Primarul Sorin Oprescu a intrat într-un război deschis cu primarii de sector care-l acuză că nu e destul de comunicativ cu ei și că nu-i invită la întâlniri periodice, așa cum cere legea.
Eu cred că onor domnul primar general nu e foarte comunicativ nici cu cetățenii Capitalei. Ieșirile sale publice seamănă mai mult cu niște exerciții de imagine decât cu ceea ce ar trebui să însemne o comunicare reală cu cetățeanul de rând. Dacă privim cum arată Bucureștiul după ce a ieșit din iarnă, înțelegem de ce domnul Oprescu evită să iasă în „mijlocul“ cetățenilor. De mult n-am văzut Capitala atât de „bombardată“. Sunt străzi pe care, practic, abia poți merge fără să dai în gropi. Vă dau doar două exemple: zona Petricani și bd. Liviu Rebreanu. Două artere importante, care arată ca după război. Nu mai vorbesc de lipsa marcajelor rutiere, care provoacă probleme mari în trafic. Și în acest caz vă dau un exemplu: bd. Ghencea. Pe noi, cetățeni plătitori de impozite, nu ne interesează problemele interne de bucătărie ale Primăriei. Ne interesează ca străzile să fie exact ca în orice capitală europeană. Sorin Oprescu vorbește de autostrăzi suspendate și de alte proiecte SF, dar nu se preocupă de lucruri elementare, care țin de buna gospodărire a orașului.
Interesant e totuși faptul că actualul primar general are un capital de imagine nemeritat în comparație cu realizările sale. Sau, mai bine zis, cu modalitatea de rezolvare a unor probleme care-l dor pe cetățean. Până când nu am locuit şi mi-am dezvoltat o firmă în Statele Unite, nu am înţeles ataşamentul americanilor, mai ales al celor de dreapta, pentru liderii care provin din mediul de afaceri. În Statele Unite şi în oraşe ca New-York, mi-am dat seama de unde provine acest ataşament. New York e un colos urban unde, dacă autorităţile ar aştepta câteva săptămâni până să rezolve problemele care apar – fie legate de infrastructură, fie de altă natură – oraşul s-ar bloca.
Nimic şi nimeni nu ar mai mişca în capitala financiară şi economică a lumii. Nu e deci întâmplător că primarul actual al New-Yorkului, Michael Bloomberg, a fost şi un om de afaceri de succes. Coordonarea unui colos urban este foarte asemănătoare cu managerierea unei companii multinaţionale. Trebuie să ai o viziune de dezvoltare, să fii capabil să reacţionezi rapid pentru a rezolva problemele atunci când apar, nu după săptămâni. Trebuie să ştii să te adaptezi şi să schimbi din mers, să colaborezi cu oamenii de lângă tine şi să îţi motivezi echipa. Pentru un manager de succes, aceste calităţi devin a doua natură, în timp ce pentru cineva care provine din alt mediu ele pot fi mereu un mister. Am spus aceste lucruri pentru că gropile din Bucureşti reprezintă doar unul dintre rezultatele eşecului managerial al unui primar care este depăşit de probleme.
Sunt sigur că Sorin Oprescu a venit la Primărie cu cele mai bune intenţii, că a crezut sincer şi că încă mai crede în proiectul autostrăzii suspendate. Dacă nu ar fi primar, consecvenţa lui ar putea fi o calitate. Nu şi în acest caz. Nu le poţi vorbi bucureştenilor despre autostrada suspendată, când ei îşi rup maşinile în gropi. Un primar trebuie să îi asculte pe oameni să şi le rezolve problemele lor, nu ce crede el că trebuie rezolvat. La un moment dat, Bucureştiul scăpase de gropi. Acum, ele au revenit. La fel şi mizeria, şi alte probleme care s-au amplificat. Întrebarea e dacă vom aştepta până când Bucureştiul se blochează de tot, înainte să ne trezim şi să schimbăm ceva.
Marian Duşan este CEO revista Capital