Problemele cu sistemul ABS pot fi legate de modul în care ai frânat

Dacă ai un sistem ABS pe mașină și ai întâmpinat probleme cu acesta în trafic, este posibil ca nemulțumirile tale să fie legate mai mult de modul în care ai frânat decât de funcționarea efectivă a sistemului.

În emisiunea DC Conducem, jurnalistul Florin Răvdan l-a întrebat pe Titi Aur, expert în conducerea defensivă, despre regulile corecte de frânare în situații de urgență, având în vedere că majoritatea vehiculelor sunt echipate cu sisteme ABS.

Titi Aur a explicat că tehnica de frânare de urgență depinde de echipamentul mașinii. Dacă vehiculul nu are ABS, trebuie să apăsați pedala de frână cât mai tare posibil până când roțile se blochează. Acest lucru se simte printr-un scârțâit sau prin faptul că mașina se înclină înainte și apoi pare să accelereze. În acest caz, trebuie să ridicați puțin piciorul de pe pedală pentru a permite roților să se învârtă din nou.

Titi Aur a subliniat că, în cazul ABS, roțile din față nu se blochează

Pentru mașinile cu ABS, apăsați pedala de frână la maximum. Sistemul ABS va menține roțile aproape de limita blocării, permițându-vă să controlați mai bine direcția. Titi Aur a subliniat că, în cazul ABS, roțile din față nu se blochează, permițându-vă să evitați obstacolele în timpul frânării.

ABS
SURSA FOTO: Dreamstime

„Frânarea de urgență se face diferit în funcție de ce mașină ai, dacă are sau nu ABS. Mașină fără sistem ABS aproape nu mai există, dar poate să existe mașină cu sistem ABS la care nu funcționează ABS-ul. Când frânezi cu o mașină fără sistem ABS, trebuie să apeși maxim pe pedala de frână până ce simți că una sau mai multe roți s-au blocat.

Simți acest lucru fie dacă auzi scârțâitul de roată pe asfalt curat, dar ceea ce trebuie să simți e că mașina se lasă pe bot iar la un moment dat parcă accelerează. De fapt, nu mai frânează atât de violent. Asta înseamnă că una sau mai multe roți s-au blocat. Atunci trebuie să ridici puțin de pe pedală pentru a lăsa roțile să se învârtă. Nu este ușor, trebuie să fii talentat, trebuie să simți și să ai acel feeling.

Trebuie să apeși maxim pe pedala de frână, sistemul știe ce are de făcut, sistemul ABS va ține fiecare roată la limita blocării, ceea ce înseamnă că face ce trebuie. Mai mult, trebuie să știi că dacă ai ABS pe mașină, roțile din față nu se vor bloca. Asta înseamnă că în timp ce frânezi maxim, poți să tragi și de volan pentru a evita un obstacol“, a explicat Titi Aur.

Specialistul în conducere defensivă a explicat motivele pentru care unii șoferi nu sunt mulțumiți de sistemul ABS

Aceștia pot fi dezamăgiți atunci când, în situații de urgență, mașina nu se comportă conform așteptărilor la apăsarea pedalei de frână.

Titi Aur a explicat că o greșeală comună este combinarea frânei cu ambreiajul. Mulți șoferi apasă și ambreiajul atunci când frânează. Acest lucru decuplează motorul de transmisie și poate crește riscul de blocare a roților.

O altă greșeală frecventă, făcută adesea de șoferii experimentați, este dozarea frânei. Când pedala de frână vibrează, aceștia ridică puțin piciorul.

Această ridicare temporară face ca senzorii ABS să creadă că frâna nu mai este necesară. Astfel, sistemul își reduce efectul și roțile nu frânează corespunzător. Ca urmare, șoferii critică sistemul ABS, fără a înțelege cum să-l folosească corect.

„Greșeala care se face în general este că o dată cu frâna se calcă și ambreiajul. Foarte mulți șoferi au acest reflex, ca atunci când apasă pe frână, să apese și pe ambreiaj. Astfel, decuplează motorul de transmisie, iar probabilitatea de a se bloca roata este și mai mare. Nu trebuie să calci ambreiajul.

Greșeala mare care se face la sistemul ABS este făcută paradoxal de șoferii cu experiență, care au condus mașină fără sistem ABS și au acea tendință de a doza. Ei apasă pedala de frână, iar când începe să tremure, iar puțin piciorul. Acea ridicare pentru scurt timp a piciorului este fatală.

În momentul în care ridici puțin piciorul, senzorii mașinii cred că nu mai e nevoie de frână, iar atunci eliberează și nu mai acționează asupra sistemului. Pedala începe să se ridice din ce în ce mai sus pe măsură ce șoferul pulsează pe aceasta, iar roțile nu frânează. Atunci ești tentat să înjuri sistemul ABS și să spui că nu e bun. De fapt, nu știi să folosești sistemul de frânare“, a conchis Titi Aur.