Grindeanu: Bugetul Ministerului Transporturilor pentru acoperă marile investiții propuse
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat marți că propunerea de buget pentru Ministerul Transporturilor în anul 2024 este cu 20% mai mare decât execuția bugetară din 2023, ajungând la aproximativ 36 de miliarde de lei. Această creștere subliniază angajamentul guvernului de a investi semnificativ în infrastructura țării. Grindeanu a afirmat că majoritatea fondurilor vor fi direcționate către proiecte de investiții, precizând că peste 80% din bugetul total va fi alocat acestor domenii.
Ministerul Transporturilor are planuri ambițioase pentru 2025
Grindeanu a subliniat că Ministerul Transporturilor are planuri ambițioase pentru 2024, cu scopul de a realiza aproximativ 250 de kilometri de autostradă și drum expres, precum și 260 de kilometri de cale ferată. Acesta a menționat că în 2024 aproape 200 de kilometri de autostradă vor fi dați în circulație, iar ritmul proiectelor va continua să se accelereze în anii următori, astfel încât să se ajungă la obiectivul de 250 de kilometri anual.
De asemenea, Grindeanu a vorbit despre investițiile strategice în porturile României, în special în Portul Constanța, care a devenit principalul port la Marea Neagră. Se vor aloca fonduri și pentru porturile din Tulcea și Brăila, în scopul de a îmbunătăți infrastructura portuară și de a sprijini dezvoltarea acestora, consolidând astfel poziția economică a țării pe piața internațională.
„E unul din ministerele care investeşte foarte mult, peste 80% din această sumă merge direct în investiţii, şi ne propunem anul acesta, pe scurt, şi am şi spus în Comisie, în jur de 250 de kilometri de autostradă şi drum expres pe care să îi dăm în circulaţie.
În 2024 am reuşit să dăm în circulaţie aproape 200, anul acesta ne propunem 250, cam acelaşi număr – 260 de kilometri – şi pe cale ferată, urmând să continuăm investiţiile şi în Portul Constanţa, port devenit cel mai important port la Marea Neagră, dar şi investiţii în porturile din Tulcea sau Brăila. De asemenea, investiţii şi pe zona aeriană.
Deci un buget, sau o propunere de buget, la Ministerul Transporturilor care în această fază acoperă toate marile investiţii pe care noi ni le-am propus şi pe care – o parte dintre ele în cursul acestui an, o altă parte în anii viitori – ne dorim să le finalizăm”, a detaliat Grindeanu.
Ministrul a menționat și domeniul transportului aerian, afirmând că și aici sunt planificate investiții semnificative. Bugetul propus include și investiții în modernizarea aeroporturilor și extinderea capacităților acestora pentru a face față creșterii traficului aerian și cerințelor internaționale.
Provocările din domeniul feroviar și perspectivele pentru 2025
Pe partea feroviară, Grindeanu a recunoscut că mai este mult de lucru, dar a subliniat progresele realizate până în prezent. Acesta a declarat că România are o rețea de aproximativ 1.270-1.280 de kilometri de autostradă și că ritmul anual de 250 de kilometri propus pentru următorii ani va contribui semnificativ la îmbunătățirea infrastructurii rutiere. În ceea ce privește sectorul feroviar, ministrul a subliniat că obiectivele pe termen scurt includ atingerea unui total de 260 de kilometri de cale ferată modernizată.
„Dacă pe zona rutieră vedem, să spun aşa, lumina de la capătul tunelului, că astăzi când vorbim avem o reţea de 1.270 sau 1.280 de kilometri de autostradă, deci până în 1.300 de kilometri, şi ne propunem un ritm de 250 de kilometri anual, pentru 2025, 2026, pe zona feroviară, cele două componente, atât zona de infrastructură, cât şi cea de material rulant trebuie să fie atinse în acelaşi timp”, a afirmat Grindeanu.
Grindeanu a subliniat că pe lângă dezvoltarea infrastructurii feroviare, este necesar ca trenurile să fie capabile să circule cu viteze de până la 160 de kilometri pe oră. Aceasta va contribui nu doar la creșterea vitezei de deplasare pe calea ferată, dar și la îmbunătățirea confortului pasagerilor și a eficienței transportului feroviar.
Finanțarea proiectelor prin PNRR și Programul Operațional de Transport
Ministerul Transporturilor va beneficia de finanțări suplimentare atât din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cât și din Programul Operațional de Transport, pentru a sprijini implementarea acestor proiecte majore. Grindeanu a subliniat că aceste investiții sunt esențiale pentru dezvoltarea infrastructurii României și pentru creșterea competitivității economiei naționale pe plan internațional.
„Îmi doresc ca ritmul, şi pe zon feroviară – şi voi face tot ceea ce pot -, să crească în anul 2025, astfel încât cei 260 de kilometri să poată fi atinşi, dacă nu chiar depăşiţi”, a spus Grindeanu.
Ministerul își propune ca toate aceste proiecte să fie realizate într-un termen rezonabil, cu scopul de a asigura un sistem de transport mai rapid, mai sigur și mai eficient, atât pe cale rutieră, feroviară, cât și maritimă și aeriană. Grindeanu a încheiat prin a menționa că, în ciuda provocărilor, România are toate șansele de a atinge obiectivele propuse, datorită alocării corecte a resurselor financiare și angajamentului ferm al autorităților în realizarea acestora.