“2012 are, din păcate, mai multe pericole ca anii din urmă”, crede Maria Grapini, președinte al Federației Patronale a Industriei Ușoare (FEPAIUS), explicând că există un cumul al efectelor negative și “după trei ani de pierderi, multe companii ar putea ieși din piață. Dacă rămân aceleași condiții de operare, este greu de crezut că în textile și confecții va fi creștere la anul”.
Grapini prevede o scădere a producției industriale cu până la 15%, pe fondul crizei și în condițiile în care Executivul nu ia măsuri de susținere a ramurei. Mai grav e că inclusiv comenzile externe vor scădea cu 5 – 10%, atrage atenția președinștele FEPAIUS. Explicația lui Grapini: “Cauzele sunt legate de un consum extrem de redus în piața externă, iar la export producătorii nu mai pot să se încadreze în prețurile pieței externe”.
Irina Schrotter, cu afaceri tot în zona de confecţii–design vestimentar, e însă de altă părere când vine vorba de piețele externe: “Cifrele la export în industria textilă au înregistrat creșteri atât în 2010 cât și în 2011, iar estimările mele sunt că vor crește și în 2012”. Pe ce se bazează?
Creșterea comenzilor la export, explică Schrotter, a fost favorizată de două situații internationale. Unu: creșterea prețurilor de manufactură în China și alte țări asiatice, plus celelalte inconveniente ale acelor piețe (comenzi cu volum mare, timp de livrare lung, cheltuieli de transport, condiții de finantare etc). Și doi: din cauza situației politico-socială, țările din nordul Africii – puternic dezvoltate din punct de vedere al producției textile-, au devenit nesigure și incerte pentru o programare de producție pe termen mediu-lung. Aceste elemente, trage concluzia creatoarea de modă, au determinat “o relocare puternică a comenzilor spre țările periferice ale UE, România fiind una dintre acestea”.
Dacă e să vorbească doar despre perspectivele pieței interne, Schrotter crede că lucrurile ar putea merge rău poate încă doi–trei ani. Sunt unii mai ameninţaţi decât alţii? „Da“, continuă Schrotter, „firmele care mizează în special pe piaţa internă vor avea în continuare cel mai mult de suferit, pe fondul scăderii consumului“.
Trăgând linie, “este greu să fii optimist când te afli în largul mării fără colac de salvare”, conchide pe un ton optimist-prudent Maria Grapini. Altfel, “important este să nu intrăm în panică și, ca oameni de afaceri, să judecăm rațional dacă mai putem continua sau trebuie să ieșim din piață”.
Grapini: “E greu să fii optimist când ești în largul mării fără colac de salvare”
25 noiembrie 2011, 15:37
Ultima modificare în 25 noiembrie 2011, 17:37
În 2012, iţele textiliștilor rămân tot încurcate. După cinci ani grei consecutivi, producătorii din industria ușoară se pregătesc deja pentru al șaselea.
Etichete: maria grapini,
previziuni sumbre,
productie textile
Publicat in categoriile: Companii
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Companii
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- PayPoint a procesat peste 8 milioane tranzacţii în primul semestru
- Politicianul-afacerist din Nepal care a pus ochii pe România
- Petrom consolidează mai multe credite într-o linie de finanţare de 930 milioane euro, pe trei ani
- TCE Holding, creștere de 10% a volumelor, la nouă luni
- E&Y: România, locul 13 în lume privind investiţiile în energie regenerabilă
- Samsung a lansat în România un nou frigider premium
- LG a vândut peste două milioane de maşini de spălat 6 motion la nivel global
- Cea mai modernă unitate medicală din Europa de Est se află în Timişoara
- VEZI care sunt cele mai vândute jocuri video
- DAAS România estimează afaceri de 20 mil. euro și vrea o extindere în Europa