Scrisoarea liderului ALDE, senatorul Călin Popescu-Tăriceanu, adresată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, prin care solicită convocarea Comisiilor reunite de învăţământ în vederea dezbaterii modului în care va fi organizat noul an şcolar/universitar 2020 – 2021, a fost aprobată de biroul permanent al Senatului, transmite Agerpres.
Conducerea Senatului a decis astfel trimiterea documentului Birourilor permanente reunite ale celor două Camere.
Concluzia parlamentarilor de specialitate trebuie să se regăsească într-o rezoluţie a Parlamentului sau chiar, mai mult, să fie elaborat un proiect care să modifice Legea învăţământului, conform scrisorii liderului ALDE.
„Vă solicit să dispuneţi convocarea Comisiilor pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport în următoarea sesiune extraordinară, în vederea dezbaterii modului în care va fi organizat noul al şcolar/universitar 2020 – 2021. Solicitarea mea are la bază evaluările experţilor în sănătate de pe plan mondial şi naţional care, în mod public, au avertizat asupra posibilităţii apariţiei, la toamnă, a unui nou val de îmbolnăviri cu COVID-19. În această eventualitate, având în vedere şi posiblitatea impunerii unor măsuri de tip stare de urgenţă sau alertă, întrebarea la care trebuie să găsim un răspuns în cadrul parlamentar se referă la condiţiile de deschidere a şcolilor şi a desfăşurării în condiţii de siguranţă a activităţii elevilor, studenţilor şi a cadrelor didactice. Riscul pe care consider că nu ni-l putem permite, nu doar ca părinţi, dar şi ca parlamentari aflaţi în serviciul public este de compromitere a anului şcolar/universitar 2020 – 2021, dacă în perioada următoare nu se iau măsuri concrete”, se arată în document.
Tăriceanu: Pandemia e scuză pentru Guvern să nu facă nimic pentru învățământ
Călin Popescu-Tăriceanu susţine că soluţia care s-a aplicat în această perioadă – a învăţământului online – „s-a dovedit a fi nu doar ineficientă, ci chiar în foarte multe cazuri imposibil de aplicat, o barieră importantă fiind generată de aşa-numitul analfabetism digital”.
„Concluzia generală, nu doar a acestei perioade, este că, în mod concret, nu vedem măsuri pentru scoaterea învăţământului din dezastrul în care se zbate de foarte mulţi ani. Pandemia este, se pare, scuza perfectă pentru ca actualul Guvern să nu facă nimic pentru aducerea învăţământului pe făgaşul normal, pe care îl vedem în alte ţări performante economic şi educaţional. Nu există nicio intenţie vizibilă de a pune noile planuri – cadru în transparenţă şi dezbatere publică. Absenţa evaluării din şcoala online, a feedback-ului permanent care să regleze procesele de predare-învăţare, a contactului direct dintre profesori şi elevi explică de ce şcoala desfăşurată la şcoală nu poate fi înlocuită de şcoala online”, susţine liderul ALDE.
Potrivit acestuia, „concluzia particulară a acestei perioade este că acest Guvern nu are nicio idee cu privire la felul în care trebuie organizată revenirea pe băncile şcolii”.
„Este motivul pentru care vă solicit implicarea Parlamentului, mai întâi la nivel de comisii de specialitate, iar ulterior prin susţinerea unei rezoluţii. Consider că este necesară o dezbatere amplă în comisiile de specialitate în care să ascultăm cu atenţie propunerile care vin de la asociaţiile de părinţi, elevi, corpul profesoral, autorităţi locale şi medici. Actualii guvernanţi s-au gândit că scurtarea orelor şi mărirea pauzelor reprezintă cheia marilor succese. (…) De asemenea, consider că este necesară o discuţie serioasă cu autorităţile locale ca să vedem dacă se pot găsi spaţii suplimentare pentru a mai aerisi clasele. În acelaşi timp, trebuie să ascultăm specialiştii epidemiologi care să ne spună ce măsuri pot fi luate pentru a micşora riscul de îmbolnăvire”, mai spune Tăriceanu.