Guvernul a adoptat amnistia fiscală
Guvernul României a adoptat, la propunerea Ministerului Finanțelor, o serie de măsuri, inclusiv amnistia fiscală pentru firmele și cetățenii care au datorii către stat. Scopul acestei măsuri este de a consolida bugetul prin recuperarea creanțelor.
În acest context, ANAF a elaborat un ghid pentru cei care doresc să beneficieze de amnistia fiscală. Aceasta se aplică atât persoanelor fizice, cât și persoanelor juridice, precum și instituțiilor de stat, însă toate aceste entități trebuie să depună documentele necesare până la data de 25 noiembrie 2025.
Actul normativ prevede o serie de facilități pentru contribuabili, inclusiv anularea dobânzilor, penalităților și altor accesorii. De asemenea, se oferă posibilitatea de reducere a unei părți din datorie pentru persoanele fizice și bonusuri de 3% pentru companiile care își achită obligațiile fiscale la termen.
Măsurile stabilite în actul normativ menționat se aplică tuturor categoriilor de debitori, incluzând:
- persoane fizice;
- persoane juridice, de drept public sau privat;
- asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică;
- persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii liberale;
- unităţi administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti ori instituţii publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prin Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.
Debitorii care doresc să beneficieze de anularea obligațiilor bugetare trebuie să notifice organul fiscal cu privire la această intenție, până la data limită a depunerii cererii de anulare a accesoriilor, care nu poate fi mai târzie de 25 noiembrie 2024, altfel vor pierde acest drept.
Cum beneficiezi de amnistie fiscală
Dobânzile, penalitățile și toate accesoriile asociate obligațiilor bugetare principale, care sunt restante la data de 31 august 2024 inclusiv, vor fi anulate, cu condiția să fie îndeplinite cumulativ următoarele criterii:
a) toate obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de organul fiscal central, sunt stinse prin orice mijloace prevăzute la art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, inclusiv, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024;
b) toate obligațiile bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024, sunt stinse prin orice mijloace prevăzute la art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a datoriilor accesorii inclusiv, toate datoriile bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a datoriilor accesorii, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024;
c) debitorul trebuie să fi depus toate declarațiile fiscale, conform vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a datoriilor accesorii inclusiv.
Ghidul complet îl puteți consulta aici.