Conform unui sondaj INSOMAR dat de curand publicitatii, bucurestenii situeaza gropile din carosabil pe primul loc intr-un clasament al celor mai dureroase probleme ale orasului. Costisitoare, frustranta, cauzatoare de poluare, stres si grave perturbari ale traficului, starea strazilor Capitalei este in prezent miza unui joc cu largi implicatii politice si financiare. Taberele, bine conturate, sunt grupate in jurul primarului general Traian Basescu si al PD, de o parte, respectiv al diversilor pr
Conform unui sondaj INSOMAR dat de curand publicitatii, bucurestenii situeaza gropile din carosabil pe primul loc intr-un clasament al celor mai dureroase probleme ale orasului. Costisitoare, frustranta, cauzatoare de poluare, stres si grave perturbari ale traficului, starea strazilor Capitalei este in prezent miza unui joc cu largi implicatii politice si financiare.
Taberele, bine conturate, sunt grupate in jurul primarului general Traian Basescu si al PD, de o parte, respectiv al diversilor primari de sectoare si consilieri social-democrati, pe de alta parte. Dar scandalul politic dintre PSD si PD nu este decat o explicatie partiala a haosului din domeniu. Surse bine informate din cadrul Administratiei Strazilor (AS) ne-au declarat ca neintelegerile au izbucnit in momentul in care unii reprezentanti ai celor doua partide nu au mai putut sa cada de acord cu privire la impartirea lucrarilor de asfaltare: „La inceputul mandatului, diversi consilieri PSD si PD au preluat, direct sau prin interpusi, cote egale din lucrari. Dupa un timp, pedistii s-au lacomit si au aparut certurile. De aia s-a ajuns la nebunia asta. La mijloc nu sunt principii si nici convingeri politice, ci doar bani”.
Oficialii AS au descris si mecanismul prin care o firma putea sa castige o licitatie. „Cand participantii erau mana in mana, se intelegeau pur si simplu dinainte asupra ofertelor, astfel incat sa castige cine trebuie si la ce pret trebuie. Cand exista vreun concurent serios, ofereau preturi imbatabile, cu 25 – 30 la suta mai mici decat valoarea de referinta”.
Evident ca, in ambele situatii, cel pacalit este contribuabilul. Din banii sai se plateau asfaltari fie prea scumpe, fie neverosimil de ieftine, dar de calitate indoielnica. Care rezista pana la prima incercare. Cum ar fi sarea imprastiata din abundenta pe carosabil iarna trecuta, cand firmele de deszapezire au fost platite in functie de cantitatea de antiderapante folosita, si nu de suprafata tratata.
Afirmatiile surselor mai sus citate sunt confirmate de datele oficiale. Curtea de Conturi a constatat de curand „grave deficiente in ceea ce priveste calitatea lucrarilor de asfaltare”: plombe cu garantie de 6 luni degradate dupa 90 de zile, lucrari neterminate, dar receptionate, renuntarea la stratul de uzura sau umflarea exagerata a costurilor.
Pe de alta parte, potrivit unui raport al Corpului de Control al primului-ministru, in 2001 au primit lucrari importante de la AS firme ca Poni Con SRL, unde asociat era fiul consilierului PSD Cornel Popescu, Ralu Exclusiv SRL, care apartinea consilierului PSD Liviu Goncea, dar si Ralexim SA, unde printre actionarii principali se numara consilierul PD Danut Cazacu, sau SC Firepro SRL, apartinind liderului democrat Silvian Ionescu. Asta in timp ce in cursul lui 2002 cele mai mari asfaltari le-au efectuat Ralexim si Centrala Constructii Cai Ferate (CCCF), ambele considerate ca apropiate de tabara democrata. CCCF este, de asemenea, castigatoarea mai multor licitatii pentru lucrarile ce urmeaza sa fie finantate de BEI si MFP in 2003.
In ceea ce priveste banii, trebuie spus ca anul acesta vor fi investite in lucrari de asfaltare peste 3.600 de miliarde de lei (aproape 110 milioane de dolari). Suma este mult mai mare fata de cele aproximativ 1.000 de miliarde (30 de milioane de dolari) cheltuite in 2002 si cu cele circa 800 de miliarde (27 de milioane de dolari) alocate in 2001 pentru repararea si reabilitarea strazilor. Cu toate acestea, nu poate acoperi decat maximum un sfert din necesitatile retelei rutiere a orasului.
