La începutul lunii octombrie, grupul de farmacii Dona a anunțat împlinirea a 25 de ani pe piața românească. Deținut de omul de afaceri Eugen Marcel Baciu, membru al clubului select Top 300 Capital – Cei mai bogați români, Dona a devenit unul dintre cele mai mari lanţuri de farmacii de pe piaţa locală. „Am început cu o farmacie şi astăzi lanţul de farmacii reuneşte peste 300 de unităţi. Prezenţi timp de 25 de ani pe o piaţă marcată de incertitudini şi plină de provocări, am demonstrat că Dona este o construcţie de business solidă, bine organizată, optimizată din punct de vedere operaţional, cu «know how» consistent, instrumente şi proceduri de lucru eficiente, care asigură baza pentru o dezvoltare sănătoasă şi susţinută, pe termen lung”, a declarat Eugen Banciu, preşedintele grupului Dona.

Eugen Banciu, este acționarul unic al Calihory Company SRL, companie care deține susidiarele Dona Marketing Grup, SIEPCOFAR, Farmacia Dona și Dona Logistică. Conform președintelui SIEPCOFAR – Farmacia Dona și director general al Dona Marketing Grup, Marius Saulea, grupul are în prezent obiectivul ambițios de a își majora cifra de afaceri cu 20% „în ciuda numeroaselor dificultăți cu care se confruntă piața farma”. Greutățile despre care vorbește Saulea sunt legate de multiplele reglementări legislative, unele fără consultarea mediului de afaceri, politica de calcul al prețurilor medicamentelor adoptată în 2015 și taxa de claw-back. Oficialul grupului Dona consideră astfel că „asigurarea disponibilității unor medicamente la nivelul cererii din piața farmaceutică autohtonă este, de o bună perioadă de timp, o adevarată provocare”. Iar administratorii de lanțuri farmaceutice simt nevoia stringentă a unui cadru legislativ adaptat nevoilor pieței.

 

Prețurile medicamentelor trebuie calculate după un sistem realist

„Anul 2016 a fost unul în care piata de retail farmaceutic s-a confruntat cu destul de multe incertitudini, schimbări în modelul de business al unor jucători importanți, lipsa predictibilității pe termen mediu și lung în privinta marjelor, dar si a disponibilității medicamentelor. Considerăm că validarea și implementarea de către autorități a unui sistem realist de calcul al prețurilor medicamentelor, cu marje care să acopere cheltuielile operaționale, va permite existența unei liste funcționale de medicamente compensate și gratuite în beneficiul pacienților”, a declarat Marius Saulea, în exclusivitate pentru Capital.

Investiții de peste 9 mil. euro

Pentru a își atinge scopul de majorare a cifrei de afaceri, dar și pentru a asigurara viitorului grupului, oficialii companiei au decis să direcționeze investițiile către achiziția de licențe, construirea și amenajarea unui nou depozit de medicamente, reamenajarea farmaciilor respectând noua identitate vizuală Dona dar și către programe de pregătire profesională pentru angajați. „Valoarea investițiilor de anul trecut a fost de aproximativ 24 milioane lei. Și în 2017 am continuat proiectele majore, iar investițiile bugetate pentru anul în curs se ridică la 17 milioane lei”, a subliniat Marius Saulea, președinte al SIEPCOFAR și director general Dona Marketing Grup. Totodată, grupul Dona a continuat campaniile de CSR. În 2016, peste 2.000 de pacienti și-au testat densitatea osoasă, peste 1.200 de persoane au efectuat testări ale hemoglobinei glicozilate și mai mult de 3.000 de pacienți au beneficiat de monitorizarea tensiunii arteriale. 32 de elevi olimpici au fost premiaţi și nouă ONG-uri, asociaţii de pacienţi sau profesionale au beneficiat de sponsorizări, valoarea totală a acestor fiind de peste 600.000 lei.

Proprietarul grupului Dona, Eugen Marcel Baciu, a ocupat poziția 41 în ediția din 2016 a Top 300 Capital – Cei mai bigați români, cu o avere estimată la 100 – 110 milioane de euro.