Într-o Românie unde calea ferată părea să rămână ancorată în trecut, Gruia Stoica este liderul care a reușit să readucă modernizarea acesteia un pas înainte. Fondator și președinte al GRAMPET Group, Stoica a transformat două companii emblematice – Electroputere VFU Pașcani și RELOC Craiova – în motoare ale progresului național.

Prin proiectele sale, nu doar că repară și modernizează infrastructura feroviară, dar oferă și un exemplu puternic despre cum viziunea și perseverența pot reconfigura un sector strategic. Anul trecut, am vorbit cu Gruia Stoica despre primul automotor DMU (Diesel Multiple Unit) fabricat în România după cel de-Al Doilea Război Mondial. Astăzi discutăm despre sustenabilitate în industria feroviară și despre cum putem utiliza înțelept ceea ce există.

Gruia Stoica: Omul care a schimbat direcția și viteza

Dacă infrastructura feroviară a României ar fi un tren de modă veche, Gruia Stoica este conductorul care a schimbat direcția și viteza. Prin GRAMPET Group, prima multinațională cu capital românesc, el a construit o rețea de companii care redefinește transportul privat de marfă și de călători în Europa Centrală și de Sud-Est.

Stoica a demonstrat că problemele unei industrii pot deveni oportunități, iar modernizarea nu este doar posibilă, ci și inevitabilă atunci când există leadership și investiții bine gândite. Cu atât mai mult cu cât aproximativ 80% dintre locomotivele și vagoanele care circulă pe calea ferată din țara noastră au o vechime de peste 40 de ani.

Electroputere VFU Pașcani: Locul unde vagoanele scriu o poveste nouă

Gruia Stoica crede cu tărie că Electroputere VFU Pașcani este locul unde vagoanele scriu o poveste nouă. El explică: „Aici, vagoanele vechi capătă o a doua viață printr-un proces unic de modernizare, „Redesigned and Rebuilt” (R&R), care transformă vehiculele uzate în unele capabile să concureze cu modele noi.”

În prezent, compania implementează două proiecte majore finanțate prin PNRR. Primul proiect, cu o valoare totală de 35 de milioane de euro, vizează modernizarea a 22 de vagoane de clasa a II-a, seria 2076, și include achiziția de servicii de mentenanță pentru 9 ani. Aceste vagoane sunt reconstruite pentru a oferi pasagerilor confort și siguranță, reducând în același timp costurile de exploatare și întreținere.

Al doilea proiect, cu o valoare de 31,9 milioane de euro, presupune modernizarea a 20 de vagoane din seria 2076, transformându-le în vehicule clasa a II-a dotate cu facilități speciale: acces pentru persoanele cu mobilitate redusă, spații dedicate bicicletelor și schiurilor, și sisteme moderne de siguranță și monitorizare.

Sub conducerea lui Gruia Stoica, Electroputere VFU Pașcani a beneficiat de investiții de peste 30 de milioane de euro, menite să integreze tehnologii de ultimă generație și să formeze specialiști capabili să susțină tranziția către o infrastructură modernizată. Aceste proiecte revitalizează transportul feroviar de pasageri și contribuie direct la creșterea competitivității și sustenabilității sectorului feroviar din România.

GRAMPET Group - locomotiva & vagonul prototip
SURSA FOTO: GRAMPET Group

RELOC Craiova: Locomotivele care conduc România spre modernizare

În paralel, la Craiova, RELOC își pune amprenta asupra modernizării locomotivelor din România. Proiectul său, finanțat prin PNRR, are o valoare totală de peste 91 de milioane de euro și contribuie la îmbunătățirea semnificativă a transportului feroviar din țara noastră.

Un proiect de modernizare a 19 locomotive, care le readuce la standarde internaționale. Acestea sunt echipate cu sisteme moderne de tracțiune și control ce îmbunătățesc performanța energetică și reduc emisiile de carbon. Toate subsistemele sunt perfect integrate și controlate dintr-un punct central de comandă, un computer de bord produs chiar de RELOC Craiova. În plus, contractul prevede și mentenanța locomotivelor pentru un total impresionant de 47,4 milioane de kilometri – echivalentul a peste 1.200 de călătorii în jurul Pământului.

Prima locomotivă electrică ELASMO de 6000 KW, modernizată prin acest proiect, a efectuat cu succes proba de performanță și se pregătește de noi etape care să-i permită punerea pe piață. Este dovada că România poate produce și întreține echipamente de clasă mondială, oferind soluții eficiente și sustenabile pentru transportul feroviar.

România pe șine: Trecutul transformat în viitor

Electroputere VFU Pașcani și RELOC Craiova sunt companii cu tradiție, membre ale grupului GRAMPET și pilonii unui plan ambițios de modernizare a transportului feroviar din România. Cu proiecte implementate la standarde internaționale, cu investiții care aduc nu doar tehnologie, ci și speranță, aceste companii transformă trecutul într-o resursă pentru viitor.

Gruia Stoica a demonstrat că modernizarea unei infrastructuri depășite este un proiect care poate fi realizat cu viziune, curaj și implicare. Prin fiecare vagon recondiționat și fiecare locomotivă modernizată, România devine mai conectată.