Din acesti bani, aproximativ 1.150 de miliarde de lei ar urma sa vina de la Banca Europeana pentru Investitii (BEI), sub forma unui credit destinat exclusiv refacerii covorului asfaltic pe 39 de magistrale rutiere, si de la Ministerul Finantelor. Deocamdata, proiectul mai are de parcurs cateva etape birocratice, intarzierea fiind provocata tot de lupta dintre taberele PSD si PD.
Fonduri estimate la 2.500 de miliarde le-au fost alocate celor sase primarii de sector, care, incepand cu acest an, se ocupa de soarta celor 5.340 de strazi din Capitala. Deocamdata, doar teoretic. Pentru ca Traian Basescu a atacat hotararea Consiliului General prin care sectoarele (care pana anul trecut aveau in grija doar caile rutiere secundare) preluau si cele 334 de sosele si bulevarde administrate de Primaria Capitalei, iar justitia intarzie sa se pronunte.
Pana atunci, situatia strazilor ramane dezastruoasa. Gheorghe Udriste, directorul general al Directiei Generale Transport, Drumuri si Siguranta Circulatiei (DGTDSC) din Primaria Capitalei, da vina pe vreme: „In iarna trecuta, numarul ciclurilor inghet – dezghet a fost de peste 100, mult mai mult decat ar fi fost normal. In plus, si precipitatiile au fost peste medie. Se stie ca apa si temperaturile fluctuante sunt cei mai mari dusmani ai asfaltului”.
Dar directorul DGTDSC recunoaste ca si alte cauze au contribuit la distrugerea carosabilului. „Este rezultatul haosului din domeniu in ultimii 20 de ani. Se lucreaza la intamplare, nu exista nici o strategie si nici o coordonare. Regiile de utilitati publice intervin la retelele subterane dupa plac si lasa in urma gropi. Din pacate, legea le ofera portite in acest sens. Apoi, calitatea bitumului romanesc, care este cel mai ieftin, lasa de dorit”, a explicat Udriste.
El a mai precizat ca a fost pusa la punct o strategie de intretinere a drumurilor, dar care risca sa-si piarda utilitatea daca activitatea va fi descentralizata: „Eu cred ca sectoarele ar fi trebuit sa duca la bun sfarsit ce si-au propus initial, respectiv refacerea strazilor secundare, inainte de a accepta hotararea, cel putin nepotrivita, a Consiliului General. Nu au structurile si nici capacitatea de a face fata problemei”.
Primarul sectorului 4, Vasile Mihalache, sustine insa ca decizia de descentralizare a Administratiei Strazilor va fi mai mult decat benefica pentru Capitala. „Noi am si realizat ceea ce unii pun la indoiala ca am fi in stare. In sectorul 4, toate strazile principale sunt in stare foarte buna, urmand sa ne canalizam acum eforturile spre cele secundare”, ne-a declarat Mihalache.
Si altii au probleme
Iarna capricioasa a afectat carosabilul din majoritatea oraselor Romaniei. Cele mai mari probleme au fost semnalate la Arad, Galati, Focsani, Brasov, Cluj, Pitesti si Giurgiu. si autoritatile din Budapesta au numarat 2.000 de gropi in cei 4.270 de kilometri de strazi. Conform unor estimari ale Politiei Rutiere, in Bucuresti exista, doar pe 383 de kilometri de strazi principale, in jur de 7.000 de gropi.
Service-urile au dat lovitura
· „RATB cheltuieste, lunar, cu 7 pana la 10 miliarde de lei mai mult pentru piesele de schimb”, a declarat directorul acestei institutii, Traian Neghirla.
· Service-urile auto au inregistrat, la randul lor, cresteri semnificative ale numarului de clienti. Cateva mii de kilometri pe strazile Bucurestiului sau, dupa caz, o groapa zdravana, costa de la un milion de lei pentru o Dacia pana la 10 – 15 milioane pentru un autoturism de lux.