Sunt doua concepte diferite. si ideile creative sunt altele. Dar felul in care a fost ilustrat Borsec trimite cu gandul la reclama Levi’s.


Doi tineri, un baiat si-o fata, alearga ca niste bezmetici. Nimic nu le sta in cale, nici peretii prin care trec ca niste buldozere. Cursa pare sa nu se mai termine. La un moment dat, zidurile se sfarsesc, si cei doi ajung intr-o padure. Dar nu se opresc nici in acest peisaj. Oricat de talentat ai fi in a povesti, nu poti sa egalezi dramatismul, tensiunea si forta acestui spot publicitar. Este un spot realizat pentru marca de blugi Levi’s. Bijuteria a intrat in panoplia spoturilor clasice din lume. Mai mult, ca orice “opera” celebra, a ajuns sa fie si parodiata. Spotul comunica in fapt, metaforic, desigur, libertatea de miscare nemarginita si dorinta de a sparge orice bariere. Atribute pe care ti le asigura blugii Levi’s.


Trei tineri, doi baieti si-o fata, alearga aiurea prin padure. Fac niste salturi ca niste canguri supradotati. Este o goana nebuna, nu se stie pe cine urmaresc. La un moment, dat se opresc sa-si traga sufletul pe o banca. (De unde banca intr-o padure? Poate era un parc natural, ma rog!) Pe banca, toti trei sunt aratati cum beau cate o sticla de apa minerala Borsec. (De unde aparusera sticlele? Erau sub banca, le tineau in buzunare? Metafora, metafora, dar trebuie sa aiba si asta o logica!) Dupa ce beau cu pofta, tinerii pornesc iar in goana nebuna si urca cu usurinta o cascada. Apare sticla Borsec in prim-plan, cu sloganul: Izvor de energie. Asadar, mesajul spotului, daca bei Borsec, ai mai multa energie. (Parca am mai auzit undeva chestia asta!)


Cand am vazut prima data spotul pentru Borsec, realizat de agentia Grey Worldwide, ne-am dus imediat cu gandul la celebrul spot pentru Levi’s. Aceeasi impresie ne-au impartasit-o si alti publicitari (de diferite convingeri, religii si orgolii). Asemanarea este vizibila la nivelul executiei: alergarea filmata intr-un stil foarte apropiat de Levi’s, desi sunt doua maini regizorale diferite.


“Este evident ca orice om din publicitate, cu o minima cultura publicitara, ar trebui sa cunoasca acest spot”, afirma Sorin Predescu, director de creatie Grey. “Insa, nu exista nici o legatura intre cele doua spoturi la nivel de idee. Borsec comunica metaforic avantajul energiei, pentru a face fata oricarei competitii, oricat de grea ar fi aceasta. Intersectand si cu componenta naturala, nu a fost greu de decis ca intrecerea sa aiba loc in natura. Este o cursa perpetua a unor tineri, care isi extrag energia din apa Borsec”. Cat despre spotul Levi’s, Predescu spune ca acesta “comunica o alta idee – nevoia de libertate de miscare: doi tineri de unesc si reusesc sa sparga barierele de miscare, trecand prin ziduri, alergand spre cer. Nu are nici o legatura conceptuala sau vizuala cu spotul Borsec.”


Directorul de creatie de la Grey nu exclude mici asemanari intre cele doua creatii. “Folosirea unor tehnici similare de animatie sau integrarea unor elemente filmate in locatii diferite (tehnici cvasigenerale pentru realizarea unor spoturi cu multiple efecte speciale) poate face o legatura intre cele doua spoturi, dar aceasta legatura se opreste aici. Sunt nenumarate spoturi unde oamenii zboara, plutesc, alerga prin aer sau fac lucruri supranaturale si evident ca ele nu seamana intre ele”, explica Sorin Predescu.


Strategia spotului Borsec a urmarit schimbarea perceptiei de conservatorism pe care incepuse sa o aiba aceasta marca. “Borsec si-a propus sa construiasca o imagine aspirationala, prezentand o intrecere fantastica in natura. Cursa fantastica a celor trei tineri este o metafora a energiei naturale explozive, la care aspira consumatorii pentru a transforma orice competitie in placere”, declara Traian Nuta, brand development director Grey.


Totusi, in ciuda acestor explicatii, cunoscatorii publicitatii, de cate ori se vor uita la spotul Borsec, se vor gandi la blugi. Iar publicul tinta se va gandi la apa minerala.