Guvernul a emis o ordonanţă, intrată azi în vigoare, care prevede că, în cazul în care magazinele sau restaurantele refuză să emită bon fiscal, clientul are dreptul să beneficieze de bunul achiziţionat sau de serviciul prestat fără plata contravalorii. Actul normativ nu arată, însă, cum ar trebui procedat în astfel de cazuri care riscă să dea naştere la abuzuri pe bandă rulantă.
Chiar dacă neemiterea bonului fiscal este o încălcare a legii, această practică nu poate fi sancţionată de cetăţeni pentru că păstrarea bunurilor echivalează cu furtul. Ordonanţa nu prevede cum ar trebui să acţioneze propriu zis cei care nu primesc bonul. Într-o conferinţă de presă, purtătorul de cuvânt al guvernului a spus că nu există o procedură concretă şi a spus că, după părerea sa, cetăţenii ar putea apela Sistemul Unic de Apeluri de Urgenţă 112 sau reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF).
"Este o speţă la care e dificil de răspuns în momentul de faţă. Insişti ca vânzătorul să-ţi dea bonul, dacă nu, vei chema Poliţia, cu pâinea în mână, probabil, nu ştiu. E o întrebare, sigur, la limita anecdoticului. Suni la 112… nu ştiu ce să spun la întrebarea asta. Pentru o pâine, nu ştiu. În momentul în care un cumpărător nu solicită bon fiscal, e lipsit de şansa – mică, mare – de a câştiga la Loteria bonurilor fiscale. Deci, dacă comerciantul mă lipseşte pe mine de dreptul de a trage un loz în plic, înseamnă că eu pot să nu-l plătesc", a spus purtătorul de cuvânt al guvernului, Corneliu Calotă.
Este puţin probabil ca explicaţiile date de oficialul guvernamental să fie puse în practică. Există cel puţin două motive evidente. În primul rând, scopul serviciului 112 este de urgenţă, iar încărcarea sa cu astfel de reclamaţii ar putea împiedica rezolvarea cazurilor care înseamnă salvarea de vieţi omeneşti, iar în al doilea rând numărul angajaţilor de la 112 şi chiar de la ANAF este restrâns. Alocarea de personal pentru a gestiona o avalanşă de reclamaţii privind neemiterea de bonuri fiscale de câţiva lei ar însemna o irosire a resurselor.
În plus, neemiterea bonului fiscal sau nepredarea lui sunt déjà sancţionate prin lege, iar sancţiunile nu pot fi puse în aplicare decât de organele de control.
De exemplu, neemiterea bonului fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate ori emiterea de bonuri cu o valoare inferioara celei reale, precum si nereintroducerea datelor inscrise pe rola jurnal privind tranzactiile efectuate de la ultima inchidere zilnica pana in momentul stergerii memoriei operative se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 la 10.000 lei. Emiterea bonului fiscal continand date eronate sau fara ca acesta sa contina toate datele se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 la 4.000 lei. Nepredarea bonului fiscal clientului de catre operatorul aparatului de marcat electronic fiscal se sanctioneaza cu amenda de la 800 la 1.500 lei.
Actul normativ a fost emis pentru a crea cadrul legal al Loteriei bonurilor fiscale.
În cadrul Loteriei bonurilor fiscale se vor efectua extrageri a două valori, respectiv: un număr din intervalul 1-999, reprezentând valoarea bonului fiscal fără subdiviziunile leului, și data emiterii bonului.
Toţi posesorii de bonuri fiscale care îndeplinesc cumulativ cele două condiţii de mai sus sunt invitaţi, în decurs de 30 de zile, să se prezinte la orice unitate ANAF pentru a depune bonul fiscal în original.. Prima extragere va avea loc pe data de 13 aprilie 2015 (a doua zi de Paşte), fondul de premiere fiind de 1 milion de lei. Valoarea premiilor individuale se stabileşte prin împărţirea fondului de premiere la numărul de bonuri fiscale revendicate în termen. În funcţie de numărul de bonuri fiscale revendicate, valoarea premiilor unitare poate ajunge şi la 1 milion de lei.