Guvernul de la București a aprobat, vineri după-amiază, un memorandum privind acordarea unor ajutoare de stat operatorilor economici ce administrează aeroporturile românești care în 2019 au înregistrat un trafic de pasageri între 200.000 și 3 milioane de oameni.
Inițiativa Guvernului României a fost special creată pentru depășirea dificultăților financiare cu care se confruntă aeroporturile românești, în baza art. 107 alin.(3) lit. b) din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene şi a cadrului temporar pentru măsurile de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei pandemii de coronavirus, promovat de Comisia Europeană.
Potrivit purtătorului de cuvânt al Guvernului României, Dan Cărbunaru, actul normativ prevede o schemă de ajutor de stat de 21.374.000 lei, prin care vor fi finanțate aeroporturile eligibile, ce se confruntă cu deficit de lichiditate, respectiv aeroporturile românești din Bacău, Craiova, Iași, Sibiu, Suceava și Timișoara.
Potrivit spuselor sale, ajutoarele de stat vor putea fi acordate până pe 30.06.2022, în conformitate cu prevederile „Cadrului Temporar pentru măsuri de Ajutor de Stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de Covid-19”, emis de Comisia Europeană, numai în condiţiile notificării şi autorizării până la acea dată de către Comisia Europeană.
Acestea vor fi acordate sub formă de subvenţii alocate prin bugetele consiliilor judeţene, în cazul aeroporturilor regionale de interes local şi prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în cazul aeroportului din Timişoara. Acestea vor putea fi plătite până pe 24.12.2022.
Menționăm faptul că un nou aeroport ar urma să fie construit în România. Anunțul a fost făcut de Costel Fotea, președintele CJ Galați. Potrivit ultimelor informații, în cursul zilei de miercuri, specialiștii de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română au analizat conceptul privind realizarea unui aeroport în județul Galați.
România va avea un nou aeroport în județul Galați
În urma analizei realizate, experții nu au avut obiecții, lucru care confirmă faptul că autoritățile din Galați și Brăila ar putea să înceapă în orice moment demersurile necesare pentru implementarea proiectului.
Menționăm faptul că analiza realizată de experți vine după ce recent, Consiliul Judeţean Galaţi şi Consiliul Judeţean Brăila au încheiat un protocol de colaborare pentru realizarea unui aeroport regional în județul Galați.
Experții au dat undă verde
În același timp, mai trebuie menționat și faptul că, în bugetul de anul acesta, CJ Galaţi a prevăzut fonduri pentru realizarea primelor expertize şi analize.
Totodată, mai există și fonduri pentru mai multe documente tehnice, de care este nevoie pentru a obţine, prin intermediul Asociaţiei de Dezvoltare Comunitară pentru Infrastructura de Transport, fonduri nerambursabile pentru construirea aeroportului.
Președintele CJ Galați a subliniat faptul că obiectivul a fost inclus în Master Planul General de Transport al României, iar astăzi, conceptul a fost prezentat de președinții consiliilor județene din Galați și Brăila, experților de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română.
În acest sens, Costel Fotea speră ca în scurt timp să fie realizat și studiul de fezabilitate astfel încât proiectul să poată fi dus la bun sfârșit.
„Noi am prezentat conceptul. Ei au zis că-i ok. Urmează să ne prezinte un punct de vedere peste câteva zile, dar astăzi s-au uitat pe documente și nu au avut obiecții. Sperăm ca în scurt timp să scoatem în procedură de achiziție studiul de fezabilitate.
Când poate fi realizat studiul de fezabilitate?
Este o muncă uriașă, este vorba despre numeroase autorizații de la diferite instituții, se vor face multe studii geo, despre vreme, despre speciile care locuiesc în zonă”, a explicat Costel Fotea, președintele CJ Galați.
Menționăm faptul că, avid în vedere condițiile actuale, studiul de fezabilitate ar putea fi scos la licitație peste o lună. În ceea ce privește noul aeroport, acesta va fi construit la aproximativ 20 de kilometri de orașele Galați și Brăila, în comuna gălățeană Braniștea.
Aeroportul ar urma să deservească zona de sud-est a României și cea de sud a Republicii Moldova și de asemenea, va avea o importantă componentă de business prin realizarea unui mare terminal cargo.