Grupul german Volkswagen a pus în stand by proiectul uzinei de baterii din Europa de Est

Sursa: Dreamstime

Compania Volkswagen a pus în stand by proiectul privind construcţia unei uzine de baterii în Europa de Est, pentru a da prioritate unui proiect similar ce ar urma să fie implementat în America de Nord.

Grupul auto german Volkswagen a decis să pună pe pauză proiectul cu privire la construcţia unei uzine de baterii în Europa de Est. Decizia a fost luată pentru a da prioritate unei facilităţi similare ce ar urma să fie construită în America de Nord, după ce a ajuns la concluzia că ar putea primi stimulente în valoare de 10 miliarde de euro din partea autorităţilor americane, relatează Financial Times.

Planurile pentru America de Nord au avansat mai rapid decât era de așteptat

Aceasta este cea mai recentă consecinţă a programului american de investiţii (Inflation Reduction Act, IRA). Este vorba despre pachet de 369 de miliarde de dolari care prevede distribuirea de subvenţii pentru industriile verzi, precum fabricarea de baterii pentru vehiculele electrice sau producţia de panouri solare.

Potrivit unei surse apropiate dosarului, Volkswagen, cel mai mare producător de automobile din Uniunea Europeană, le-ar fi spus săptămâna trecută oficialilor europeni că se aşteaptă să primească subvenţii şi credite cuprinse între 9 şi 10 miliarde de dolari în cadrul programului IRA şi altor scheme lansate de autorităţile americane de-a lungul întregii durate de funcţionare a viitoarei uzine de baterii. În acest context, Volkswagen „aşteaptă” să vadă cum va răspunde UE la stimulentele oferite de SUA înainte de a continua cu planurile vizând construcţia unei uzine de baterii din Europa de Est, a concretizat sursa.

„Planurile pentru America de Nord au avansat mai rapid decât ne aşteptam şi au trecut în faţa procesului de decizie cu privire la Europa”, a declarat sursa citată de FT. Programul IRA a generat o panică în rândul oficialilor europeni, preocupaţi de riscul ca industriile viitorului să se mute în SUA graţie stimulentelor financiare.

Comisia Europeană, care săptămâna viitoare va publica strategia Net Zero Industry Act destinată să răspundă la schema americană, analizează posibilitatea de a relaxa prevederile cu privire la ajutoarele de stat şi dacă va acorda subvenţii la nivelul UE. Însă o variantă preliminară a planurilor Comisiei, publicată săptămâna trecută, nu se ridică la înălţimea aşteptărilor producătorilor europeni de baterii.

Volkswagen plănuiește în termen lung să construiască șase fabrici

Un director de la o altă companie europeană producătoare de baterii, care a participat la reuniunea de săptămâna trecută a Comisiei Europene, la care a fost prezent şi comisarul european Margrethe Vestager, a spus: „Nu arată prea bine. Lipsesc măsurile concrete”.

„Am fost contactaţi de multe state americane şi toţi au pus accentul pe IRA. Atunci când punem cifrele cap la cap, condiţiile pe care ei le oferă sunt mult mai interesante decât ceea ce oferă Europa”, a declarat un alt director de companie.

Într-un mesaj postat pe LinkedIn, după ce a avut loc întâlnirea de la Bruxelles, Thomas Schmall, membru în boardul Volkswagen, a scris că „Europa riscă să piardă investiţii în valoare de miliarde de euro care vor fi decise în următoarele luni şi ani” din cauza condiţiilor atractive oferite de IRA. De asemenea, acesta a făcut un apel pentru programe europene de ajutoare de stat şi reducerea preţurilor la energia din surse regenerabile.

Planurile Volkswagen pe termen lung antiicpează construcţia a şase fabrici de celule de baterii pentru vehicule electrice în Europa până la finele acestui deceniu. Una dintre fabrici, care ar urma să fie inaugurată în 2027, va fi construită în Europa de Est, posibilele locaţii fiind Ungaria, Polonia, Slovacia şi Cehia. Împreună, cele şase fabrici de baterii din Europa ale Volkswagen vor putea produce celule de baterii cu o capacitate totală de 240 gigawaţi oră pe an în 2030.