Cel mai important sector din activitatea economică a României este industria. Aproape un sfert din PIB este realizat de companiile din acest sector. Capital îi va prezenta și premia pe cei mai importanți jucători din industria alimentară în cadrul Galei Premiilor Industriei Românești.
Cris-Tim
Strategia Cris-Tim de a investi continuu în oameni, utilaje și rețete, pare a fi de mare succes. Anul trecut, a înregistrat o cifră de afaceri de peste 121 milioane de euro, cu 18% mai mult decât în 2015, iar anul acesta estimările arată mult mai bine, fiind lansată ca obiectiv valoarea de 150 de milioane de euro. Explicația ar fi dată de pașii pe care i-a făcut compania în a-și transforma toate liniile de produse. Datorită tehnologiilor de ultimă generaţie şi a inovaţiilor la nivel de reţetă, Cris-Tim produce acum mezeluri fără gluten, amidon, MDM, soia sau coloranţi sintetici. Astfel, compania utilizează Tehnologia prin Înaltă Presiune (HPP), considerată a fi cea mai nouă şi naturală metodă de păstrare a prospeţimii. „Produsele cu Etichetă Curată sunt rezultatul unui efort de cercetare şi investiţie în procesul de producţie şi la nivel de reţetă, tocmai pentru a oferi acelaşi gust savuros, fără nicio grijă pentru sănătatea consumatorilor“, a declarat Radu Timiş, proprietarul companiei. Din luna septembrie, produsele Cris-Tim nu mai conțin nici caragenan, un colorant des folosit în industria alimentară.
Smithfield Prod
Anul trecut, Smithfield Prod, administrată de chinezii de la WH Group, a devenit cel mai mare producător şi exportator de carne de porc din România.
Mai mult, Smithfield Prod deține cel mai mare abator din România, cu o capacitate de abatorizare de peste 600 de capete pe oră. Sediul Smithfield Prod este în Timişoara, pe platforma Abatorului Freidorf, unde se produce în sistem integrat carne proaspătă și semi-procesată de porc, sub brandul Comtim. După 17 ani de activitate în România, Smithfield a ajuns la un număr de aproape 1.000 de salariați și o cifră de afaceri de aproximativ 200 milioane euro în 2016, în creştere cu 15% faţă de anul 2015.
Smithfield Prod, specializată în activități de producție și comercializare a cărnii de porc, a înregistrat anul trecut o pierdere de aproape 6,6 milioane euro potrivit datelor Ministerului Finanțelor.
Pentru anul viitor, printre obiectivele Smithfield Prod sunt revitalizarea industriei cărnii de porc autohtone și furnizarea către piața internă carne proaspătă de porc. În ultimii ani Smithfield Prod a produs anual aproximativ 30% din carcasele clasificate în România.
Transavia SA
Ultimii doi ani au reprezentat pentru Transavia o perioadă cu momente foarte importante. „Anul trecut am împlinit 25 de ani de la lansarea pe piața din România. Transavia este lider pe piața cărnii de pasăre din România și am reușit să ne dezvoltăm și mai mult pe partea de export, peste 25 % din producția noastră fiind dusă la export“, ne-a declarat Ioan Popa, președintele grupului Transavia. În prezent, Transavia are peste 2000 de angajați, 24 ferme de creștere a păsărilor și patru ferme de producție vegetală, o fabrică de nutrețuri combinate, trei abatoare performante de ultimă generație și o fabrică de procesare a cărnii. Compania continuă să investească în facilitățile de producție și industrializare, prin mărirea capacității abatorului de la Oiejdea și o nouă facilitate de reproducție și incubație la Cristian (judeţul Sibiu). Una dintre cele mai mari realizări ale acestui an este că Transavia a reușit să obțină toate avizele și autorizațiile de la grupul McDonald‘s, astfel că produsele companiei sunt deja prezente în lanțul de restaurante din România. Anul trecut, compania a avut o cifră de afaceri de peste 100 milioane de euro, iar grupul, de 140 mil.ioane de euro, nivel pe care Ioan Popa susține că-l va atinge și în 2017.
