Guvernul schimbă legea. Devine obligatoriu din 1 iulie 2025: Combatem și reducem

Romania

Romania

Guvernul a adoptat vineri o ordonanță de urgență care introduce modificări la sistemele naționale digitale implementate de Ministerul Finanțelor. S-a aflat ce se întâmplă cu sancțiunile pentru e-Transport și e-TVA. Totodată, o anumită măsură devine obligatorie de la 1 iulie 2025. Despre ce este vorba?

Modificări ale sistemelor naționale digitale implementate de Ministerul Finanțelor. Sancțiunile pentru e-Transport și e-TVA au fost amânate până la 1 ianuarie 2025. În schimb, utilizarea e-Factura în regim B2C devine obligatorie de la 1 iulie 2025

Guvernul României a analizat și aprobat actul normativ elaborat de Ministerul Finanțelor. Acesta aduce o serie de modificări sistemelor digitale naționale e-Transport, e-TVA și e-Factura.

Un alt aspect important adoptat este clarificarea ajustării plafonului lunar de 4.000 lei, reprezentând venit brut realizat din salarii și asimilate salariilor. Contravaloarea tichetelor de masă și a indemnizației de hrană, acordate potrivit legii, vor fi excluse din calculul acestui plafon. E valabil pentru perioada iulie-decembrie 2024.

Mesajul transmis de Ministerul Finanțelor

Aceste modificări sunt rezultatul centralizării propunerilor primite în urma consultărilor cu reprezentanții mediului de afaceri. A fost consultată inclusiv Confederația Patronală Concordia. S-a vorbit și cu Romanian Business Leaders, AmCham România, Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România și Forumul Investitorilor Străini.

„Noul cadru pus pe tapet, împreună cu modificările pe care le aducem urmare a discuțiilor din această săptămână, reiterând deschiderea totală către îmbunătățire a mecanismelor de implementare a RO-eTVA, până la termenele efective de intrare în vigoare a prevederilor din ordonanță, vor aduce îmbunătățiri în ceea ce privește creșterea conformării fiscale și reducerii gap-ului de TVA și vine în sprijinul contribuabililor corecți și onești, cât și a reprezentanților ANAF, în combaterea și reducerea evaziunii fiscale”, a subliniat Marcel Boloș, ministrul Finanțelor, într-un comunicat de presă.

SURSA FOTO: Facebook, Marcel Boloș

Principalele modificări aduse de actul normativ

  • Se amână până la 1 ianuarie 2025, sancțiunile pentru faptele săvârșite şi constatate începând cu această dată, pentru transportul rutier internațional vizat de legislația e-Transport.

Conform unui comunicat de presă, măsura este necesară pentru evitarea unui blocaj la nivelul operatorilor economici autorizați. Este vorba de cei care desfășoară activități cu pondere semnificativă în economia națională. Sunt vizați cei care efectuează în mod curent transporturi internaționale de bunuri.

Reguli noi de la Ministerul Finanțelor în ceea ce privește sistemul e-TVA

  • se amână de la trei luni la șase luni, până la 1 ianuarie 2025, termenul de justificare a diferențelor de TVA, în raport cu datele din decontul precompletat de TVA;
  • se prelungește termenul de cinci zile pentru verificarea informațiilor și datelor din decontul precompletat de TVA la 20 de zile și abrogarea notelor justificative, care implicau un efort suplimentar din partea experților contabili;
  • se înființează Comitetul e-TVA format din reprezentanții MF și ai mediului de afaceri pentru monitorizarea mecanismului
  • sistemului RO-eTVA și realizarea de îmbunătățiri constante într-un mediu partenerial, care să asigure combaterea evaziunii fiscale și reducerea gap-ului de TVA, cât și o digitalizare care să vină în sprijinul contribuabililor, în relație cu organele fiscale. Comitetul are rol consultativ, iar membrii lui nu vor fi remunerați;
  • notificările de conformare nu vor produce efecte cu privire la indicatorii de risc fiscal, până la 1 ianuarie 2025;
  • revizuirea cuantumului sistemului de amenzi, diferențiat pe categorii de persoane impozabile.

Schimbări în ceea ce privește sistemul e-Factura

Se stabilește o perioadă de 1 an, respectiv până la 1 iulie 2025, în care să nu fie obligatorie utilizarea RO e-Factura. Acest lucru e valabil în în ceea ce privește institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale. Pe listă se mai află și furnizorii/prestatorii acestora. Se are în vedere restricțiile tehnice actuale ale sistemului.

Clarificări pentru acordarea facilității fiscale în ceea ce privește salariul minim

Pentru acordarea facilității fiscale referitoare la neimpozitarea și neincluderea în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii a sumei de 300 lei/lună se ajustează plafonul lunar de 4.000 lei. Acesta reprezintă venitul brut realizat din salarii și asimilate salariilor, în sensul excluderii de la calculul acestuia a contravalorii tichetelor de masă, respectiv a indemnizației de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.

Astfel, angajații care, prin cumulul noului salariul minim cu bonurile de masă ar fi depășit pragul de 4.000 lei, beneficiază în continuare de neimpozitarea celor 300 lei.