Guvernul României a aprobat, joi după-amiază, modificarea și completarea Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bonă, în vederea accesului facil al părinților români la servicii de îngrijire a copilului pe timp de zi, inclusiv la accesarea ajutorului financiar acordat familiilor pentru plata serviciilor oferite de bonă, în conformitate cu prevederile Legii nr. 35/2020.
Guvernul României a simplificat exercitarea profesiei de bonă
Măsură adoptată astăzi este prevăzută în Programul de Guvernare 2021-2024. Documentul reglementează ca serviciile acordate de bonă să nu mai fie supuse controlului inspecției sociale, totodată nemaifiind aplicabile prevederile Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității serviciilor sociale, scrie într-un comunicat de presă.
Prin actul normativ adoptat se prevede ca exercitarea profesiei de bonă să se poată realiza și printr-un contract individual de muncă încheiat de bonă cu părintele sau reprezentantul legal al copilului, pe lângă modalitățile existente până la această dată (contract de muncă încheiat de bonă cu o persoană juridică sau desfășurarea activității bonei ca persoană fizică autorizată).
O altă modificare stabilește obligația angajatorului care a încadrat o bonă cu contract individual de muncă de a-i întocmi un dosar personal pe care să îl prezinte la solicitarea inspectorilor de muncă, fiind prevăzute și sancțiunile pentru neîntocmirea acestui dosar.
De asemenea, documentul oferă posibilitatea ca persoanele care au calificare de baby-sitter să poată desfășura, în aceleași condiții, profesia de bonă. Măsura urmărește creșterea accesului familiilor la servicii de îngrijire și supraveghere a copilului pe timpul zilei.
Totodată, potrivit actului normativ, contractele de prestări de servicii încheiate pentru prestarea activității de bonă și baby-sitter care, în prezent, sunt în desfăşurare, se derulează în baza prevederilor în baza cărora au fost încheiate.
De asemenea, tot joi după-amiază, Guvernul României a aprobat transpunerea în legislația internă a cerințelor europene de accesibilitate aplicabile produselor și serviciilor. Bancomatele, automatele pentru bilete ori serviciile de comunicații electronice vor trebui accesibilizate din 2025.
Guvernul României a aprobat o nouă lege, joi, 28 aprilie, privind cerințele europene de accesibilitate aplicabile produselor și serviciilor
Guvernul a aprobat transpunerea integrală a Directivei (UE) 2019/882 a Parlamentului European și a Consiliului din 17 aprilie 2019 privind cerințele de accesibilitate aplicabile produselor și serviciilor.
Accesibilitatea clădirilor, transporturilor, produselor și serviciilor, inclusiv serviciile bazate pe web și a tehnologiilor informației și comunicațiilor, reprezintă o condiție prealabilă pentru participarea egală la viața comunității și pentru o viață independentă.
Conform Directivei (UE) 2019/882 privind cerințele de accesibilitate aplicabile produselor și serviciilor, cererea de produse și servicii accesibile este ridicată și se preconizează că numărul de persoane cu dizabilități va crește semnificativ. Un mediu în care produsele și serviciile sunt mai accesibile contribuie la o societate mai favorabilă incluziunii și facilitează o viață independentă pentru persoanele cu dizabilități.
Cerințele de accesibilitate naționale diferă în prezent de cele ale statelor din Uniunea Europeană, în ceea ce privește atât domeniul de aplicare, cât și la nivelul detaliilor, iar aceste diferențe afectează negativ competitivitatea și creșterea, din cauza costurilor suplimentare suportate pentru elaborarea și comercializarea unor produse și servicii accesibile pentru fiecare piață națională.
Transpunerea Directivei UE în legislația românească va asigura buna funcționare a pieței interne, pentru a pune capăt fragmentării pieței de produse și servicii accesibile, pentru a crea economii de scară, pentru a facilita comerțul transfrontalier și mobilitatea, dar și pentru a ajuta operatorii economici să își concentreze resursele asupra inovării, în loc să utilizeze aceste resurse pentru acoperirea cheltuielilor generate de legislația fragmentată din Uniune.
