Avantajul low-cost al României îşi arată reversul în faţa investitorilor străini din industria auto. În timp ce unii furnizori ai Automobile Dacia se tem de pierderi majore, ca urmare a grevei de la Mioveni, alţii încep să se confrunte cu mişcări sindicale similare.

La mai bine de două săptămâni de la declanşarea grevei de la cel mai mare producător de automobile din România, situaţia este departe de a se normaliza. Magistraţii Tribunalului Argeş au amânat luarea unei decizii privind legalitatea grevei până pe data de 9 aprilie, lăsând loc acumulării unor pierderi care pot atinge 180-200 de milioane de euro. Şi asta dacă vorbim numai de uzina Automobile Dacia. Pentru că nici situaţia multora dintre furnizorii acestei fabrici nu este prea fericită. Între timp, şi alte sindicate argeşene au demarat procedurile de declanşare a grevei, conform ediţiei online a publicaţiei „Piteşteanul“. Direcţia de Muncă şi Protecţie Socială Argeş ne-a confirmat faptul că, în urmă cu peste o săptămână, a primit solicitări de conciliere între salariaţii Valeo şi cei ai Auto Chassis International (ACI) şi patronatele lor. „Din nefericire, această conciliere a eşuat. Săptămâna trecută, am mai primit două solicitări similare de la un alt sindicat al Valeo şi de la Johnson Controls. Aceasta este prima etapă din procedurile necesare declanşării unei greve legale“, au afirmat reprezentanţii instituţiei menţionate. Prin urmare, până la închiderea ediţiei, unii dintre cei mai mari furnizori ai Dacia erau foarte aproape de a ajunge într-o situaţie similară cu cea a producătorului de autovehicule din Mioveni. Cel mai acut se resimt câteva dintre companiile străine care au contracte de furnizare  a unor componente pentru  Logan. Compania AKA Automotive,  parte a grupului turc Nurslar, care produce încuietorile pentru Logan şi a cărei cifră de afaceri, de circa zece milioane de euro, depinde în proporţie de peste 90% de acest contract, poate avea probleme majore dacă greva se prelungeşte. În cazul Rombat, 15% din întreaga sa producţie are ca destinaţie uzina din Mioveni. Constantin Fârte, purtătorul de cuvânt al acestei firme, spune că „greva de la Dacia ne afectează doar prin întârzieri ale livrărilor. Acestea nu sunt dramatice, pentru că avem suficientă piaţă de desfacere în acest moment. Acum doar stocăm bateriile pentru Dacia, urmând să le livrăm ulterior“. Într-o situaţie similară se află şi ELBA Timişoara şi Magnetto Wheels. Producătorul de blocuri optice realizează peste jumătate din cifra de afaceri din schimburile comerciale cu Dacia, acesta fiind şi singurul client pentru astfel de repere, în timp ce producătorul de jante are avantajul derulării unor contracte cu alte uzine din zona central şi est-europeană. Oficialii ELBA ne-au declarat chiar că „am fost nevoiţi să oprim producţia de blocuri optice auto pentru că nu putem ţine stocuri mai mari de 10 – 15 zile. Deja am mutat 200 de angajaţi către alte activităţi ale firmei, iar alţi 200 nu au de lucru. Pierderile acumulate deja de noi din cauza grevei de la Dacia sunt de circa 500 de mii de euro“. Dintre cei peste 25 de furnizori majori ai constructorului auto din Mioveni, ar mai putea avea de suferit companii precum Electroaparataj, Autoliv, UAMT, Michelin, Continental, Compa, Rulmentul sau Delphi.

Pierderile uzinei Dacia cresc de la o zi la alta, iar cele două părţi implicate în conflictul de muncă nu par să ajungă la un numitor comun. Poziţia patronatului este intransigentă, iar sindicaliştii sunt tot mai hotărâţi. Unele solicitări sunt considerate inacceptabile pentru un angajator, asta dacă vorbim numai despre participarea la profit şi de majorarea salariilor cu peste 50%. Chiar dacă în ultimii trei ani producătorul a înregistrat un profit cumulat de peste 300 de milioane de euro, nu trebuie uitat că, până la sfârşitul lui 2004, Dacia a înregistrat pierderi care însumează 362,7 milioane de euro, astfel că balanţa nu este încă nici măcar la zero.

Având în vedere că toate aceste mişcări de protest se desfăşoară în perimetrul Piteşti – Mioveni, este foarte posibil ca, în curând, platforma industrială să devină un adevărat vulcan sindical.

Bilantul Dacia

La 1 aprilie 2008, Automobile Dacia avea exact 13.898 de angajaţi, în creştere cu peste 1.500 faţă de anul anterior. Astfel se justifică şi o parte din creşterea numărului de unităţi produse. În continuare, balanţa financiară a companiei este negativă, pentru acoperirea totală a pierderilor înregistrate între 2000 şi 2005 fiind necesare încă 60 de milioane de euro.

An    Profit (mil. euro) Angajaţi
2000      -55,9         24.052
2001      -74,7         21.135
2002      -82,4         18.093
2003      -77,4         15.713
2004      -72,3         12.097
2005        57           12.462
2006      100,6         11.892
2007       145           12.248
Sursa: Automobile Dacia

Capital – Editia nr.14, data 9 aprilie 2008