La ora cand cititi aceste randuri, cele 24 de premii puse pe masa primei editii a festivalului publicitatii romanesti AdOr au fost impartite de juriul condus de italianul Guido Cornara, presedintele festivalului. Mai mult, chiar si euforia premiantilor s-a stins. Dar comentariile vor continua neintrerupt pana la editia de anul viitor. (In numarul viitor va comenta si Capital.) Oricum, cele 24 de premii par sa ajunga la toata lumea si sa-i multumeasca pe toti. La acestea se adauga si nominalizarile. Iar nominalizarile conteaza si ele, cat de cat, in palmaresul unei agentii.
Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR), organism ce reuneste in prezent 19 agentii de publicitate, si-a vazut visul cu ochii: organizarea sub patronajul sau a unui festival national de creatie publicitara. (Un vis vechi inca de la infiintarea sa, in urma cu aproape un an.) Conceptul si organizarea festivalului apartine firmei de Mercury Promotion. AdOr nu este primul festival publicitar din tara, dar e intaiul complet, acoperind toate formele de publicitate.
De trei ani se organizeaza AdPrint, un festival care tine treaza atentia lumii publicitatii de la noi, specializat pe print-uri publicitare. Dar nu conteaza cine e primul, cine e mai aratos, cine e mai bine organizat. Important este ca industria publicitatii are doua festivaluri de creatie, un semn de maturitate. Si chiar daca ar avea zece asemenea manifestari, n-ar fi rau deloc.
In festivalul AdOr au fost inscrise 400 de lucrari apartinand a 15 agentii membre UAPR, lucrari realizate in perioada 15 aprilie 1999 – 15 aprilie 2000. A absentat de la festival si nici n-a fost invitata agentia de publicitate DArcy, din simplul motiv ca a pierdut statutul de membru UAPR. Festivalul a fost deschis numai membrilor uniunii. La conferinta de presa care a marcat deschiderea festivalului, Radu Florescu, presedintele UAPR, a declarat ca uniunea este deschisa pentru orice agentie de publicitate din Romania. Dar nu vrem sa facem din DArcy „marele absent” al festivalului AdOr. In fond, optiunea fiecarei firme trebuie respectata.
Manifestarea a fost reprezentativa pentru industria publicitatii romanesti, adunand cele mai tari agentii de publicitate. Dragos Grigoriu, vicepresedintele si trezorierul UAPR, ne-a declarat ca efortul financiar al asociatiei pentru organizarea AdOr se ridica la aproximativ 60.000 de dolari. „Este un festival profitabil sub aspect financiar”, a adaugat vicepresedintele UAPR, fiind foarte multumit si de sprijinul acordat de sponsori manifestarii.
La aceeasi conferinta de presa, Andy Arghirou, consultant de creatie in Marea Britanie si membru al juriului, a declarat ca cele trei criterii pe care juriul le va aplica in evaluarea lucrarilor sunt: originalitatea lucrarii, forta de comunicare si cat de bine a fost realizata aceasta. „O idee buna, a mai spus Andy Arghirou, ramane o idee buna oriunde s-ar afla, in Dubay sau in Romania.” Parafrazandu-l pe creativul britanic, UAPR a avut o idee buna: AdOr.
Membrii juriului festivalului publicitatii romanesti AdOr
Guido Cornara
(Director Executiv de Creatie, Saatchi&Saatchi Italia) – presedintele juriului
Andy Arghirou
(Consultant de Creatie, Londra)
Ian Brower
(Director de Creatie, Ogilvy&Mather, Dublin)
Yonathan Dominitz
(Director, Systematic Inventive
Thinking – Training for Advertising)
Dragos Popescu
(Director de Creatie,
Young & Rubicam/Team Advertising)
Dragos Olteanu
(Director de Creatie, Focus Publicis)
Dorian Pascuci
(Director de Creatie ADDV)
Andrei Cohn
(Director de Creatie, Scala/J.Walter Thompson)