Capital: Ati vazut deja oferta romaneasca de creativitate. Cum o evaluati?
Guido Cornara: Am vazut cateva lucrari proaspete, cateva lucrari bune. In principiu – si acesta e un paradox pentru mine – calitatea spoturilor TV e superioara printurilor. Am vazut cateva productii deosebite. Calitatea creatiilor pentru presa scrisa e oscilanta. In Italia, lucrurile au stat exact invers. Pentru ca industria filmului publicitar era foarte costisitoare, tendinta generala a fost cea de a imbunatati printul.
Capital: Are publicitatea romaneasca un profil distinct, urmeaza o tendinta?
Guido Cornara: Nu, este eterogena. E greu de spus dupa doua zile…dar, din tot ce-am vazut, n-am remarcat o linie directoare. In plus, detest ideea de tendinta, in Italia se schimba mai repede decat le mai poti tine pasul, asa ca oricat de actual ai vrea sa fii, descoperi mereu ca „o alta moda” ti-a luat-o inainte. Asa ca cel mai bine e sa fii tu insuti, sa-ti urmezi vocea interioara si sa crezi in ea. In plus, tendintele in publicitate omoara prospetimea, aranjeaza ideile soldateste si exact de asta trebuie sa ne ferim in creativitate. O publicitate buna e o publicitate simpla. Daca e sa cred in ceva, de simplitate e vorba.
Capital: Cum vi s-a parut organizarea festivalului?
Guido Cornara: In general, buna, dar am avut dificultati cu modul in care erau distribuite lucrarile, in raport cu categoriile. De exemplu, la categoriile de produs, nu aveai indicatia mediei, astfel incat trebuia sa premiezi aici print, dincolo tv. Destul de complicat, nu? In principiu, ar trebui sa se realizeze o prima delimitare, in functie de media avuta in vizor (Internet, TV, afis, print) si apoi o a doua, pe campanii la produse, pe fiecare dintre medii.
Capital: Ca la Cannes si Clio, orientat intai pe medii si apoi pe categorii de produse sau ca la Cresta, orientat pe calitatea receptorului reclamei: simplu consumator sau consumator avizat, de business.
Guido Cornara: Da, exact. Aici am avut parte de un regulament care amesteca repere de structurare a premiilor de la mai multe festivaluri. Dar sunt convins ca in timp se va rezolva si acest aspect. Prima data e mai greu.
Capital: In Romania exista o tendinta aproape generala de a trata presa drept un instrument de PR, si nu drept un partener. E o situatie normala?
Guido Cornara: Din pacate, e aceeasi situatie si-n Italia, avem foarte multi jurnalisti care reproduc intocmai mesajul comunicatelor de presa. Dar e o situatie in care vina, daca e vorba de o vina, si-o impart intre ei cei din agentii si cei din presa.
Capital: Care sunt datele unui jurnalist de presa specializata? Are nevoie de 30 de ani de experienta pentru a analiza piata?
Guido Cornara: In nici un caz. Are nevoie de un spirit ascutit, de inteligenta, de simt critic si de talent. Nimic mai simplu. In Italia nu stiu daca-mi vine in minte numele vreunui jurnalist, cam toti sunt la fel, dar admir presa de limba engleza. „Campain”, de exemplu, e un termen corect de referinta cand vorbim de presa de calitate, pentru ca jurnalistii de acolo nu glumesc cand desfiinteaza o campanie. Industria publicitatii e ca toate celelalte industrii, iar un jurnalist bun e un jurnalist bun, indiferent de domeniul caruia i s-a dedicat. Publicitatea nu face exceptie de la regula.