Valvis-Holding
Omul de afaceri Jean Valvis a declarat profit de aproape 10 milioane de euro în 2016, bani câştigaţi din vânzarea Aqua Carpatica.
Carpathian Springs, sub umbrela Valvis Holding, companie care îmbuteliază băuturi răcoritoare nealcoolice, ape minerale şi alte ape, a înregistrat în 2016 o cifră de afaceri aproximativ 34 milioane euro, în creştere cu peste 55% faţă de 2015. Conform datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe, antreprenorul Jean Valvis, prin compania Carpathian Springs, a vândut apă Aqua Carpatica şi alte băuturi răcoritoare încât a înregistrat un profit de circa 41,5 milioane lei, de şapte ori mai mult faţă de anul 2015.
Pe lângă marca Aqua Carpatica, antreprenorul Jean Valvis derulează afaceri şi în industria vinului cu ajutorul vinurilor Domeniile Sâmbureşti Chateau Valvis, dar şi business în domeniul energiei verzi şi al agriculturii bio. În 2016, Valvis Holding a avut afaceri de aproape 52 milioane euro şi un profit puţin peste 500.000 euro.
Caroli Foods Group
Un business de aproape 100 milioane euro, Caroli Foods Group, a fost vândut acționarului minoritar, un grup mexican.
Dacă până în toamna acestui an, Sigma Alimentos a deținut 49% pachetul minoritar al Caroli Foods Group, grupul mexican a decis preluarea acțiunilor majoritare din cadrul fabricii care produce mezeluri în județul Argeș. Tranzacţia nu a însemnat schimbări majore privind managementul, Khaled El Solh rămânâne în continuare director general al Caroli Foods Group. Compania Caroli Foods a fost deţinută de familia libaneză El Solh, principalele branduri din portofoliu fiind Campofrio, Maestro şi șunca Sissi.
Caroli Foods Group are peste 1.000 de angajaţi, o reţea de distribuţie şi înregistrat vânzăti de aproximativ 100 de milioane de euro în 2016 şi un profit de 3,5 milioane euro.
Croco
Damian Mereu, milionarul care deţine fabrica de biscuiţi și sticksuri Croco, a demarat investiția în valoare de aproximativ 14 milioane euro într-un proiect pentru creșterea capacității de producție. Odată extinsă afacerea cu biscuiți și sticksuri, Damian Mereu urmează să angajeze încă 400 de oameni.
Omul de afaceri din Onești explica că, prima fază a proiectului necesită o investiție de circa 7 milioane de euro, realizată din fonduri proprii. „Pentru următoarea fază, de 7,5 milioane de euro, așteaptăm un ajutor de stat de circa 5 milioane de euro“, explica omul de afaceri din județul Bacău. Anul trecut, din fabricarea biscuiţilor, sticksurilor şi pişcoturilor, Damian Mereu a realizat o cifră de afaceri ăn valoare de 30,5 milioane euro și un profit de 8,45 milioane euro.
Alexandrion Group România
În vara acestui an, Alexandrion Group a realizat prima producție de distilat de malț, care va sta la baza primului single malt produs în România. Astfel, Alexandrion Group devine prima companie românească ce va deține în portofoliu un single malt produs 100% în țară. Decizia de a produce single malt în România este una strategică, fiind în linie cu valorile companiei, care deține poziția de lider pe piața băuturilor alcoolice de la noi din țară. Evenimentul a avut loc pe 11 iulie, în prezența lui Nawaf Salameh (foto), președinte și CEO Alexandrion Group. Înainte cu doar câteva zile de acest eveniment, Alexandrion Group România a ținut capul de afiș al publicațiilor de business. Compania a anunțat pe data de 7 iulie intrarea pentru prima dată pe piața din Statele Unite ale Americii. Investiția va fi una etapizată și va ajunge până la 100 milioane de dolari. Viitoarea distilerie ar urma să fie construită în statul New York din SUA după modelul și dimensiunile celei existente în România. Anul trecut, Alexandrion Grup SRL a înregistrat o cifră de afaceri de 33 mil. euro, în creștere cu 24% față de anul anterior.
