, touchscreen, 480 x 272 pixeli
Sistem de operare: Win CE .Net 5.0
Procesor: Samsung 2443-400Mhz
Chipset GPS: 20-channel SiRFstarIII
Slot de memorie: SD/MMC (Compatible)
Capacitatea bateriei: 720mA
Durata bateriei: 2h
Hartă:  Romania Map 2008
Preţ: 499,37
Magazin: PCFun.ro

 

Evolio E450

0-38627-evolio.jpg

Ecran: 4.3 inch, TFT, touchscreen, 480×272 pixeli
Sistem de operare: Win CE. NET 5.0
Procesor: Centrality Atlas III CPU, 372 MHz
Chipset GPS: Sirf Star III
Software inclus: iMap: sistem interactiv pentru puncte de interes
Slot de memorie: SD/MMC (Compatible) card 2 GB inclus
Capacitatea bateriei: 1.000 mA
Durata bateriei:-
Hartă: Full Europe 
Preţ: 632 lei
Magazin: cel.ro

Garmin Nuvi 205

0-38629-gramin.jpg

Ecran: 3,4 inch, TFT, rezoluţie 320×240 pixeli
Slot de memorie: microSD
Durata bateriei: 4 ore
Hartă: Harta Navteq pentru Europa de Est (Polonia, Slovacia, Slovenia, Cehia, Ungaria, Croaţia) versiunea 2010 + Harta ROAD2008 pentru România
Magazin: domo.ro
Preţ: 593,90 lei

NOTĂ: Capital. ro selectează magazinele online unde pot fi găsite produsele în funcţie de cel mai mic preţ afişat şi de popularitatea acestora. Capital.ro nu favorizează, intenţionat, niciun magazin online, iar prezentarea unui magazin în care poate fi găsit un anume produs nu trebuie interpretată ca o formă de reclamă.