Ministerul de Externe din Grecia a transmis un mesaj de felicitare duminică către cele două țări prin intermediul rețelei X.
„Cu căldură, Grecia le urează bun venit Bulgariei și României în zona Schengen! Felicitări pentru eforturile lor remarcabile care au dus la eliminarea controalelor la frontierele interne aeriene și maritime. Aderarea lor marchează o etapă esențială în procesul de integrare europeană”, a transmis Ministerul Afacerilor Externe al Greciei, conform declarațiilor preluate de agenția ANA.
După o așteptare de 13 ani, România și Bulgaria sunt în sfârșit parte a spațiului Schengen, această zonă extinsă de liberă circulație. Acestea au devenit oficial parte a acestei zone la miezul nopții de sâmbătă spre duminică, ora locală (22:00 GMT), cu excepția controalelor de la frontierele terestre, precizează AFP.
În ceea ce privește transportul rutier, controalele vor rămâne în vigoare, din cauza opoziției Austriei, singura țară din UE care a ezitat să semneze, din teama unui posibil flux de solicitanți de azil. Chiar dacă acest pas este parțial, limitat la aeroporturi și porturi maritime, are o semnificație puternică din punct de vedere simbolic.
Croația, care a aderat la UE după România (cu o populație de 19 milioane) și Bulgaria (cu o populație de 6,5 milioane), a obținut admiterea în zona Schengen în ianuarie 2023, depășind astfel cele două țări.
Cu această nouă aderare, spațiul Schengen, creat în 1985, va include acum 29 de membri: cele 25 din cele 27 de state ale Uniunii Europene, plus vecinii lor asociați, Elveția, Liechtenstein, Norvegia și Islanda. Astfel, peste 400 de milioane de persoane pot călători liber, fără controale permanente la frontierele interne.
Problemele cu transportatorii rutieri rămân în continuare
Transportatorii rutieri din România și Bulgaria, excluși din acest proces, nu renunță însă. Potrivit AFP, timpul de așteptare la granița cu Ungaria este între 8 și 16 ore, iar la granița cu Bulgaria este între 20 și 30 de ore, cu vârfuri de trei zile în ambele cazuri. Unul dintre principalii sindicate românești din acest sector plânge pierderi financiare colosale și declară că au așteptat timp de 13 ani și au ajuns la capătul răbdării.
La fel, patronii bulgari sunt revoltați, menționând că doar 3% din mărfurile bulgare sunt transportate pe cale aeriană și maritimă, restul circulând pe uscat. Ei exprimă îngrijorare în privința impactului pe care l-ar putea avea alegerile parlamentare din Austria asupra procesului de integrare.
Cu toate acestea, atât Sofia, cât și Bucureștiul au subliniat că această aderare este ireversibilă. „Este evident că acest proces este unul ireversibil”, a declarat ministrul român de Interne, Cătălin Predoiu, la începutul lunii martie, subliniind necesitatea finalizării acestuia până în 2024.