Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe 2018 al Administrației Fondului pentru Mediu prevede „necesitatea asigurării, din excedentul anilor precedenți, a sumei de 845.891 mii lei necesară restituirii taxei auto”, în timp ce programele de stimulare a înnoirii parcului auto au și ele alocări bugetare.
Conform proiectului publicat pe site-ul Ministerului Mediului, pentru Programul de Stimulare a Înnoirii Parcului Național Auto (Rabla) vor fi alocate în acest an 150 de milioane de lei din credite bugetare și 133 milioane lei din credite de angajament. De asemenea, pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante din punct de vedere energetic (Rabla Plus) Guvernul va aloca 80 de milioane de lei din credite bugetare și 120 milioane de lei din credite de angajament. Conform lui Cornel Brezuică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), din totalul alocărilor bugetare de 80 de milioane, 60 de milioane de lei vor merge către finanțarea achizițiilor de mașini electrice și hibride, iar restul de 20 de milioane către susținerea instalării de prize pentru mașini electrice. Primele vor rămâne la nivelul anului trecut, adică 6.500 de lei pentru „Rabla Clasic”, 20.000 de lei pentru hibride și 45.000 de lei pentru electrice.
Odată cu alocările pentru cele două componente ale programului Rabla, proiectul de HG prezent pe site-ul Ministerului Mediului menționează și „restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule în baza prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 52/2017”. Astfel, „se estimează pe anul 2018 necesitatea asigurării, din excedentul anilor precedenți, a sumei de 845.891.000 lei necesară restituirii taxei auto. Aceasta suma se va restitui din excedentul Fondului pentru mediu încasat din taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule”.
Electrificare accelerată
Vânzările de vehicule „verzi” au crescut major anul trecut în România ca efect al subvențiilor oferite de stat, cele mai mari din Uniunea Europeană. Statistica Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) pentru 2017 arată că anul trecut au fost comercializate la noi 2.811 vehicule „verzi”. Dintre acestea nu mai puțin de 2.297 au fost hibride (HEV), iar vânzările cumulate de BEV (Battery Electric Vehicles), EREV (Extended-Range Electric Vehicles) și PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicles) au atins 514 unități. Statisticile anuale întocmite de asociație arată că în ultimii trei ani vânzările de autoturisme „verzi” au crescut progresiv de la 486 de unități în 2015 la 2.811 în 2017. Această creștere mult mai rapidă decât cea a pieței de autoturisme noi a dus la o majorare a cotei de piață. Astfel, dacă în urmă cu trei ani mașinile din categoria analizată reprezentau doar 0,5% din piață, iar în 2016 acestea urcau la 1%, anul trecut au atins 2,2% din totalul vânzărilor de mașini noi.
Din totalul de 2.297 de autoturisme hibride vândute în 2017, nu mai puțin de 2.063 au aparținut mărcii Toyota, alte 154 purtând emblema mărcii premium a grupului nipon, Lexus. Poziția a treia în clasamentul vânzărilor de hibride din România este ocupată de KIA cu 22 de unități. Top 5 al modelelor hibride cpmercializate în România are pe primele patru poziții modele Toyota – Auris (611 unități), Yaris (559 unități), C-HR (470 unități) și RAV4 (413 unități) – iar locul cinci este ocupat de Lexus RX cu 90 de unități).
În privința vânzărilor de mașini electrice (BEV + EREV + PHEV), liderul anului 2017 este BMW, cu 166 de unități, marca bavareză fiind urmată de francezii de la Renault (98 de unități) și de Volkswagen (83 de unități). În clasamentul vânzărilor de mașini 100% electrice conduce BMW i3, cu 118 unități, urmat de Renault Zoe (98 unități), Volkswagen e-Up! (52 unități), Mercedes-Benz Clasa B Electric Drive (19 unități) și Volkswagen e-Golf (14 unități).
Pentru comparație, vânzările de autoturisme dotate cu motoare diesel au scăzut de la 49,3% din piață în 2016 până la o cotă de 46,1% în 2017. În acelașți timp, mașinile cu propulsoare alimentate cu benzină su ajuns la 51,8% din piața totală a autoturismelor.