Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, a subliniat că „aprobarea rapidă” a soluțiilor pentru revendicările prezentate de transportatori arată „că Executivul este un partener onest de dialog”.

Guvernul doreşte să rezolve problemele semnalate de transportatori

De asemenea, Mihai Constantin a subliniat că Guvernul „doreşte să rezolve problemele semnalate de protestatari”. Este în derulare și constituirea a două grupuri de lucru care să modifice Ordonanţa Guvernului 49/2022 privind transportul alternativ şi pentru îmbunătăţirea cadrului normativ în vederea eliminării „pirateriei” în transporturi.

Aceste grupuri vor fi constituite şi îşi vor începe activitatea de luni, 22 ianuarie.

„Având în vedere concluziile, din cadrul întâlnirilor din datele de 16 şi 17 ianuarie, agreate de părţile semnatare referitoare la reintroducerea toleranţelor la mase şi dimensiuni pentru depăşirile peste limitele maxime admise, această solicitare a partenerilor sociali a fost soluţionată prin adoptarea Ordonanţei pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, act normativ promovat de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii”, a transmis Ministerul Transporturilor într-un comunicat.

S-au soluţionat şi celelalte cereri ale partenerilor sociali

Totodată, au fost adoptate și actele normative, promovate de către MTI, prin care s-au soluţionat şi celelalte cereri ale partenerilor sociali. Este vorba despre următoarele puncte:

  • Eliminarea diferenţierii între transportul rutier naţional şi transportul rutier internaţional în privinţa acordării despăgubirilor conform Convenţiei CMR, prevedere stabilită prin Ordonanţa pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier;
  • Posibilitatea reducerii tarifelor Autorizaţiilor Speciale de Transport (AST) prin asigurarea competenţei Adunării Generale a Acţionarilor a CNAIR S.A. privind aprobarea tarifelor pentru prestaţiile specifice, altele decât tariful de utilizare a reţelei de drumuri. Acest aspect a fost reglementat prin  Hotărârea pentru modificarea şi completarea anexei nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2003 pentru înfiinţarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere- S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome „Administraţia Naţională a Drumurilor din România”;
  • Eliminarea obligativităţii deţinerii de către conducătorii auto a atestatului pentru transport agabaritic. Solicitarea partenerilor sociali a fost transpusă prin adoptarea actului normativ prin care este modificată OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

Ministerul Transporturilor spune că şi-a respectat angajamentul asumat

Prin adoptarea acestor acte normative Ministerul Transporturilor informează că şi-a respectat angajamentul asumat cu Confederaţiile, Federaţiile reprezentative din domeniul transportului rutier, dar şi cu reprezentanţii fermierilor şi transportatorilor care protestează.

Cu privire la măsurile care nu necesită adoptarea prin acte normative, MTI a iniţiat implementarea separării fluxurilor UE şi non-UE în punctele de trecere a frontierei (care permit acest lucru) şi este în derulare identificarea soluţiilor tehnice aferente.

Măsura a fost implementată prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, pentru a reduce timpul de așteptare.

În această perioadă, este în derulare procedura de constituire a două grupuri de lucru pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ şi pentru îmbunătăţirea cadrului normativ în vederea eliminării „pirateriei” în transporturi.

Astfel, de luni, 22 ianuarie, aceste grupuri de lucru vor fi constituite şi îşi vor începe activitatea.

„Dialogul cu toţi partenerii sociali din domeniul transporturilor va continua astfel încât pentru aspectele sesizate de către aceştia să fie identificate soluţii”, au transmis reprezentanții ministerului.

Executivul a aprobat o OUG care prevede echivalarea permisului B cu Tr1

Guvernul a aprobat în ziua de joi și o ordonanţă de urgenţă care modifică şi completează unele acte normative referitoare la categoriile de permis de conducere disponibile în România pentru tractoare şi vehicule agricole. Este vorba despre echivalarea permisului categoria B cu permisul Tr1, categorie nou introdusă.

Aceasta va permite conducerea tractoarelor agricole sau forestiere cu o viteză maximă de 40 km/h pe drumurile publice.

Anunțul a fost făcut de purtătorul de cuvânt al Executivului, Mihai Constantin.

„Este vorba despre echivalarea permisului categoria B cu permisul Tr1, categorie nou introdusă, care va permite conducerea tractoarelor agricole sau forestiere cu o viteză maximă de 40 km/h pe drumurile publice şi înscrierea echivalării categoriilor B şi Tr cu categoria Tr1 în permisul de conducere pentru noile emisiuni, dar nu mai devreme de 90 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei, fără examinare de către autoritatea competentă”, a anunţat Mihai Constantin.

Potrivit reprezentantului, aceste modificări sunt în concordanţă cu Planul Naţional Strategic pentru exerciţiul financiar 2023-2027. Acesta prevede o creştere semnificativă a parcului de utilaje agricole.