Compania este un jucător de top în industria locală a băuturilor. Ea este recunoscută ca unul dintre cei mai importanți producători de băuturi răcoritoare nealcoolice din România. Firma își consolidează poziția pe piață prin produse de înaltă calitate și inovație constantă.
Persoana din cadrul companiei care a răspuns la întrebări este Grzegorz Grabowski, CEO Maspex Romania.
Cu ce cifră de afaceri și cu ce profit net ați încheiat anul 2023?
Maspex Romania a încheiat anul 2023 cu rezultate foarte bune și o cifră de afaceri de 1,153 miliarde de lei.
Ce cifră de afaceri și profit estimați pentru finalul anului 2024?
Pentru anul 2024, ne-am propus ca obiectiv o creștere cu 7% a cifrei de afaceri față de anul trecut.
Ce investiții ați realizat în ultimul an? Ce investiții aveți plănuite pentru următorul sau următorii ani?
Investim constant în modernizarea spațiilor de producție cu linii ultraperformante și extinderea spațiilor de depozitare astfel încât să susținem eficient evoluția continuă a portofoliului Maspex.
Totodată avem în derulare proiecte de investiții sustenabile care integrează responsabilitatea față de mediu și preocuparea de a limita impactul activităților operaționale de producție. La Vălenii de Munte suntem în etapa de finalizare a unui depozit modern, semi-automatizat, situat în imediata apropiere a fabricii, și avem în lucru un proiect pentru producția de energie din surse regenerabile.
La Vatra Dornei este în curs de derulare al doilea proiect pentru panouri fotovoltaice.
Care au fost principalele provocări prin care a trecut compania dumneavoastră în ultimul an?
Provocările sunt specifice mediului economic din care facem parte și contextului actual (inflație, taxe, creșteri de prețuri, schimbări legislative) și se reflectă atât în activitatea noastră, cât și în comportamentul de consum. Având o gamă variată de produse, din categorii de consum diferite – băuturi răcoritoare, apă minerală naturală, snackuri dulci și sărate, cafea instant, paste etc. resimțim aceste schimbări diferit, în funcție de categorie.
Anul acesta a adus câteva schimbări atât pentru noi, ca producător, cât și pentru consumatori, fiind vizibilă tendința de conservatorism din partea acestora.
Un exemplu este aplicarea legislației referitoare la reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului pentru care am inclus în planurile noastre soluții pentru ca dopurile și capacele să rămână atașate de recipiente.
Un alt exemplu este implementarea Sistemului Garanţie-Returnare (SGR). Fiind preocupați de gestionarea responsabilă a ambalajelor, ne-am implicat încă de la început alături de alți jucători din industria băuturilor răcoritoare, în implementarea Sistemului Garanţie-Returnare (SGR) în România, conceput pentru a încuraja returnarea ambalajelor de unică folosință ale băuturilor, pentru a fi reciclate, contribuind în acest fel la creșterea cantității și a calității materialelor colectate pentru reciclare.
Care sunt diferențiatorii companiei dumneavoastră în piața în care activați?
Maspex Romania este o companie cu experiență pe piața din România. Beneficiază totodată de know-how-ul Grupului Maspex, companie lider de piață în Europa.
Portofoliul de produse este foarte variat având atât branduri de tradiție, apreciate de consumatori precum Tymbark, Tedi, Bucovina, La Festa, Salatini, cât și branduri mai noi, de exemplu Vălenii de Munte sau branduri internaționale de renume, așa cum este și cea mai nouă intrare în portofoliu – Zubrowka.
Experiența pe piață, capacitatea de a ne adapta, dar și preocuparea de a evolua continuu ne oferă atât stabilitate în perioadele dificile socio-economic, cât și oportunități multiple de dezvoltare.
Cum vă selectați și fidelizați angajații?
Compania Maspex este unul dintre cei mai importanți angajatori în comunitățile în care își desfășoară activitatea.
Deoarece ne dezvoltăm continuu, avem permanent poziții deschise în punctele noastre de lucru, totodată, investim constant în crearea unui cadru propice pentru ca angajații companiei să aibă resursele necesare pentru realizarea obiectivelor, să fie motivati și să se simtă apreciați la locul de muncă.
Ne bazăm pe o echipă implicată, unită, care se adaptează rapid provocărilor actuale. Pentru fidelizarea angajaților oferim beneficii competitive și încurajăm permanent dezvoltarea profesională prin oportunități de învățare, perfecționare, dar și prin recunoașterea și recompensarea performanței.
Avem implementate totodată o serie de programe dedicate pentru cei care care vor să devină angajați, precum parteneriate cu universitățile, programe de internship plătite, programe de practică pentru licee.
Ce programe de CSR ați desfășurat în ultimul an? Ce programe aveți prevăzute pentru următorul an?
Suntem preocupați să ne desfășurăm activitatea în mod responsabil. Manifestăm grijă pentru mediul încojurător și pentru comunitate. Suntem implicați în acțiuni sociale locale acolo unde avem unități de lucru, dar și naționale.
