Dupa ce, la inceputul anului, a avut loc deschiderea oficiala a santierului, la care a participat chiar si primul-ministru Radu Vasile, lucrurile s-au complicat. Partea germana si-a respectat angajamentele si termenele investitiei. In mai a.c., Continental a incheiat un contract de cooperare cu Institutul Politehnic din Timisoara, iar in luna iulie, primul grup de ingineri romani a plecat la Hanovra (Germania) pentru specializare. In paralel, la Timisoara, compania germana a construit halele vii
Dupa ce, la inceputul anului, a avut loc deschiderea oficiala a santierului, la care a participat chiar si primul-ministru Radu Vasile, lucrurile s-au complicat. Partea germana si-a respectat angajamentele si termenele investitiei. In mai a.c., Continental a incheiat un contract de cooperare cu Institutul Politehnic din Timisoara, iar in luna iulie, primul grup de ingineri romani a plecat la Hanovra (Germania) pentru specializare. In paralel, la Timisoara, compania germana a construit halele viitoarei fabrici. Guvernul roman, in schimb, a modificat conditiile initiale ale investitiei germane. Astfel, daca la demararea lucrarilor, Continental miza pe acordarea facilitatilor prevazute prin lege, in acest moment, acestea au fost suspendate.
Schimbarile legislative au zapacit investitorii
O astfel de modificare ridica probleme pentru orice investitor serios. Dintr-un simplu motiv: atunci cand o firma se hotaraste sa vina in Romania, isi propune un buget ferm si termene clare pentru finalizarea investitiei. O schimbare de acest gen (modificarea legilor sau suspendarea facilitatilor) da mari batai de cap. La fel au stat lucrurile si cu investitia Continental. Concernul si-a facut un calendar strict pentru fabrica de la Timisoara: la inceputul lunii decembrie a.c., va trebui sa inceapa sa functioneze instalatiile din interiorul fabricii; in februarie 2000, se vor testa masinile si utilajele, iar in a doua parte a anului viitor, va incepe efectiv productia. Continental doreste sa respecte aceste termene. Cu atat mai mult cu cat grupul mizeaza pe fabrica de la Timisoara, anul acesta concernul inchizand o uzina din Marea Britanie. In total, pentru proiectul Timisoara, Continental va investi aproximativ 150 milioane marci germane si va da de lucru la peste 1.000 de oameni.
Si totusi, investitia din Romania mai are un hop important de trecut. In curand, la Timisoara vor trebui aduse primele utilaje. Acestea (conform legilor care erau in vigoare la inceputul anului) ar trebui scutite de plata taxelor vamale. Suspendarea facilitatilor impiedica insa aplicarea acestor scutiri. „Noi nu avem decat o singura dorinta: stabilitate legislativa. Mai exact, vrem ca datele in baza carora am venit in Romania sa fie respectate, afirma Bernadette Hausmann, vicepresedinte al concernului Continental AG.
Recent, cu ocazia forumului „Dezvoltarea relatiilor economice romano-germane, Sorin Fodoreanu, presedintele Agentiei Romane de Dezvoltare, a declarat: „Negocierile au demarat pentru acordarea de facilitati firmei Continental, dar ne-am oprit din cauza moratoriului semnat de Guvern, care reglementeaza acordarea facilitatilor pentru investitorii majori. Sunt insa semnale ca raportul comun al Bancii Mondiale si al Fondului Monetar International va fi pozitiv si va accepta intentiile Guvernului de a acorda facilitati pentru marii investitori.
Reprezentantii Continental nu mai cred pana nu vad. „Un guvern responsabil trebuie sa respecte conditiile initiale in care un investitor a venit in tara, afirma Bernadette Hausmann. „Noi intelegem problemele pe care le are Romania in negocierile cu FMI, dar guvernul trebuie sa fie constient ca investitorii au nevoie de stabilitate legislativa. Pana acum nu am avut parte decat de promisiuni si amanari, explica Bogdan Craja, director relatii publice la Continental AG.
In urma cu cativa ani, compania germana a preluat o fabrica la Lousado (Portugalia). Pentru investitie, guvernul portughez a acordat facilitati vamale, fiscale si pentru pregatirea personalului. In acest moment, la Lousado se pregatesc specialisti romani care vor lucra la Timisoara. Cat de repede vor incepe acestia sa munceasca depinde si de guvernul Romaniei. Pentru ca, fara facilitati, concernul Continental este putin probabil ca isi va respecta termenele proiectului Timisoara.