Astfel, potrivit actului normativ aprobat de Guvern, trebuie reglementate următoarele produse introduse pe piață după 28 iunie 2025:
- sisteme hardware de uz general destinate consumatorilor și sisteme de operare pentru aceste sisteme hardware;
- echipamente terminale destinate consumatorilor dotate cu capacități informatice interactive, utilizate pentru servicii de comunicații electronice;
- echipamente terminale destinate consumatorilor dotate cu capacități informatice interactive, utilizate pentru accesul la serviciile mass-media audiovizuale;
- e-readere.
- terminale de plată pentru autoservire.
Totodată, vor trebui asigurate condiții de accesibilitate următoarelor terminale pentru autoservire destinate furnizării de servicii, introduse pe piață după 28 iunie 2025:
- bancomate;
- automate pentru bilete;
- automate de check-in;
- terminale pentru autoservire interactive care furnizează informații, exceptând terminalele instalate drept componente integrate ale vehiculelor, aeronavelor, navelor sau materialului rulant.
În ceea ce privește serviciile furnizate consumatorilor, vor trebui accesibilizate, după 28 iunie 2025, următoarele:
- servicii de comunicații electronice, cu excepția serviciilor de transmitere utilizate pentru furnizarea de servicii între dispozitive (machine-to-machine);
- servicii care oferă acces la servicii mass-media audiovizuale;
- servicii bancare destinate consumatorilor;
- cărți electronice și software dedicat;
- servicii de comerț electronic.
De asemenea, alte domenii de aplicare se pot referi la serviciile de transport aerian, feroviar, maritim și cu autobuzul pentru pasageri, cu excepția serviciilor urbane și suburbane de transport, precum și a serviciilor regionale de transport:
- site-uri web;
- servicii integrate pe dispozitive mobile, inclusiv aplicații mobile;
- bilete electronice și servicii electronice de emitere a biletelor;
- furnizarea de informații privind serviciul de transport, inclusiv informații de călătorie în timp real.
Un alt domeniu de aplicare se referă la preluarea comunicațiilor de urgență către numărul european unic pentru apeluri de urgență 112.
Directiva (UE) 2019/882 cuprinde o serie de măsuri tranzitorii potrivit cărora statele membre pot să prevadă că terminalele pentru autoservire utilizate în mod legal de către furnizorii de servicii pentru furnizarea de servicii înainte de 28 iunie 2025 pot să fie utilizate în continuare pentru furnizarea de servicii similare până la sfârșitul duratei lor de viață economică utilă, dar nu mai mult de 20 de ani după intrarea lor în uz.
Fără a aduce atingere acestei măsuri, statele membre prevăd o perioadă de tranziție care se încheie la 28 iunie 2030, în care furnizorii de servicii pot continua să își furnizeze serviciile, utilizând produsele pe care le-au folosit în mod legal pentru a furniza servicii similare înainte de această dată.
Contractele de furnizare de servicii convenite înainte de 28 iunie 2025 rămân valabile fără modificări până la expirare, dar nu mai mult de cinci ani de la respectiva dată.
Documentul european prevede că cerințele de accesibilitate ar trebui introduse în modul cel mai puțin împovărător cu putință pentru operatorii economici și statele membre și că noile tehnologii trebuie să fie accesibile tuturor persoanelor cu dizabilități, iar furnizorii de servicii de sprijin trebuie să aibă abilitățile adecvate care să le permită să răspundă nevoilor lor.
Amintim faptul că, pe31 decembrie 2021, în România erau înregistrate 865.573 de persoane cu dizabilități. Dintre acestea, 848.966 de persoane, reprezentând un procent de 98,09 %, se află în îngrijirea familiilor şi/sau trăiesc independent.