Unicarm
O afacere sută la sută românească deținută de familia Lucuț, Unicram, unul dintre cei mai mari procesatori de carne din România, a ajuns să deruleze o afacere de peste 145 milioane de euro. În vara acestui an, firma din Satu mare a sărbătorit 20 de ani de activitate, moment în care s-a anunțat că au peste 2.800 de salariați. Vasile Lucuţ și soția acestuia, acționarii firmei Unicarm, dețin un lanț de peste 100 de magazine, distribuţia se realizează cu peste 300 maşini, de diferite tonaje, dotate cu instalaţii frigorifice. Pentru a uşura distribuţia, Unicarm deține 7 depozite de produse finite în locaţii importante ale ţării cum ar fi București, Bacău, Brașov, Constanța, Craiova, Iași și Sibiu. În vară, presa a precizat că retaileri internaționali au fost în negocieri cu patronul Unicarm pentru preluarea magazinelor. Anul trecut, Unicarm, care deţine fabrici de mezeluri, lapte şi pâine, a realizat un profit de puțin 4,29 milioane euro. În ultimii ani, Vasile Lucuţ a început să deruleze afaceri și în domeniul producției electrice. Green Comcris Invest SRL, deținută de Vasile Lucuț, în 2016, a avut un business de 1,5 milioane euro, dar a raportat pierderi de circa 300.000 euro.
Romaqua Group
Romaqua Group, companie cu activitate în producţia de băuturi răcoritoare nealcoolice, ape minerale şi alte ape îmbuteliate, după 19 ani de activitate, anunță o cifră de afaceri de circa 155 milioane euro.
Cu peste 2.000 de angajaţi, Romaqua Group, are în portofoliu branduri de succes: Borsec (ape minerale naturale), Stânceni (apă minerală naturală), Aquatique (apă minerală naturală oligominerală), Giusto (băuturi răcoritoare), Giusto Natura (băuturi răcoritoare plate), Albacher, Dorfer şi Mühlbacher (bere).
În cei peste 19 ani de activitate s-au realizat investiții semnificative însumând peste 220 de milioane de euro, mai ales în tehnologii și echipamente de vârf la nivel mondial, în vederea obținerii de produse la cel mai înalt standard calitativ. Anul acesta, Romaqua Group sărbătorește 10 ani de la lansarea pe piață a apei oligominerale naturale plate Aquatique. Pe piața apelor minerale naturale, Aquatique are o cotă de piață în volum de peste 5% (ianuarie-mai 2017), conform datelor companiei Romaqua Group. Exportul de apă minerală naturală oligominerală Aquatique se realizează în China, iar anul acesta se preconizează intrarea pe piața Statelor Unite și a Marii Britanii.
Agricola Bacău
În acest an, patronii Agricola Bacău, furnizorul de carne de pasăre a Casei Regale a României, au investit aproximativ 6 milioane euro în afacerea cu semipreparate şi mezeluri.
Businessul condus de George Horoi, grupul de firme Agricola Bacău, a crescut în 2016, cu circa 25% pe segmentul salamurilor crud-uscate şi în aproximativ 5% pe categoria cărnii de pui (Agricola Internaţional).
Agricola Bacău, înființată acum 25 de ani de George Horoi, înseamnă un business de 86 milioane euro și un profit de circa 1,5 milioane euro. La ora actuală, Agricola este liderul pieţei de salamuri crud-uscate din România. „Echipa pe care o coordonez a realizat lucruri impresionante, şi pentru acest lucru sunt aici. Avem o echipă competitivă care, de la criză până anul trecut, a dublat cifra de afaceri şi a epuizat toate resursele de creştere organică“, declara Grigore Horoi, cu ocazia ridicării premiului pentru locul III la categoria „Cel mai bun CEO“, acordat de Capital.
În 2016, Agricola Bacău a pus în funcţiune secţia nouă de produse crud-uscate, investiţie de 5,5 milioane de euro.