publice. An de an, Comisia recunostea eforturile depuse, progresele inregistrate, dar insista pe necesitatea realizarii unei reforme structurale in administratia publica romaneasca. Drept raspuns, in fiecare an Guvernul se angaja sa reformeze radical administratia. Mai mult, cabinetul Nastase si-a stabilit chiar si o lista de prioritati, unde, la loc de cinste figura si punerea in aplicare a „restructurarii” administratiei. Cu toate acestea, cu doar trei luni inainte de un nou raport, Executivul nu se poate lauda ca si-a facut temele. Descentralizarea, unul dintre principiile de baza presupuse de reforma administrativa, desi exista pe hartie, nu functioneaza efectiv. „Descentralizarea a presupus doar trecerea unor obligatii de la bugetul central catre cel local, fara ca acestea sa fie insotite de resursele financiare aferente”, a spus Ladislau Hathazi, consilier local la Brasov. Atat primarul Clujului, Emil Boc, cat si viceprimarul Timisoarei, Adrian Orza, s-au plans ca sunt nevoiti sa ia bani de la capitolul de investitii sau reparatii pentru a sustine financiar sarcinile ce le-au fost repartizate – ajutorul social, subventiile pentru incalzire, intretinerea scolilor etc. In plus, alesii locali acuza lipsa de comunicare ce persista intre diferitele niveluri ale administratiei publice, ei afland de deciziile Guvernului din normele metodologice de aplicare publicate in Monitorul Oficial. Alesii locali spun, de asemenea, ca nu exista o linie rosie de gandire in strategia Guvernului privind reforma, oferind drept exemplu recenta decizie de a trece sarcina impartirii ajutorului pentru incalzire Ministerului Muncii, dupa ce acesta s-a derulat prin primarii si tot la acestea se afla listele cu potentialii beneficiari. Trecerea spitalelor din administrarea primariilor in cea a consiliilor judetene, anuntata recent de ministrul sanatatii, Ovidiu Branzan, nu este vazuta cu ochi buni de catre primari. „Am cheltuit foarte multi bani cu repararea spitalelor si nu inteleg de ce acum Guvernul nu se gandeste cum sa accelereze reforma, in loc sa se incurce in decizii”, afirma Orza.Pe de alta parte, expertul in probleme europene Viorel Lascu ne-a spus ca mai sunt si unii primari care persista in ideea ca trebuie sa vina cineva de la centru ca sa le rezolve toate problemele. „Poate ca ar trebui sa fie instruiti, pentru ca sunt bani europeni pentru astfel de proiecte sau poate ca ar trebui imbunatatita comunicarea”, a sugerat Viorel Lascu.Pe langa faptul ca Guvernul a incarcat primariile cu sarcini, a supraaglomerat functionarii publici, acestia fiind nevoiti sa se ocupe in acelasi timp de mai multe probleme, si nu a stabilit un cadru legal pentru salarizarea lor. A fost elaborat un proiect de lege, discutiile pe marginea lui trenand de cel putin jumatate de an. „S-au inventat tot felul de sporuri si de indemnizatii, pentru a putea convinge functionarii capabili sa ramana pe posturi, dar sistemul acesta nu mai poate persista. Trebuie facuta ordine”, ne-a spus Adrian Morar, analist la Institutul pentru Politici Publice. Pana acum, asa cum arata un raport al Transparency International, functionarul care reclama o neregula petrecuta la institutia sau in sistemul in care lucra isi risca locul de munca. Acum el va fi protejat printr-un proiect de lege, care insa va deveni functional dupa aprobarea lui de catre Parlament, adica prin iarna.”Parerea mea este ca nu avem o administratie publica capabila sa treaca examenul raportului de tara. Daca il vom trece, va fi pentru ca exista la Bruxelles o vointa politica in sensul acesta”, a conchis Viorel Lascu.