Posesorii de conturi bancare cu multe zerouri au un nou motiv să se gândească la o maşină cu care să facă furori. Maserati, cel mai exclusivist brand auto prezent pe piaţa autohtonă, a lansat un nou model, GranTurismo.
Dacă ai peste un milion de euro în cont şi nu deţii o maşină exclusivistă, poţi fi numit cel mult excentric. Fie că se numeşte Maserati, Ferrari, Rolls-Royce, Audi, BMW, Mercedes sau Lexus, maşina unui prosper om de afaceri îi împrumută posesorului ceva din imaginea sa de marcă. Iar dacă preţul bolidului depăşeşte 100.000 de euro, cu atât mai bine. Cam acesta ar fi, pe scurt, motivul pentru care pe şoselele din România circulă deja maşini de lux în valoare de peste 100 de milioane de euro – dintre care nu mai puţin de şapte milioane au intrat în conturile italienilor de la Maserati.
Importatorul mărcilor italiene pe piaţa auto românească, AutoItalia, a reuşit să pună în vânzare, la numai câteva luni de la lansarea internaţională, un vehicul care a făcut să bată mai repede multe inimi de oameni cu stare. Noul Maserati GranTurismo străluceşte în showroom-ul din Bucureşti aşteptând clienţii care şi-l pot permite. Pentru „numai“ 97.500 de euro, fără TVA, imperialul vehicul cu tridentul lui Neptun pe grila radiatorului îşi poate împrumuta imaginea virtualilor posesori. Nimic nou, s-ar putea spune; cam acelaşi efect poate fi obţinut şi cu ajutorul unui BMW seria 7 sau al unui Audi Q7. Ei bine, există o diferenţă majoră. Liniile trasate de Pininfarina, rezonanţa numelui Maserati şi propulsorul de sub capotă – împrumutat de la unul dintre bolizii Scuderiei Ferrari – sunt numai câteva dintre motivele pentru care un posesor de GranTurismo nu va fi niciodată comparat cu unul de Mercedes-Benz, Audi sau BMW.
Se pare că italienii au decis să revigoreze modelele care, în trecut, au reprezentat esenţa industriei auto din Peninsulă. Dacă idilicul Fiat 500, care a renăscut după exact 50 de ani, este numit deja de critici un „iPod al maşinilor“, Maserati GranTurismo a revenit în lumea bună după 60 de ani, iar reacţiile presei internaţionale sunt impresionante.
În 1947, producătorul de maşini sport se alia cu Giovanni Battista „Pinin“ Farina (cel care avea să conducă vestita casă de design Pininfarina; „Pinin“, „micuţul“ în dialectul piemontez, era porecla din copilărie a designerului) pentru a produce un vehicul în care luxul să se îmbine cu sportivitatea şi forţa. Rezultatul a fost GranTurismo, o maşină care a făcut istorie. Acum, alături de Maserati au participat la realizarea noului model atât cei de la Pininfarina, cât şi inginerii de la Ferrari, aceştia din urmă punând sub capota bolidului aceeaşi uzină de forţă care propulsează săgeata F 430.
Chiar dacă i-a fost pusă o „botniţă“ care îi reduce puterea cu câţiva cai, propulsorul rămâne o adevărată încântare. 4,2 litri, 8 cilindri în V, 405 CP şi 460 Nm la 7.100 rpm sunt principalele caracteristici ale monstrului care doarme sub capota lui GranTurismo. Odată trezită la viaţă, felina se lansează de la 0 la 100 km/h în numai 5,2 secunde şi poate accelera cu un efort minim până la 285 km/h. Distribuţia greutăţii – 49% pe puntea din faţă, 51% pe cea din spate – asigură o stabilitate demnă de invidiat chiar şi în virajele strânse.
Despre design şi calitate a finisajelor este greu de vorbit. Numai cine a păşit, chiar şi pentru câteva minute, în habitaclul unui Maserati poate spune dacă GranTurismo are un interior mai primitor decât cel al lui Quattroporte sau GranSport.
Preţul fără taxe de 97.500 de euro al lui Maserati GranTurismo pare să nu fie o problemă pentru clienţii români. Conform lui Mike Costache, country manager al acestui brand, nu mai puţin de şapte clienţi au achitat deja avansul, înainte chiar de a vedea maşina. Trei dintre aceştia vor primi vehiculul până la sfârşitul acestui an, restul fiind nevoiţi să aştepte primăvara lui 2008.
În aşteptarea celor 35 de clienţi
Mike Costache a declarat pentru Capital că grupul ţintă de clienţi este format din „oameni de afaceri care îşi doresc să aibă o experienţă la volan diferită de restul maşinilor şi să facă parte din grupul exclusivist al posesorilor de Maserati“. Deşi înfruntă o concurenţă importantă pe piaţa noastră, oficialul Maserati susţine că atuurile lui GranTurismo sunt imbatabile. „Poate transporta patru persoane, pe când Audi R8 sau Porsche 911 numai două şi o gentuţă, iar numărul mic de unităţi produse impune exclusivitatea. Trebuie spus şi că la fiecare rotire a cheii posesorul şi cei din preajmă pot auzi sunetul inconfundabil al unui motor Ferrari“, spune Mike Costache.
În cei trei ani de existenţă ai mărcii pe piaţa autohtonă au fost comercializate 57 de maşini Maserati, în valoare aproximativă de şapte milioane de euro. Având mare încredere în GranTurismo, importatorul aşteaptă în 2008 încheierea a 30-35 de contracte pentru întreaga gamă. Cum preţul nu este un impediment pentru grupul ţintă de clienţi ai acestui model, trebuie spus că valoarea totală a opţionalelor poate atinge 35.000 de euro, iar cei şapte clienţi care au lansat comenzi au preferat să adauge bolidului suspensia Skyhook, sistemul de monitorizare a presiunii din pneuri, pachetul confort pentru scaune, sistemul audio Bose şi culoarea Rosso Mondiale.
Modele alternative
AUDI R8 este cel mai puternic adversar pentru GranTurismo. Lansat în primăvara acestui an, bolidul cu un aspect care îţi dă fiori costă cel puţin 105.000 de euro şi a fost comandat de 15 români, înainte de a fi lansat pe piaţa noastră. Din nefericire, perioada de aşteptare atinge deja un an din cauza capacităţii limitate a uzinei din Neckarsulm.
BMW M6 are toate motivele să intre în lupta cu GranTurismo şi R8. Este puternic şi feroce, iar renumele constructorului german face ca numărul de clienţi să crească încontinuu. Cu un preţ fără taxe de minimum 99.900 de euro, M6 are şi atuul unei variante cabrio, care costă ceva mai mult.
PORSCHE 911 poartă pe umeri istoria şi renumele unei mărci legendare, renumită pentru caracterul sportiv al produselor sale. Poate fi comparat cu modelul Maserati doar dacă luăm în calcul numai preţul, pentru că dimensiunile sale sunt mai mici, iar caracteristicile diferă mult. Cei care preferă viteza pură vor prefera întotdeauna Porsche.
JAGUAR XK are un propulsor similar celui utilizat de Maserati, un V8 de 4,2 litri, care dezvoltă însă numai 300 CP. Poate transporta şi el patru persoane, dar la un preţ ceva mai mic, de 84.600 de euro cu TVA inclusă. Aerul britanic pe care îl degajă este cu siguranţă interesant, dar nu se compară cu seducătorul italian.