Pandemia de coronavirus a avut impact major atât din punct de vedere sanitar cât și economic, iar cele mai multe companii au avut de suferit. Grupul Electrica însă, a obținut un profit în creștere cu 87,5% în anul 2020.
Grupul Electrica a publicat rezultatele financiare pentru 2020. Ce profit s-a înregistrat în anul pandemiei
Grupul Electrica a obținut, în anul 2020, un profit net consolidat de 388 milioane RON, înregistrând o creștere de 181 milioane RON, respectiv 87,5%, comparativ cu anul precedent.
Consiliul de Administrație al Electrica SA a avizat și va înainta spre aprobare Adunării Generale Ordinare a Acționarilor, din data de 28 aprilie 2021, propunerea de a distribui un dividend brut în valoare de 0,73 RON/acțiune din profitul individual al anului 2020. Valoarea totală brută a dividendelor este de 247,9 milioane RON, corespunzător unui procent de 87,5% din profitul net individual după repartizarea la rezerva legală, stabilită pe baza situațiilor financiare individuale auditate ale Electrica S.A. pentru anul 2020.
EBITDA consolidată a atins valoarea de 953 milioane RON, fiind mai mare cu 235 milioane RON față de valoarea din 2019. Creșterea EBITDA este determinată în principal de evoluția segmentului de furnizare pe fondul recuperării unor diferențe de costuri de achiziție a energiei electrice pe segmentul reglementat de furnizare și prin reversarea unor ajustări pentru deprecierea creanțelor incerte la nivel de Grup, în sumă de aproximativ 105 milioane RON, după efectuarea ajustărilor de TVA pentru Oltchim, debitor în faliment.
La cat au ajuns veniturile Electrica
Veniturile Grupului Electrica, în 2020, s-au ridicat la valoarea de 6.501 milioane RON, reprezentând o creștere de 3,5% față de anul precedent.
Pe segmentul de furnizare, veniturile au fost mai mari cu 5,2%, în contextul evoluției prețurilor de vânzare a energiei electrice pe piața cu amănuntul de +2,8%, a majorării cantității de energie furnizată pe piața cu amănuntul cu 0,4%, dar și a creșterii veniturilor din certificate verzi, acestea din urmă având impact neutru în marja de furnizare.
În ceea ce privește segmentul de distribuție, veniturile au fost cu 0,4% mai mari, în principal ca efect al creșterii tarifelor de distribuție, anulând impactul negativ al reducerii cantității de energie electrică distribuite.
Costurile consolidate pentru achiziția de energie electrică au crescut cu 1,2%, la 3.906 milioane RON, în anul 2020. Această evoluție a fost generată în principal de segmentul de distribuție, în urma creșterii costurilor cu achiziția de energie electrică pentru acoperirea pierderilor în rețea, cu 28 milioane RON sau 4,2%, ca urmare a unui preț mediu de achiziție a energiei electrice efectiv realizat pentru consumul propriu tehnologic mai mare comparativ cu cel din 2019.
Pe segmentul de furnizare, costurile cu energia electrică și gazele naturale achiziționate au înregistrat o creștere de aproximativ 18 mil. RON, sau 0,6%, comparativ cu 2019. Această variație reprezintă efectul net al reducerii cu 21 milioane RON a costurilor cu energia electrică și gazele naturale și al creșterii cu 39 milioane RON a costurilor cu certificatele verzi, care nu au însă impact asupra rezultatului. Evoluția favorabilă a costurilor de achiziție a energiei electrice se datorează reducerii costurilor pe segmentul reglementat, reflectând recuperarea sub formă de corecții pozitive a unor costuri nerecunoscute din achiziția de energie electrică din anii anteriori, când tarifele aprobate de ANRE nu au reflectat în întregime costul efectiv înregistrat de Electrica Furnizare.
Informații importante din anul 2020
- Grupul Electrica a distribuit, în 2020, aproximativ 17,48 TWh (în scădere cu 1,4% față de 2019) către un număr de aproximativ 3,8 milioane de utilizatori.
- În anul 2020, Grupul Electrica a furnizat pe piața cu amănuntul aproximativ 9,3 TWh (în creștere cu 0,4% față de 2019) către un număr de aproximativ 3,6 milioane de locuri de consum.
- Electrica Furnizare are o cotă de piață de 19,24%. Conform datelor din raportul ANRE aferent lunii noiembrie 2020, Electrica Furnizare era lider pe piața reglementată, cu o cotă de piață de 54,56%, iar pe piața concurențială avea o cotă de 10,89%.
- În contextul crizei sanitare actuale, companiile din Grupul Electrica au implementat planuri de măsuri organizatorice specifice, absolut necesare pentru desfășurarea activității într-un mediu sigur și menținerea continuității în alimentarea cu energie electrică.
Propunerea de buget pentru anul 2021
Consiliul de Administrație a înaintat spre aprobare Adunării Generale Ordinare a Acționarilor, programată să aibă loc pe data de 28 aprilie 2021, propunerea de buget pentru anul 2021.
Astfel, profitul net individual bugetat pentru anul 2021 este de 296,9 milioane RON, iar profitul net bugetat la nivel consolidat este de 201,6 milioane RON.
Valoarea consolidată aprobată a Planului de Investiții (CAPEX) al Grupului Electrica pentru anul 2021 este în sumă totală de 712,4 milioane RON, din care 638,9 milioane RON reprezintă planul financiar anual 2021 al filialei de distribuție, Distribuție Energie Electrică Romania S.A., în ceea ce privește investițiile.
“Rezultatele înregistrate de Grupul Electrica în anul 2020 au fost în linie cu așteptările, fiind realizate țintele de profitabilitate stabilite prin buget, chiar și într-un context fără precedent, creat de criza sanitară globală.
Pe lângă adoptarea unor măsuri absolut necesare pentru continuarea afacerii, în situația creată, am mizat în continuare pe creșterea eficienței operaționale și pe îmbunătățirea calității serviciilor pe care le oferim, în baza unor investiții susținute și a unor programe ambițioase de optimizare a activităților, dar și a costurilor.
Anul 2020 a reprezentat o provocare pe toate liniile de business ale Grupului. Din perspectiva liberalizării pieței de furnizare a energiei electrice, unul dintre obiectivele noastre a fost optimizarea costurilor pentru clientul final, în paralel cu facilitarea tranziției clienților în piața concurențială, în primul rând prin simplificarea fluxurilor de contractare. Totodată, ne-am diversificat portofoliul de produse, astfel încât să venim în întâmpinarea consumatorilor cu oferte stabile care reflectă obiceiurile diferite de consum, prețuri predictibile și clauze contractuale transparente. Planurile noastre strategice de dezvoltare vizează și zona de producție, în special din surse regenerabile, iar primul pas a fost deja făcut în 2020.
Finalizarea unor etape esențiale din proiectele de fuziune a celor trei companii de distribuție din Grup, precum și a celor două de servicii energetice, au reprezentat, de asemenea, obiective majore pentru anul 2020, care pe viitor vor aduce plus valoare tuturor părților interesate.
Rămânem consecvenți în ceea ce privește obiectivul nostru de a crea valoare pe termen lung pentru investitori, inclusiv prin eficientizarea continuă a activităților companiilor din cadrul Grupului Electrica, respectiv creștere anorganică, în măsura în care vor exista oportunități în piață care să fie în linie cu strategia noastră”, a declarat Corina Popescu, Director General Electrica SA.