”La nivelul Uniunii Europene, din cele 27 de state membre, 24 au zonă de coastă, iar dintre acestea 20 au Gardă de Coastă. Înființarea acestei structuri nu este o condiție pentru aderarea la spațiul Schengen, dar este o practică la nivelul Uniunii, iar noi ne aliniem acesteia”, a spus Igaș.
El a menționat că proiectul de Lege adoptat de Executiv prevede ca această nouă structură să se ocupe de zona Mării Negre, Dunării maritime și Deltei Dunării.
Astfel, Garda de Coastă va avea ca zonă de competenţă suprafaţa din teritoriul naţional constituită din zona de frontieră corespunzătoare judeţelor Constanţa şi Tulcea, Dunărea maritimă, apele maritime interioare, marea teritorială, zona contiguă şi zona economică exclusivă.
”Practic, se reorganizează structurile Poliției de Frontieră, cele din județele Constanța și Tulcea vor avea aceiași zonă de competență și se vor comasa. Pe de altă parte, structurile din Brăila și Ialomița vor intra în subordonarea Poliției de Frontieră din Galați și Călărași”, a precizat Igaș.
El a mai arătat că anumite structuri se vor comasa ca urmare a unificării sau subordonării inspectoratelor, astfel încât va exista o singura direcție juridică sau financiară.
”La nivel de personal, prin comasare și transferare va avea loc o reducere de 350 de posturi atât de polițiști de frontieră, cât și de personal contractual”, a spus Igaș.
Actul normativ adoptat de Guvern vizează crearea cadrului legal pentru reglementarea efectuării controlului pentru trecerea frontierei de stat a navelor care intră sau ies în/din porturile româneşti în/din curse externe, având în vedere şi obiectivul prioritar pentru România – aderarea la Spaţiul Schengen -, aspect care presupune stabilirea unor noi principii ale controlului navelor care circulă pe fluviul Dunărea, aplicabile după data stabilită prin decizie a Consiliului Uniunii Europene de eliminare a controlului la frontierele interne.