Greii soselelor loviti de reculul constructiilor

Oricum, anul trecut in Romania s-au vandut 4.423 de autovehicule cu tonaj mai mare de sase tone. „In acest moment, piata romaneasca a devenit o tinta importanta in Europa. Din punctul de vedere al vanzarilor, Romania a ajuns in apropierea Ungariei“, spune Laurent Farman, directorul general Renault Trucks in Romania. Cele doua segmente in care se imparte piata autovehiculelor de mare tonaj au evoluat diferit in primele patru luni ale anului 2005. Daca vanzarile de autocamioane cu tona

Oricum, anul trecut in Romania s-au vandut 4.423 de autovehicule cu tonaj mai mare de sase tone. „In acest moment, piata romaneasca a devenit o tinta importanta in Europa. Din punctul de vedere al vanzarilor, Romania a ajuns in apropierea Ungariei“, spune Laurent Farman, directorul general Renault Trucks in Romania. Cele doua segmente in care se imparte piata autovehiculelor de mare tonaj au evoluat diferit in primele patru luni ale anului 2005. Daca vanzarile de autocamioane cu tonaj cuprins intre 6 si 18 tone au crescut cu circa 10%, cele ale vehiculelor cu tonaj superior valorii de 18 tone au scazut cu aproximativ 7%. In primele patru luni ale anului 2005, in Romania s-au vandut 579 autocamioane cu un tonaj cuprins intre 6 si 18 tone, fata de 525 in aceeasi perioada a anului trecut. Pe segmentul autocamioanelor mai mari de 18 tone, in perioada ianuarie-aprilie 2005, s-au vandut doar 672 de unitati, fata de 722 in perioada similara a anului 2004.Specialistii explica aceste evolutii ca fiind conjuncturale si tinand mai mult de evolutia pietei constructiilor si a celei de transport international. „Scaderea vanzarilor in segmentul autoturismelor de tonaj mai mare de 18 tone este cauzata, in principal, de intarzierea proiectelor de infrastructura“, explica Farman. La acestea, se adauga concurenta din tarile vecine pe piata transporturilor rutiere internationale. Cedric Bouan, directorul general al Volvo Trucks Romania, spune ca „scaderea ar putea fi cauzata de numarul mai mic de cereri de vehicule pentru segmentul de constructii inregistrat pe primele patru luni ale acestui an“. In zona autocamioanelor cu un tonaj cuprins intre 6 si 18 tone, piata a continuat sa creasca. Practic, pe acest segment se inscriu autocamioanele destinate distributiei locale, domeniu aflat in plina expansiune in Romania. In plus, exista si fenomenul de inlocuire a vechilor flote de autocamioane detinute de companii. In primele patru luni ale anului 2005, principalii actori de pe segmentul 6-18 tone au fost Iveco, Renault Trucks, MAN si Mercedes, care impreuna ocupa peste 90% din piata. In cazul autocamioanelor mai mari de 18 tone, piata este disputata de trei actori principali: Iveco, Volvo Trucks si DAF, cotele de piata ale acestora apropriindu-se de 75%. Principalii operatori de pe piata vehiculelor utilitare se declara totusi optimisti in ceea ce priveste evolutia vanzarilor in urmatoarea perioada. „Ne asteptam la acelasi nivel pentru segmentul de transport international, iar pentru cel de constructii, la o crestere. Bineinteles, daca marile proiecte in constructii vor fi finalizate sau puse i n aplicare“, spune Cedric Bouan. Desi multi specialisti cred ca piata va fi stabila pana la finele anului 2005, pentru urmatorii ani se prevad cresteri spectaculoase. „Romania este una dintre pietele europene cu cel mai mare potential de crestere“, explica Laurent Farman. Previziunile pentru urmatoarea perioada arata o apreciere a pietei romanesti pe segmentul autocamioanelor cu tonaj mai mare de sase tone de 30-50% pana in anul 2008.

Evolutia pietei de autovehicule industriale

Dupa ce in anul 2004 vanzarile de camioane au crescut cu 51,3% pe segmentul 6-18 tone si cu 47,5% pentru autovehiculele cu un tonaj mai mare de 18 tone, a urmat o plafonare a pietei in primele patru luni ale anului 2005. Pe segmentul, 6-18 tone, vanzarile au crescut doar cu 10%, iar pe cel al autovehiculelor cu tonaj mai mare de 18 tone a scazut cu aproape 7%.