Ceferiștii amenință cu oprirea activității din cauza modificărilor aduse de Ordonanța trenuleț

Reprezentanții lucrătorilor CFR amenință cu întreruperea activității dacă nu vor fi aduse modificări la Ordonanța trenuleț.

Rodrigo Maxim, liderul Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, a anunțat o serie de proteste care vor culmina cu o oprire „spontană” a lucrului în cazul în care nu se ajunge la un acord cu Guvernul, Ministerul Transporturilor și conducerea CFR.

Calendarul protestelor și principalele revendicări

Sindicaliștii CFR au programat mitinguri în fața Ministerului Transporturilor în perioada 17 – 21 februarie. Aceștia solicită aplicarea prevederilor Legii nr. 360/2023 privind condițiile de muncă ale lucrătorilor din domeniu, precum și remedierea problemelor legate de lipsa de personal și subcompensarea CFR Călători de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară.

„Noi vom manifesta în perioada 17 – 21 februarie 2025 împotriva lipsei de respect pe care o manifestă conducerea CFR Călători față de salariați prin hotărârea de neplată a orelor suplimentare pe care nu le poate compensa legal și împotriva lipsei de respect prin hotărârea de anulare a unui sfert dintre trenurile de călători la mai puțin de o lună de la punerea în aplicare a noului Mers al Trenurilor pe anul 2025 pe motiv că nu vrea să plătească orele suplimentare ceferiștilor”, a spus Rodrigo Maxim, liderul Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.

Liderul sindical Rodrigo Maxim a declarat că protestele au început încă din 24 ianuarie, când o delegație a sindicaliștilor a fost primită la Guvern. Nemulțumirile principale vizează anularea trenurilor de călători și suspendarea plății orelor suplimentare. Potrivit acestuia, Ordonanța trenuleț a dus la anularea a 25% dintre trenurile de călători la scurt timp după implementarea noului Mers al Trenurilor pentru 2025.

„Protestele au început în 24 ianuarie 2025 când am fost primiți de o delegație a guvernului, mă refer la reprezentanții protestatarilor, organizate de Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România. În minuta întrevederii se nota că unul dintre organizatori dl. Maxim Rodrigo Gabriel și-a manifestat supărarea pe adoptarea OUG 156/2024 privind unele măsuri fiscal bugetare (…) Am susținut și atunci că cei din conducerea CFR au spus că angajările sunt blocate de Ordonanța trenuleț. Adoptarea ordonanței a avut ca efect anularea a 25% dintre trenuri de călători din prima lună în care s-a pus în circulație mersul trenurilor”, a precizat Rodrigo Maxim.

Dacă revendicările nu vor fi soluționate, ceferiștii au avertizat că vor opri lucrul în mod „spontan” după protestele planificate.

„Dl. prim-ministru ne-a promis că va participa la ședința pe care am stabilit-o, pe 11 februarie, cu conducerea CFR, a CFR Infrastructură (…). Dacă nu vom reuși să obținem ce vrem la acea întâlnire și după mitingurile de protest, ceferiștii au anunțat că vor opri spontan lucru”, a declarat liderul de sindicat.

grevă tren 1
SURSA FOTO: Capital

Grevă japoneză la metrou și amenințări cu greva propriu-zisă

În paralel, angajații Metrorex au început luni dimineață o grevă japoneză, avertizând că dacă cererile lor nu vor fi ascultate, vor declanșa o grevă de exces de zel pe 10 februarie. Uniunea Sindicatul Liber din Metrou (USLM) a anunțat că sindicaliștii vor purta banderole albe și vor afișa mesaje de protest în stații și în trenurile de metrou.

Liderul USLM, Marian Artimon, a explicat că greva de exces de zel presupune respectarea strictă a regulamentelor, ceea ce ar putea afecta fluxul normal al circulației. Acesta a declarat că, dacă normele nu sunt respectate, lucrătorii nu vor efectua reparațiile necesare sau nu vor scoate trenurile în circulație, chiar dacă sunt presați de superiori.

„Greva de exces de zel face parte din tipurile de greve propriu-zise. Grevele de exces de zel înseamnă că ești foarte atent la tot ce trebuie să faci și dacă se respectă legislația cu privire la muncă și la atribuțiile pe care le ai. Dacă nu am două persoane cu care să fac lucrarea, cum spune la Instrucțiune, nu fac lucrarea. Nu am responsabilitățile cu trenul efectuate, nu ies cu trenul, chiar dacă mă roagă orice șef”, a explicat liderul USLM, Marian Artimon.

Nemulțumirile angajaților Metrorex

Principalul motiv al protestului angajaților Metrorex este anularea creșterilor salariale negociate în decembrie 2024 prin aceeași Ordonanță trenuleț. Secretarul general al USLM, Cristian Bratu, a precizat că toate drepturile negociate de sindicat atât cu conducerea Metrorex, cât și cu premierul Marcel Ciolacu, au fost anulate prin această ordonanță.

Sindicaliștii reclamă și faptul că angajații Metrorex au pierdut tichetele de masă și că Metrorex suferă de subfinanțare, ceea ce afectează siguranța transportului public.