Portul Constanţa, cea mai eficientă alternativă de transport comercial
Miercuri, la Constanța, Sorin Grindeanu, a afirmat că Portul Constanța este în prezent cea mai eficientă opțiune de transport comercial către regiunea Mării Caspice și Orientul Îndepărtat. Declarațiile ministrului au fost făcute în cadrul inaugurării oficiale a terminalului RO-RO și Platformei pentru mărfuri agabaritice – Project Cargo.
”Îmi face o deosebită plăcere să fiu prezent astăzi, aici, alături de dumneavoastră, la inaugurarea oficială a două obiective funcţionale importante pentru Portul Constanţa: terminalul RO-RO şi Platforma pentru mărfuri agabaritice – Project Cargo”, a spus ministrul Transporturilor în discurs.
El spune că au fost demarate lucrările pentru un alt proiect semnificativ, și anume Terminalul Intermodal, care va fi dotat și cu o legătură feroviară.
”Toate cele trei proiecte sunt finanţate şi din fonduri europene, sunt rezultatul colaborării dintre autorităţile române şi cele din Emiratele Arabe Unite. Suma este în jur de 115 milioane de euro este de asemenea şi rezultatul bunei colaborări dintre Administraţia Portului Constanţa şi reprezentanţii Dubai Ports World şi sunt convins că şi pentru următoarele proiecte această colaborare va da noi rezultate”, a precizat Grindeanu.
Emiratele Arabe Unite reprezintă unul dintre partenerii importanţi ai României
Ministrul Transporturilor a menționat că Emiratele Arabe Unite sunt unul dintre partenerii importanți ai României. În acest context, a subliniat că în ultima perioadă au avut loc două evenimente semnificative pentru relația dintre cele două state.
Este vorba despre:
- vizita oficială de lucru a premierului în Orientul Mijlociu
- cea de-a treia sesiune a Comisiei de Cooperare între Guvernul României și Guvernul Emiratelor Arabe Unite
Aceasta din urmă a fost organizată la București de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
”Astfel, cele două proiecte inaugurate astăzi au ca principală bază Memorandumul semnat în urmă cu doi ani de autorităţile române şi cele emirateze şi reprezintă unul din rezultatele concrete ale cooperării bilaterale în domeniul proiectelor strategice comune”, a ţinut să precizeze Grindeanu.
Ministrul a declarat că ”noul terminal RO-RO va deservi fluxuri de mărfuri care vor veni din Turcia, traversând Marea Neagră, dar şi din Georgia, dar care nu se vor opri doar în România sau în ţările vecine, ci vor ajunge atât în centrul Europei, cât şi în zona Mării Baltice, prin coridorul feroviar de care am tot vorbit, Rail2Sea, când acesta va deveni operaţional.
Iar terminalul pentru mărfuri agabaritice va fi de asemenea important, inclusiv pentru transportul echipamentelor şi componentelor necesare extracţiei de gaze din marea Neagră”, a subliniat Grindeanu.
Portul Constanța se găsește pe două rute comerciale importante
Potrivit ministrului, în premieră în istoria modernă, Portul Constanța se găsește pe două rute comerciale importante:
- coridorul tradițional maritim, care începe din Asia
- și Coridorul de Mijloc, cu originea în China
”De aceea, suntem interesaţi să continuăm parteneriatul nostru şi să dezvoltăm împreună Molurile III S şi IV S din Port, să digitalizăm Portul Constanţa, să modernizăm reţelele feroviare din cadrul acestuia şi să realizăm zone de conectivitate multimodală pentru transportul de mărfuri”, a spus el. Potrivit ministrului, dezvoltarea Portului Constanţa Sud este un obiectiv strategic de interes naţional, iar după finalizarea lucrărilor aferente Molurilor IIIS şi IVS, portul va putea opera nave de mare capacitate inclusiv la cele aproximativ 17 dane de mare adâncime nou create”.
Sorin Grindeanu a indicat că, în 2023, Portul Constanța a atins un nivel record de peste 92 de milioane de tone tranzitate.
De asemenea, a menționat că în prezent se află într-o etapă în care acesta a devenit cel mai important centru de distribuție al Uniunii Europene la Marea Neagră pentru Europa Centrală și de Est.
Astfel, au apărut noi oportunități logistice competitive.
Grindeanu a subliniat că Portul Constanța reprezintă în prezent cea mai eficientă alternativă de transport comercial către regiunea Mării Caspice și Orientul Îndepărtat.
”Anul trecut (2023) Portul Constanţa a atins nivelul maximum istoric de peste 92 de milioane de tone tranzitate şi ne aflăm practic în etapa în care acesta a devenit cel mai important hub de distribuţie al Uniunii Europene la Marea Neagră pentru Europa Centrală şi Est, ceea ce oferă evident noi oportunităţi logistice competitive. Putem spune în acest moment Portul Constanţa reprezintă cea mai eficientă alternativă de transport comercial către regiunea Mării Caspice şi Orientul Îndepărtat, prin Middle Corridor, comparativ cu ruta oceanică folosită în mod tradiţional” a arătat Sorin Grindeanu.
Colaborarea bilaterală vizează şi alte sectoare de transport
Potrivit lui, cooperarea bilaterală se extinde și către alte domenii de transport, precum cele aerian, rutier și feroviar.
”Dorim atât expertiză cât şi finanţare pentru aceste proiecte şi în acest context consider că Emiratele Arabe Unite fac parte din grupul finanţatorilor cu viziune şi know-how care pot identifica oportunităţile economice şi strategice pe care România le oferă la ora actuală. Am încredere că extinderea acestui parteneriat va aduce ambelor părţi rezultate excelente pe termen mediu şi lung”, a spus Grindeanu.