Guvernul a modificat legislaţia privind înregistrarea firmelor şi PFA-urilor la Registrul Comerţului. Este înfiinţat postul de registrator comercial care să preia activitatea judecătorului delegat. În plus, va fi realizată o platformă electronică privind activitatea firmelor.
Astfel, printr-un proiect de lege promovat de Ministerul Justiţiei, toate activitaţile privind înfiinţarea, divizarea, fuziunea, încetarea activităţii societăţilor comerciale şi autorizarea PFA se vor realiza de registratorii comerciali. Aceştia vor prelua astfel atribuţiiile judecătorilor delegaţi.
„Registratorii comerciali vor avea statut contractual la Regsitrul Comerţului şi vor fi investiţi cu autoritate publică”, a spus secretarul de stat în Ministerul Justiţiei, Alina Bica.
Ea a precizat că aceşti registratori comerciali vor fi selectaţi din rândul angajaţilor Registrului Comerţului şi instruiţi în acest sens, iar pentru resturilor posturilor vor fi organizate concursuri. „În principiu, pentru fiecare din cele 32 de birouri am prevăzut două posturi, dar se va stabili în funcţie de încărcătura pe fiecare birou. Cei care vor să participe la concurs trebuie să aibă studii juridice, să fi activat în domeniu minimum cinci ani şi apoi să promoveze examenul de intrare în Registrul Comerţului pentru postul respectiv”, a spus Bica.
Proiectul de lege mai prevede ca în termen de doi ani să se renunţe la publicarea în Monitorul Oficial a actelor de înfiinţare şi modificări legate de firme şi în schimb să se realizeze o platformă electronică la care să aibă acces oricine doreşte în schimbul unei sume de bani „mai mici decât de acum”.
Platforma va fi actualizată permanent, toate modificările apărute fiind introduse în baza de date în termen de maxim trei zile.
„În acest fel, când o societate va dori să intre în relaţii de afaceri cu o altă firmă va putea accesa baza şi va vedea dacă acea firmă este un partener de încredere.”, a spus Bica. Ea a precizat că în baza de date va figura şi cazierul asociaţilor şi administratorilor firmelor, astfel încât se va putea vedea dacă aceştia au fost condamnaţi penal şi pentru ce fapte.
Secretarul de stat a mai arătat că proeictul de act normativ va simplifica procedurile de înfiinţare a unei societăţi, care va putea fi realizată pe internet prin intermediul semnăturii electronice.
„Nu va mai fi nevoie de deplasare fizică. Această procedură va putea fi folosită după intrarea în vigoare a legii, sperăm că până la sfârşitul acestei sesiuni parlamentare”, a precizat Bica.
Proeictul de lege a fost trimis de Guvern la Parlament pentru a fi dezbătut în procedură de urgenţă.