În prezent avem mai multe programe sociale pe care le desfășurăm în școli și grădinițe, cu scopul de a contribui la educarea noilor generații.
Școala siguranței Tedi este un program de CSR pe tema siguranței personale care se adresează elevilor de clasa I și se desfășoară pe parcursul anului școlar. Până acum, peste 350.000 de elevi de clasa I au participat la acest program. În toamnă, începe a 10-a ediție a programului, având ca parteneri Ministerul Educației și Poliția Română.
Tedi și prietenii naturii este un program de CSR pe teme ecologice. El se adresază preșcolarilor de grupă mare și se desfășoară pe parcursul anului școlar. Prima ediție națională a avut loc în anul școlar 2023-2024, având peste 36.000 de preșcolari participanți. Din toamnă, începe a doua ediție a programului, în parteneriat cu Ministerul Educației și Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor.
Alte proiecte CSR
Un alt program CSR este Cupa Tymbark Junior. Acesta încurajează elevii cu vârste cuprinse între 6 și 12 ani să facă mișcare, sport și să își descopere talentul la fotbal. Turneul se desfășoară în mai multe etape aducând pe terenul de sport echipe de fete și de băieți din întreaga țară și descoperind viitori campioni la fotbal.
Programul este desfășurat în parteneriat cu Ministerul Educației, Federația Română de Fotbal. A avut aproape 140.000 copii participanți în cea mai recentă ediție. Cupa Tymbark Junior reîncepe din toamnă, cu o nouă ediție în care Descoperim campioni.
Susținem practicarea sportului ca mod de viață sănătos, dar și performanța sportivă atât prin acțiunile variate și competiții sportive locale pe care le sprijinim prin brandul de apă Bucovina, cât și prin parteneriatele cu patru federații sportive: Federația Română de Fotbal, Federația Română de Canotaj, Federația Română de Gimnastică și Federația Română de Scrimă.
Apa Bucovina este Apa Oficială a Echipei Naționale de Fotbal și a echipajului feminin de dublu vâsle care a cucerit argintul la Jocurile Olimpice 2024 de la Paris, Simona Radiș și Ancuța Bodnar, fiind mereu alături de sportivii noștri la antrenamente și în competițiile importante la care participă.
Desfășurăm acțiuni de reîmpădurire din 2019 sub brandul Bucovina “Protejăm Ținutul Echilibrului”. Scopul acestei campanii este manifestarea respectului față de natură precum și față de consumatorii care apreciază calitățile apei Bucovina, echilibrul și puritatea ei absolută. De aceea acțiunile de reîmpădurire sunt organizate în zone din apropierea surselor de apă Bucovina.
Cum ați caracteriza mediul economic din România?
Mediul socio-economic actual este în continuare dificil, dinamic. Acesta vine cu provocări atât pentru noi, ca producători, cât și pentru consumatorii produselor noastre.
Cu toate că de-a lungul timpului am demonstrat că suntem pregătiți să facem față provocărilor. Identificarea celor mai bune strategii pentru perioada actuală necesită eforturi suplimentare.
Pentru cele mai recente schimbări aduse de Directiva UE privind materialele plastice de unică folosință (atașarea capacelor de recipiente) sau programul de garanție-returnare am avut nevoie atât noi, ca producător, cât și consumatorii, de perioade de tranziție fiind necesar să ne adaptăm cât mai bine planurile.
Cum vedeți viitorul economic al țării? Dar al companiei dumneavoastră în acest mediu?
Fiecare perioadă pe care o traversăm este caracterizată atât de provocări, cât și de oportunități.
În continuare, ne concentrăm pe creșterea notorietății brandurilor din portofoliu, atât a celor care deja au poziții importante pe piață, precum Tymbark, Bucovina, La Festa, Salatini, Tedi, Nestea, cât și a celor din categoriile noi adăugate, Vălenii de Munte, Zubrowka.
Continuăm, de asemenea proiectele de investiții planificate, susținând o dezvoltare durabilă și consolidându-ne poziția de lider pe piață.
Dacă ar fi să vă caracterizați compania printr-o frază, care ar fi aceea?
Ne propunem să ne dezvoltăm continuu. Să creăm produse cu pasiune și cu simțul responsabilității, cu care să fim alături de oameni în viața lor de zi cu zi.
Cât de mult v-a afectat situația tensionată de la granițele României? Puteți da exemple concrete?
Situația tensionată din Ucraina a adus schimbări în colaborarea cu furnizorii de materii prime, unde am întâmpinat situații mai dificile. Ne-am mobilizat astfel încât să putem stabili rapid noi legături și să depășim blocajele.
Totodată, încă de la început ne-am mobilizat pentru acorda sprijin în contextul social și pentru a fi alături de cetățenii ucrainieni care au sosit în țara noastră.
În momentul actual, compania noastră nu este afectată în mod direct. Nu avem colaborări active cu furnizori din această ţară. Totuși, resimțim consecințele acestei situații dificile. Ne dorim ca situația să se îmbunătățească cât mai curând.