Unul dintre cele trei proiecte de care “a fugit” Dan Șova este Master Planul General de Transport, document de care depind toate finanțările de la Uniunea Europeană pentru următorii 6-7 ani și mai ales pentru că acest act este punctul de referință pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere pentru următoarele două decenii.

La începutul acestei luni, mai exact pe 3 iunie 2014, ministrul demisionar al transporturilor declara că “Raportul final privind Master Planul General de Transport va fi prezentat în data de 30 iunie în Guvern”.

Șova nu a mai așteptat 6-7 zile în care el să fie cel care prezintă în Guvern acest document important pentru sectorul de transporturi, ci a ales să-l lase pe Ioan Rus să se ocupe de acest lucru.

'Urmărim să livrăm un Master Plan care să întrunească toţi parametri de calitate şi care să fie un punct de referinţă în dezvoltarea sectorului transporturilor pentru următoarele două decenii. Raportul final privind Master Planul General de Transport va fi prezentat în data de 30 iunie în Guvern. Evaluarea strategică de mediu se desfăşoară în paralel cu elaborarea Master Planului, iar conform calendarului, emiterea acordului de mediu pentru Master Plan şi predarea raportului de mediu final vor fi făcute în data de 20 august 2014', a arătat Șova într-un comunicat, remis presei pe data de 3 iunie 2014.

La doar două zile de la emiterea acestui comunicat, instituția condusă de Dan Șova a trimis un nou comunicat în care atrăgea atenția că Observaţiile Comisiei Europene referitoare la Master Planul General de Transport au fost de natură tehnică şi nicidecum de natură juridică sau de nelegalitate şi nu au legatură cu strategia anticorupţie, asta după ce presa a arătat că oficialii europeni atrag atenția României, întrucât Master Planul are probleme.

“Observaţiile Comisiei nu contestă eficienţa Master Planului sau conţinutul acestuia din urmă, ci se referă la completări care ar trebui introduse. În acest sens, ca urmare a dialogului cu reprezentanţii Comisiei, Ministerul Transporturilor va transmite completările pe sectorul rutier, iar până la data de 13 iunie 2014 va fi transmis primul draft de analiză pe sectorul de transport”, se mai preciza în comunicat.

Firma AECOM este consultantul statului la realizarea Master Planului de Transport care stă la baza pregătirii proiectelor finanţate din fonduri europene în perioada 2014-2020, dar şi la estimarea cererii de transport pentru termen mediu şi lung. Valoarea contractului de realizare a master planului, semnat în 2012, se ridică la 9,5 milioane de lei (2,1 milioane  euro). 

Mai mult, Guvernul României a aprobat un memorandum prezentat de Dan Șova la Palatul Victoria, la recomandarea Aecom, prin care statul român vrea să taie la fier vechi aproape 40% din calea ferată. Capital.ro a dezvăluit aceste propuneri de restructurare și intenția guvernanților de a lăsa pe mâna baronilor locali mare parte din rețeaua feroviară.

 

Al doilea punct pe agenda noului ministru este proiectul de suflet al fostului ministru Dan Șova, și anume tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov, proiect de finalizarea căruia și-a condiționat viitorul politic chiar premierul Victor Ponta.

După ce în vara anului trecut, Dan Șova anunța că va desemna câștigătorul în luna septembrie, mai apoi în octombrie, abia în decembrie reprezentanții CNADNR au precizat că au ales oferta consorțiului Vinci-Strabag-Aktor.

În prima lună a acestui an, atât premierul cât și Dan Șova anunțau, de la Palatul Victoria, că în luna aprilie va fi semnat contractul, iar pe 20 aprilie 2014 va fi dat și ordinul de începere al lucrărilor.

Nimic din cele declarate de cei doi guvernanți nu s-a întâmplat, mai mult, nici în prezent nu este cunoscută data la care se va semna contractul pentru acest tronson de autostradă.

Și Dan Șova, și Narcis Neaga, șeful CNADNR, au anunțat în luna mai, că până la finele lunii iunie  va fi semnat contractul pentru Comarnic-Brașov. Mai sunt exact 5 zile până la finalizarea primului semestru și încă există mari dubii legate de încheierea acestui contract.

De acest proiect, Comarnic-Brașov, depind și celelalte două proiecte care se vor realiza tot prin concesiune, adică cu bani obținuți de constructor, și care sunt de importante pentru sectorul rutier: Craiova-Pitești – autostradă promisă americanilor de la Ford, încă de la preluarea uzinei auto de la Craiova din 2007, și centura de Sud a Capitalei la nivel de autostradă, prin care vor fi unite cele două autostrăzi: București-Pitești și București-Constanța.

Și în acest caz, Șova a dat bir cu fugiții. Rămâne de văzut dacă Ioan Rus va accepta să se ocupe și de proiectele CNADNR, întrucât compania se află încă în ograda Departamentului pentru Proiecte în Infrastructură, dar a fost folosită de Dan Șova pentru a-și prezenta marile realizări.

Și al treilea, dar nu cel din urmă, este proiectul referitor la restructurarea companiilor feroviare: CFR Marfă va disponibiliza 2.500 de angajați și trebuie pregătită pentru privatizare, CFR SA începe să colecteze noi datorii atât la bugetul consolidat cât și la furnizorii de energie, iar CFR Călători se zbate să-și mențină numărul de pasageri.

În cazul în care memorandumul prezentat mai sus privind restructurarea sectorului feroviar va fi urmat de alte proiecte normative, atunci Ioan Rus va avea de furcă cu cei peste 25.000 de ceferiști, într-o perioadă electorală în care orice disponibilizare poate conta în rezultatul final al alegerilor.

Sursa foto: ziardecluj.ro