Ultima variantă a taxei clawback presupune ca producătorii de medicamente să achite integral diferenţa dintre consumul real de medicamente şi bugetul alocat de stat.Pentru acest an, reprezentanţii GSK nu ştiu la ce diferenţă să se aştepte deorece nu pot estima valoarea taxei clawback.
"Cel mai rau scenariu este ca taxa să transforme afacerile noastre aici în unele neprofitabile. Le cer șefilor mei să gândească pe termen lung investițiile aici, pentru că altfel, dacă e să analizăm România acum, nu pare deloc un loc bun pentru investiții: o taxă incoerentă, termene mari de plată, prețurile cele mai mici din Europa la medicamente", spune Pascal Prigent, director GSK România. El este convins că într-o țară în care cei mai mulți cetățeni sunt nemulțumiți de serviciile medicale va exista la un moment dat o tendință accentuată de îmbunătățire, cerută de populație, iar atunci va fi nevoie de investiții private.
Medicamente "cu țintă"
"La nivel mondial, există aceeași problemă în farma: risipă și cheltuieli mari", crede Pascal Prigent. Pentru a limita aceste efecte, GSK nu va mai lansa odată la trei-patru ani un medicament cu adresabilitate ridicată, ci va lansa o dată pe an câte un medicament care se va adresa unui anumit tip de afecțiune. "Nu mai putem plati pentru medicamente care nu au efect întotdeauna, asta este direcția globală. Va exista în viitor un test pe care pacientul îl poate face înainte să îi fie prescris un anume medicament, pentru a limita risipa. Pentru mine, acesta este viitorul medicinei, alături de prevenție", spune Pascal Prigent.
El a mai subliniat că România este în prezent singura ţară din Uniunea Europeană în care există o perioadă de aşteptare de un an până când un nou produs este evaluat pentru a fi inclus în lista medicamentelor compensate. Mai mult, lista medicamentelor compensate nu a fost actualizată integral de aproape jumătate de deceniu, din august 2008. "În prezent, pacienţii români nu au acces la peste 130 de produse inovatoare, ce aşteaptă actualizarea listei de medicamente compensate", a mai spus Pascal Prigent.
Mai multe branduri pentru export, produse în fabrica de la Brașov
GSK a investit în România peste 141 de milioane de dolari şi deţine la Braşov singura facilitate de producţie din România care produce branduri globale şi operează exporturi către 80 de ţări din toată lumea. Compania continuă planul de investiţii în România , iar strategia companiei pentru 2012 se concentrează pe doi piloni principali – intensificarea dialogului cu autorităţile pentru creşterea accesului românilor la tratamente inovatoare şi susţinerea cauzelor sociale critice în arii precum mortalitatea infantilă, îngrijirea paliativă şi comunităţile defavorizate.
GSK a investit în România în ultimii 13 ani peste 141 milioane de dolari, din care aproximativ 106 milioane de dolari au fost investiţi în fabrica de la Braşov.