Pufuletii Lotto si pufuletii Loto au acelasi pret, sunt la un loc pe tarabe si numai cumparatorii tipicari pot sesiza orice alta deosebire inafara ambalajelor strident colorate. La o privire mai atenta, mai apare un amanunt. Producatorii sunt diferiti. Snack-urile expandate, arhicunoscutii pufuleti, sunt o marfa vandabila. Piata ii inghite fara probleme, iar profiturile celor ce-i produc si comercializeaza sunt frumusele. Este deci de la sine inteles ca orice confruntare intre firme concurente se lasa cu scantei. Mai ales cand este vorba despre drepturile exclusive asupra unei marci extrem de bine cotate. In cazul de fata Lot(t)o.
Marca Loto, cu un singur „t”, a vazut lumina zilei in 1986, in Grecia, proprietara sa fiind compania Best Foods. Patru ani mai tarziu, aceasta o si inregistra in tara de bastina. Pe tarabele noastre, pufuletii Loto, produsi de Best Foods Romania, au aparut prin 1992. Succesul a fost rapid. Timp de trei ani de zile, marfa s-a vandut fara ca proprietarul sa inregistreze marca. Situatie destul de delicata, avand in vedere ca marcile de fabrica, de comert si de serviciu pot fi folosite numai dupa inregistrarea lor. In fine, nimeni nu a observat nimic, iar afacerea a mers ca pe roate, un studiu de piata realizat de compania ACNielsen cotand produsul firmei Best Foods ca lider de piata. In 1995, compania a revenit la practici mai ortodoxe, depunand la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) o cerere de inregistrare a marcii. A fost tratata cu refuz. Respingerea cererii de inregistrare a marcii pe teritoriul Romaniei, in virtutea careia firma ar fi avut drepturi exclusive de folosinta, a fost motivata de faptul ca marca exista deja, proprietarii fiind Kraft Jacobs Suchard Ungaria KFT si Nestle Italiana Spa. Pentru ca Best Foods sa capete marca era nevoie de acordul detinatorilor. Refuzul OSIM-ului nu i-a impiedicat pe cei de la Best Foods sa-si vanda mai departe produsele.
Trei zile mai tarziu, o alta companie greceasca, Star Foods, se prezenta la OSIM cu aceeasi cerere. Se solicita inregistrarea marcii Lotto, cu doi „t”, pentru acelasi tip de produs. Pentru Star Foods era un inceput de afacere, firma nemaifabricand pana la acea data pufuleti. OSIM a dat acelasi raspuns. Era nevoie de acordul proprietarilor. Star Foods l-a solicitat, depunand la OSIM o documentatie din care reiesea ca a vorbit cu Kraft Jacobs Suchard si Nestle. Numai ca acordul pentru folosirea marcii nu poarta antetele persoanelor juridice inregistrate in Ungaria si Italia, ci pe cele ale companiilor Kraft Jacob Suchard Romania si Nestle Elvetia. Este ca si cum Star Foods are fi cerut voie de la unii, obtinand acordul altora. Or, in ochii legii romanesti folosirea sau cedarea drepturilor de licenta pot fi facute doar de proprietari, Kraft Jacobs Suchard Ungaria si Nestle Italiana. OSIM a trecut peste acest „amanunt”, Star Foods a devenit titularul de drept al marcii Lotto, iar Best Foods a dezgropat securea razboiului.
Terenul de lupta s-a mutat de pe piata la tribunal. De doi ani procesele se tin lant. Fiecare companie spune ca are dreptate. Konstantinos Mitzalis, managerul de la Star Foods, vrea ca Best Foods sa nu mai produca pufuletii Lotto, pentru ca nu este proprietara marcii si cere daune de sute de mii de dolari. Cat despre faptul ca in acest moment se gasesc pe piata ambele produse, spune ca firma sa va lua masuri.
De cealalta parte, Best Foods pretinde anularea dreptului de proprietate al concurentei. Dar situatia sa nu este dintre cele mai stralucite. A pierdut cateva trenuri. Nu a contestat la momentul potrivit refuzul OSIM de inregistrare a marcii Loto, nici nu a contactat pentru acord firmele proprietare ale marcii. Sau, mai simplu, nu si-a extins drepturile castigate asupra marcii din Grecia, unde era proprietara, in Romania.
Grecii au intrat in razboiul pufuletilor
14 iunie 2001, 12:00
Ultima modificare în 14 iunie 2001, 15:00
Pufuletii Lotto si pufuletii Loto au acelasi pret, sunt la un loc pe tarabe si numai cumparatorii tipicari pot sesiza orice alta deosebire inafara ambalajelor strident colorate. La o privire mai atenta, mai apare un amanunt. Producatorii sunt diferiti. Snack-urile expandate, arhicunoscutii pufuleti, sunt o marfa vandabila. Piata ii inghite fara probleme, iar profiturile celor ce-i produc si comercializeaza sunt frumusele. Este deci de la sine inteles ca orice confruntare intre firme concurente s
Etichete: arhiva,
best,
Best Foods,
foods,
Star Foods
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook