Grevă generală la CFR

Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane a stabilit data de 27 noiembrie pentru declanșarea unei greve generale pe termen nelimitat la CFR. Situația vine în contextul nesoluționării revendicărilor formulate în cadrul grevei de avertisment din 15 septembrie.

Într-o adresă expediată directorului general al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, Ion Simu-Alexandru, Grigore Mare, președintele FNFMCV, a comunicat decizia sindicatului:

”Având în vedere faptul că până la data prezentei nu au fost reluate negocierile colective pentru soluționarea revendicărilor ce formează obiectul conflictului colectiv de muncă declanșat la nivelul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, în vederea stingerii acestuia și încheierii, respectiv înregistrării Contractului Colectiv de Muncă 2023-2024, vă comunicăm hotărârea de a declanșa greva propriu-zisă la nivelul unității dumneavoastră începând cu data de 27 noiembrie 2023 până la data semnării Contractului Colectiv de Muncă 2023-2024.”

cfr
SURSA FOTO: Dreamstime

Grevă de avertisment în urmă cu două luni

În același document, sindicaliștii solicită o întâlnire cu administrația, programată nu mai târziu de 22 noiembrie, pentru a stabili de comun acord serviciile minime care vor fi asigurate pe durata grevei generale, în conformitate cu legislația în vigoare.

Această decizie vine după greva de avertisment organizată pe 15 septembrie de FNFMCV și Alianța Sindicală a Federațiilor Drum de Fier – Elcatel, iar ultima oprire a lucrului la calea ferată a avut loc în decembrie 2021, la scurt timp după preluarea funcției de ministru al Transporturilor de către Sorin Grindeanu. Astfel, aceasta ar reprezenta a treia grevă cu care se confruntă ministrul Grindeanu.

Revendicările de la protestul din 15 septembrie

În urmă cu două luni a fost organizat o grevă de avertisment de două ore. Atunci, revendicările sindicatelor erau:

  • Deși Guvernul a aprobat bugetele de venituri și cheltuieli, sindicatele susțin că acest lucru nu a eliminat blocajul generalizat în sectorul feroviar. Există nevoia de a aborda rapid această problemă.
  • Sindicatele solicită o finanțare strategică și coerentă a căii ferate. Este necesar un proiect bine coordonat cu structurile europene și finanțat corespunzător pentru a aduce infrastructura feroviară românească la standardele europene.
  • Sindicatele reclamă lipsa unui plan solid de investiții pentru înlocuirea completă a parcului de locomotive și vagoane. Lipsa unui material rulant modern poate afecta atractivitatea călătoriilor cu trenul.
  • Problemele legate de salariile insuficiente și nerealizarea unei schimbări în managementul și relația dintre conducere și lucrătorii feroviari rămân nerezolvate. Asta duce la o lipsă de personal
  • Sindicatele atrag atenția asupra problemelor nerezolvate legate de Statutul personalului feroviar. Legea încă nu a produs toate efectele așteptate pentru beneficiari