Cătălin Tolontan s-a impus pe piață ca un jurnalist foarte bun de presă sportivă. Chiar dacă acesta nu are studii superioare, a reușit, prin talent, să se profileze ca un profesionist respectat în branșă. În ultimii ani el s-a îndreptat și spre zona investigațiilor, însă puține dintre dezvăluirile lui au putut fi și probate. Totuși acestea au fost intens preluate și transformate în campanii de PR foarte puternice împotriva cuiva. Începând cu luna septembrie 2018, odată cu intrarea Gazetei Sporturilor, în portofoliul Ringier, Tolontan a devenit coordonator editorial al publicațiilor Libertatea și GSP.
În ultima perioadă, Libertatea pare că a început să publice anchete agresive îndreptate împotriva unor oameni sau companii, care încearcă să reformeze România în bine și să aducă plus valoare. Normalitate într-o țară din ce în ce mai anormală. Ce a pățit Cătălin Tolontan, nu știm, dar foarte mult ne-am dori să aflăm.
După ce Victor Costache, ministrul Sănătății a fost făcut franjuri, ca urmare a unor informații furnizate Libertatea de către Lavinia Coțofană, fost ofițer SRI, fost judecător dat afară din magistratură pentru că i-ar fi permis accesul la informații confidențiale soțului său, de profesie avocat, condamnat pentru fapte de corupție, acum a venit rândul companiei Global Records să fie pusă la zid. Detalii AICI.
„TVR îi pune Eurovisionul în brațe unei case de producție private! Contract de 69.000 de euro cu Global Records, care se obligă să asigure vocea care merge la Rotterdam. „Lucram pro-bono””, titrează Libertatea, care a continuat apoi să insiste pe ideea că nu este deloc în regulă ceea ce se întâmplă cu banii publici, care ar merge de fapt spre compania fondată de INNA și Lucian Ștefan. Deci în mod cert Global Records primește un brand negativ, dacă analizăm cu atenție abordarea inteligentă din articolele Libertatea. Și ștampila pare să vină via concurența Cat Music, dacă analizăm articolele Libertatea ulterioare.
Dar ce are Libertatea cu Global Records? Probabil veți înțelege din rândurile de mai jos. Este pentru prima dată în ultimii ani când România are șansa să nu se mai facă de râs la Eurovision și să aplice modelul folosit și de alte țări performante.
Ia sau nu bani Globa Records de al TVR?
Noi nu căutăm în acestă colaborare expunere media. Consider că Global Records și artiștii noștri nu au nevoie de Eurovision pentru a se afirma. N-am cerut să avem spoturi sau alte beneficii, ca expunere media, din partea TVR. N-am cerut nimic”, a declarat Lucian Ștefan pentru Capital, care insistă că Global Records nu este remunerat de TVR, așa cum susțin jurnaliștii Libertatea și GSP. INNA, Antonia, Delia, The Motans, Alina Eremia, Selly, Carla s Dreams sunt doar câțtiva dintre artiștii Global.
„Nicio sumă nu ajunge nici în mod direct, nici indirect, la Global”, subliniază Lucian Ștefan. „Lucrăm cu compozitori din toată piața. Poate o parte din cei care vor primii bani sunt compozitori care lucrează cu Global, poate nu. Dacă el încasează niște bani pe o piesă pe care a produs-o, acei bani nu ajung la noi. A fost organizată deja o tabără, un camp, în urmă cu o săptămână, unde mai multe piese au fost compuse. Au fost mai multe voci în competiție. Au rămas trei”, spune acesta.
Cine pare să aibă interes în denigrarea Global Records
Deși la o primă vedere ținta pare TVR, o analiză mai detaliată arată că ținta este de fapt Global Records. Dan Popi, șeful CAT Music, companie aflată în declin în ultimii ani, odată cu ascensiunea Global, care a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de 12 milioane de euro, a fost imediat preluat de Libertatea, pe modelul Lavinia Coțofană cu ministrul Sănătății.
„Nu-mi vine să cred că pentru evenimentul ăla care înțeleg că o să fie la Buzău bugetul e de aproape 200.000 de euro. La Buzău?! Ha, ha, ha! Păi, la banii ăștia eu o aduceam pe Shakira la București! Să fim serioși! Cum să faci un astfel de eveniment la Buzău cu 200.000 de euro?! Acolo faci un eveniment de gen cu 20.000, maxim 30.000 de euro! Maxim! Nu se poate așa ceva, dar nu vedeți că nu se întâmplă nimic? Tot ce-mi doresc e să reușească să găsească vocea cea mai bună, doar că vrem transparență în ceea ce privește banii publici”, a spus Popi.
”Oamenii pot să spună că sunt subiectiv, fiind concurentul lor. Eu sunt un om care poate să vorbească corect despre acest lucru. Îi felicit și sper să găsească cea mai bună voce. Singura problemă în acest contract este de transparență! Trebuie să știe toți contribuabilii unde se duc banii ăștia. Mai mult, Global trebuie să facă cinci piese, dar o fac din bani publici! Din banii plătitorilor de taxe. Și nu știm dacă din banii ăștia ei fac doar cinci piese pentru Eurovision sau fac zece. Adică mai multe pentru viitor! Nimeni nu o să știe niciodată asta”, adaugă Popi.
Lucian Ștefan a declarat pentru Capital că se gândește să-l acționeze pe Dan Popi în instanță, dar că nu a luat o decizie în acest sens. Așadar în loc să-i lăsăm pe cei care vor să facă performanță, să facă, punem presiune pe ei și le tăiem aripile. Cam asta se întâmplă prin dezvăluirile, care aduc doar acuzații fără fond. Liana Stanciu, șefa Delegației TVR pentru Eurovision a încercat să explice și nu înțelege nici ea de ce un gest de evoluție și normalitate este sancționat în loc să fie aplaudat.
Rolul presei este să facă lumină acolo unde este întuneric, dar când începem să aducem și mai mult întuneric acolo unde oameni bine intenționați încearcă să ridice propria țară și să o așeze pe harta lumii occidentale, înseamnă că ne-am degradat nu doar ca jurnaliști, ci și ca oameni.