Transportatorii sunt total nemulțumiți
Potrivit transportatorilor, modificările aduse vor determina o creștere a prețului rovinietei și de șase ori, până la 7.000 de euro.
„Este o nemulțumire totală, legată în primul rând de starea infrastructurii raportată noilor condiții impuse de legislație, adică raportul calitate-preț, defavorabil total, în raport cu modelul austriac, care aplică acest sistem, dar care îl aplică la un nivel și un standard de calitate și mai ales, ținând cont de faptul că acolo unde se aplică acest sistem viteza medie, obținută de un transportator este dublă față de România.
Pe chestiunea aceasta am insistat în mod frecvent, în mod repetat, și toată lumea s-a întors cu spatele. Direcția este dată, de la Bruxelles, cu siguranță Parlamentul va adopta. Un angajament de prost gust, din punctul nostru de vedere și din punct de vedere al românilor, pentru că și ei vor plăti mai mult, în condițiile în care România este ultima țară cu infrastructură pentru vehiculele care utilizează carburanți alternativi”, a spus la Antena 3 CNN, Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport.
Ce prevede mai exact noua rovinietă?
Guvernul a aprobat, joi, un proiect de lege privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România şi care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2026 fiind aplicabil tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate, cele pentru transportul de persoane, transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone.
Rovinieta va fi aplicată în funcţie de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (EURO), durata de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, iar durata de utilizare va cuprinde durata de parcurs, cât şi cea de staţionare. Conform propunerii legislative, vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al tarifului de utilizare, cu vehiculele de transport marfă.
Potrivit expunerii de motive a proiectului de lege, rovinieta va fi aplicată pe reţeaua de drumuri naţionale din România cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ieşire în/din acestea.
Rovinieta va fi achitată anterior utilizarii reţelei de drumuri naţionale din România si este structurata în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile si 12 luni.
Tariful zilnic nu depăşeşte 9 % din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depăşeşte 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depăşeşte 19% din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depăşeşte 30% din tariful pentru 12 luni.
Creșterea prețului rovinietelor nu poate fi evitată
Amintim că, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat recent că o creştere a preţului rovinietelor este asumată prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) şi nu poate fi evitată.
„Avem nişte borne pe care trebuie să le îndeplinim în PNRR, că despre asta este vorba, e o lege, care spune de o anumită taxare la kilometru, aşa cum se întâmplă în toată Europa, mai puţin în România. Aceste lucruri se vor întâmpla în viitor, atunci toată această reţea pe care încet, încet, începem să o construim în România şi anume reţeaua de infrastructură rutieră va fi una viabilă.
Atâta timp cât avem o bornă în PNRR, la fel cum sunt şi alte borne şi dorim să atragem acei bani despre care vorbim, cred că trebuie să îndeplinim toate aceste ţinte pe care statul român şi le-a asumat”, a menţionat Sorin Grindeanu.
El a spus că unele lucruri care au fost incluse în PNRR sunt „împotriva statului român”, lăsând să se înţeleagă că responsabili pentru această situaţie ar fi cei de la USR.