Cum să pornești mașina în zilele înghețate

Iarna, pornirea mașinii poate deveni o provocare pentru mulți șoferi, mai ales atunci când temperaturile scad drastic.

Din diverse motive, cum ar fi bateria descărcată sau coagularea uleiului, motorul poate întâmpina dificultăți la demaraj.

Este esențial ca șoferii să înțeleagă cum să pornească eficient mașina, în funcție de tipul de motor: diesel sau benzină.

Pornirea motorului Diesel în condiții de ger

Pentru mașinile echipate cu motor diesel, este recomandat să aștepți între 3 și 5 secunde după ce ai pus contactul înainte de a demara.

Aceasta permite sistemului să încălzească bujiile incandescente, care trebuie să atingă temperaturi de peste 800 de grade Celsius pentru a asigura o aprindere eficientă a amestecului de motorină și aer.

Menținând contactul activ până la stingerea majorității martorilor de bord, te asiguri că motorul are timp să se pregătească pentru pornire.

Motorizarea diesel funcționează prin compresia amestecului de combustibil, ceea ce înseamnă că o pornire corectă este vitală pentru funcționarea optimă a vehiculului. Astfel, în zilele geroase, este posibil să fie nevoie de mai mult timp de așteptare, uneori chiar 10 secunde, pentru a asigura o aprindere rapidă și eficientă.

masini diesel
SURSA FOTO: Dreamstime

Pornirea motorului pe Benzină în zilele înghețate

Pentru mașinile pe benzină, principiul de pornire este similar, dar, în general, acestea pot fi pornite după 2-3 secunde de la activarea contactului.

Așa cum este cazul cu motoarele diesel, este important să aștepți ca martorii de bord să se stingă înainte de a porni motorul.

Pompa de benzină va trimite carburant în motor, iar bujiile se vor încălzi, pregătind vehiculul pentru pornire.

Spre deosebire de motoarele diesel, motoarele pe benzină funcționează pe baza unei scântei care aprinde amestecul benzină-aer, ceea ce le face mai puțin afectate de temperaturile scăzute în comparație cu cele diesel.

benzină, motorină, combustibil
SURSA FOTO: Dreamstime

Greșelile frecvente ale șoferilor

Una dintre cele mai comune greșeli pe care le fac șoferii este lipsa de răbdare în timpul procesului de pornire. Mulți șoferi încearcă să pornească motorul imediat după activarea contactului sau la scurt timp după aceasta.

Expertul mecanic Robert Marin recomandă menținerea contactului timp de cel puțin 10 secunde pentru mașinile diesel și 8 secunde pentru cele pe benzină, înainte de a declanșa aprinderea.

Aceasta ajută la încălzirea camerei de ardere, ceea ce poate face ca motorul să pornească mai ușor.

După pornirea motorului, este recomandat să lași mașina să funcționeze la ralanti pentru câteva minute.

Acest lucru permite uleiului să-și recâștige vâscozitatea, asigurându-se că toate componentele motorului sunt lubrifiate corespunzător.

„Atunci când facem aceste aprinderi succesive camera de ardere se încălzește mai bine, iar motorul ar trebui să pornească la prima cheie. Această operațiune nu este neapărat necesară în cazul mașinilor cu motor pe benzină. În schimb, poate fi menținut contactul mai mult, cam 8 secunde, înainte de a declanșa aprinderea”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.