Conducatorii Daewoo Romania au pozat suparati si frustrati in fata bliturilor si a camerelor de luat vederi. Motivul: noua situatie in care producatorul de automobile a fost pus prin contractul de privatizare a Automobile Dacia cu firma Renault. Facilitatile primite in exclusivitate de catre Renault din partea Guvernului Romaniei pentru a investi in Dacia echivaleaza cu un imprumut anual fara dobanda, in valoare de 250 milioane dolari, iar acest lucru va obliga fabrica de automobile de la Craiova sa produca automobile cu 40 % costuri mai mari fata de cele produse de Dacia. Un asemenea gen de competitie este de neacceptat, s-au plans cei de la Daewoo, avertizand ca vor inchide fabrica de la Craiova daca nu vor primi aceleasi facilitati fiscale. Coreenii au adoptat o tacere tactica pe parcursul indelungatelor negocieri intre FPS si Renault. Iesirea fulminanta in presa, saptamanile trecute, arata ca Daewoo vede momentul oportun sa-si activeze specialistii in public relations: contractul FPS – Renault a fost semnat cu surle si trambite, iar ordonanta de urgenta care face posibil acest contract a fost, de asemenea, pecetluita.
Tacerea coreenilor de pana acum este explicabila. Calculele au fost precise: ce e bun pentru Renault nu poate sa dauneze Daewoo. Mai mult, perspectiva ca si fabrica de la Craiova sa beneficieze de amanarile de la plata TVA si taxa Basescu sau de scutirea de impozit pe profit, precum Renault, ar insemna pentru Daewoo o nesperata oportunitate. Multe dintre facilitatile pe care Daewoo le-a obtinut la randul sau in momentul investitiei sale in Romania au expirat sau sunt pe cale sa expire. Daewoo nici nu a apucat sa se bucure de scutirea impozitului pe profit, deoarece fabrica de la Craiova n-a atins inca pragul de rentabilitate. Dar beneficiind de noi facilitati, Daewoo ar putea reduce costurile si ar castiga o pozitie mai buna fata de concurenta, in special in tarile unde exporta automobile.
Guvernul, intr-o prima reactie, a respins pretentiile Daewoo, dar este greu sa le ignore multa vreme. Coreenii au carti bune in maneca si sunt dispusi sa le joace. Ei au implantate capacitati de productie in mai multe tari din Europa de Est si ameninta ca se vor retrage din Romania. Ei arata spre Polonia, unde, desi au intrat dupa Romania, investitia este un real succes: Daewoo ocupa deja primul loc pe aceasta piata, cu aproape 300.000 de automobile vandute anul trecut, fata de doar 20.000, in Romania. Discutii sunt purtate de Daewoo si in Ucraina, care ar putea fi oricand alternativa pentru liniile de asamblare, mai ales ca tocmai aceasta activitate este cel mai putin profitabila in Romania si va fi cel mai mult influentata de concurenta de costuri din partea Renault.
In demersul sau, Daewoo a primit un nesperat aliat. Pentru prima data Consiliul Concurentei, o institutie creata pentru a apara legile pietei si care n-a fost consultata in cazul privatizarii Dacia, a indraznit sa ridice capul. In cazul altor tranzactii, Consiliul Concurentei parea doar un simplu stop birocratic in drumul oricarui act venit de la Guvern, dar acum a refuzat sa-si dea avizul asupra contractului de privatizare Dacia Renault a si anuntat declansarea unei investigatii privind concentrarea economica. Daca nu din ratiuni politice, institutia condusa de Viorel Munteanu, fost parlamentar PDSR, (Daewoo a venit in Romania sub guvernarea PDSR) are toate elementele care sa o indemne spre aceasta investigatie. Automobile Dacia, cu vanzari de aproape 100.000 de autoturisme, detinea anul trecut aproape 70% din piata romaneasca de profil, eclipsand Daewoo. Chiar daca, spre deosebire de Dacia, Daewoo nu a acordat prea multa atentie pietei romanesti in lipsa unei concurente pe segmentul sau de produse, acest lucru nu si-l vor mai putea permite coreenii o data cu patrunderea Renault. Aceasta va introduce in fabricatie automobile care sa concureze direct cu cele din gama Daewoo, beneficiind de costuri mult mai reduse. Clar, cei doi jucatori nu vor juca dupa aceleasi reguli. Este adevarat: Dacia, acum favorizata, a fost nevoita sa accepte fara cracnire facilitatile care-i erau odata acordate lui Daewoo. Dar atunci ea era de stat, nu exista Consiliul Concurentei si nu avea specialisti in PR care sa-i faca un lobby puternic pe langa putere.